رفتن به مطلب
جامعهٔ برنامه‌نویسان مُدرن ایران

کامبیز اسدزاده

بنیـــان گذار
  • تعداد ارسال ها

    377
  • تاریخ عضویت

  • روز های برد

    197

آخرین بار برد کامبیز اسدزاده در 31 اردیبهشت

کامبیز اسدزاده یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

اعتبار در سایت

528 عالی

درباره کامبیز اسدزاده

اساتید
توسعه‌ دهنده بَک اِند
توسعه‌ دهنده فرانت اِند
توسعه دهنده فول اِستَک
منتور‌ها و مشاورین
  • تاریخ تولد 12 فروردین 1368

اطلاعات شبکه‌ای

موقعیت

  • شهر
    اورمیه

آخرین بازدید کنندگان نمایه

4,156 بازدید کننده نمایه
  1. کامبیز اسدزاده

    قبلاً در این تاپیک توضیح داده شده.
  2. کامبیز اسدزاده

    سلام، در رابطه با آموزش‌های ویدیوئی، ان‌شاءال... در فرصت مناسبی همراه با پلتفرم فانوکس ارائه خواهند شد.
  3. امروز نسخهٔ جدید ۴.۱۲.۰ از کیوت‌کریتور منتشر شد که دارای ویژگی‌های مهم‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد. یکی از مهمترین مواردی که واقعاً مشکلات اساسی را در این نسخه پوشش می‌دهد حل مسائل مربوطِ به توسعه‌دهندگان کیت اندروید است. در این ویرایش محیط توسعهٔ اندروید به صورت خودکار برای توسعه‌دهنده پیکربندی می‌شود. فقط کافی است مسیر دقیق فایل‌ها را ارائه کنید. Qt Creator 4.12 =============== Qt Creator version 4.12 contains bug fixes and new features. The most important changes are listed in this document. For a complete list of changes, see the Git log for the Qt Creator sources that you can check out from the public Git repository. For example: git clone git://code.qt.io/qt-creator/qt-creator.git git log --cherry-pick --pretty=oneline origin/4.11..v4.12.0 General ------- * Added `Restart Now` option when changing settings that require restart * Added option for linking Qt Creator to a Qt installation, sharing auto-detected Qt versions and kits * Added guard against crashing plugins at startup, providing the option to temporarily disable the offending plugin * Added locator filter for searching in Qt Project bug tracker * Added option to create custom URL template locator filters * Added browser for Marketplace items to Welcome mode (QTCREATORBUG-23452) * Fixed various theming issues Help ---- * Added tool button for changing target for context help (QTCREATORBUG-17667) * Added option to register documentation only for highest Qt version, and made that default (QTCREATORBUG-21482, QTCREATORBUG-22799, QTCREATORBUG-10004) Editing ------- * Added `Go to Last Edit` * Added option for default line terminator style (QTCREATORBUG-3590) * Improved behavior when splitting would hide text cursor * Fixed that wizards ignored default file encoding * Fixed that only restricted number of sizes were allowed for font size (QTCREATORBUG-22536) * Fixed completion after undo (QTCREATORBUG-15038) ### C++ * Fixed issue with Clang and precompiled headers (QTCREATORBUG-22897) ### Language Client * Added support for Markdown in tooltips * Added support for auto-formatting * Added outline dropdown (QTCREATORBUG-21916) * Improved protocol error reporting * Fixed `Ctrl-click` for `Follow Symbol Under Cursor` (QTCREATORBUG-21848) ### QML * Updated to Qt 5.15 parser (QTCREATORBUG-23591) * Improved support for multiple imports into same namespace (QTCREATORBUG-15684) * Added scanning of `app.qmltypes` and `lib.qmltypes` for type information * Fixed highlighting for new keywords in Qt 5.15 * Fixed reading of `qmltypes` from Qt 5.15 (QTCREATORBUG-23855) ### Python * Added wizards for Qt Quick Application and Qt Widgets Application with `.ui` file (QTCREATORBUG-21824) ### Diff Viewer * Added support for staging only selected lines (QTCREATORBUG-19071) Projects -------- * Added option to hide "disabled" files in Projects tree (QTCREATORBUG-22821) * Added option to filter output panes for lines that do not match expression (QTCREATORBUG-19596) * Added option for default build configuration settings (debug information, QML debugging, Qt Quick Compiler) (QTCREATORBUG-16458) * Added option to only build target for active run configuration (qmake & Qbs) * Added option to only stop the target of active run configuration on build (QTCREATORBUG-16470) * Added option for project specific environment (QTCREATORBUG-21862) * Added option to remove items from `Recent Projects` list in Welcome mode * Added option to start run configurations directly from target selector (QTCREATORBUG-21799) * Added option to build project for all configured kits (QTCREATORBUG-16815) * Added `-ensure-kit-for-binary` command line option that creates a kit for a binary's architecture if needed (QTCREATORBUG-8216) * Added GitHub build workflow to `Qt Creator Plugin` wizard template * Improved UI responsiveness while parsing projects (QTCREATORBUG-18533) * Fixed build directory after cloning target (QTCREATORBUG-23462) * Fixed copying of filtered text from output pane (QTCREATORBUG-23425) ### QMake * Improved renaming of files (QTCREATORBUG-19257) * Fixed handling of `object_parallel_to_source` (QTCREATORBUG-18136) * Fixed crash with circular includes (QTCREATORBUG-23567) * Fixed issue with renaming files (QTCREATORBUG-23720) ### CMake * Improved handling of `source_group` (QTCREATORBUG-23372) * Added support for `Add build library search path to LD_LIBRARY_PATH` (QTCREATORBUG-23464) * Added automatic registration of CMake documentation, if available (QTCREATORBUG-21338) * Fixed that `.cmake` directory was created in project source directory (QTCREATORBUG-23816) * Fixed issues with `snap` on Ubuntu Linux (QTCREATORBUG-23376) * Fixed handling of `Enable QML` in debugger settings (QTCREATORBUG-23541) * Fixed unneeded reparsing of files * Fixed code model issues with precompiled headers (QTCREATORBUG-22888) ### Qbs * Updated included Qbs version to 1.16.0 * Changed to use separate Qbs executable instead of direcly linking to Qbs (QTCREATORBUG-20622) * Added option for default install root (QTCREATORBUG-12983) ### Python * Added option to disable buffered output (QTCREATORBUG-23539) * Added support for PySide 5.15 to wizards (QTCREATORBUG-23824) ### Generic * Improved performance for large file trees (QTCREATORBUG-20652) * Fixed that only first line of `.cflags` and `.cxxflags` was considered ### Compilation Database * Fixed that project was reparsed if compilation database contents did not change (QTCREATORBUG-22574) ### Nim * Added support for Nimble build system * Added support for `Follow Symbol Under Cursor` Debugging --------- * Added option to hide columns from views (QTCREATORBUG-23342) * Added option for `init` and `reset` GDB commands when attaching to remote server * Fixed pretty printer for `std::optional` (QTCREATORBUG-22436) Analyzer -------- ### Clang * Improved filtering * Added `Analyze Current File` to `Tools` menu and editor context menu * Added context menu item that opens help on diagnostics ### CppCheck * Added option to trigger Cppcheck manually ### Chrome Traces * Added more details for counter items * Added option to restrict view to selected threads * Added information about percentage of total time for events ### Heob * Added support for settings profiles (QTCREATORBUG-23209) Qt Quick Designer ----------------- * Added locking and pinning of animation curves (QDS-550, QDS-551) * Added support for annotations (QDS-39) * Fixed dragging of keyframes in curve editor (QDS-1405) * Fixed crash when selecting icon (QTCREATORBUG-23773) * Fixed missing import options (QDS-1592) Version Control Systems ----------------------- ### Git * Added option to create branch when trying to push to a non-existing branch (QTCREATORBUG-21154) * Added option to start interactive rebase from log view (QTCREATORBUG-11200) * Added information about upstream status to `Git Branches` view * Added option to `grep` and `pickaxe` git log (QTCREATORBUG-22512) * Made references in VCS output view clickable and added context menu (QTCREATORBUG-16477) Test Integration ---------------- * Added support for colored test output (QTCREATORBUG-22297) ### Google Test * Added support for internal logging (QTCREATORBUG-23354) * Added support for `GTEST_SKIP` (QTCREATORBUG-23736) Platforms --------- ### Windows * Improved behavior with regard to MSVC tool chain matching and compatibility of MSVC 2017 and MSVC 2019 (QTCREATORBUG-23653) ### macOS * Fixed parsing of Apple Clang specific linker message (QTCREATORBUG-19766) * Fixed `Run in Terminal` and `Open Terminal` when user has different shell configured (QTCREATORBUG-21712) ### Android * Discontinued support for Ministro * Added auto-detection of Java JDK (QTCREATORBUG-23407) * Added option to automatically download and install required Android tools (QTCREATORBUG-23285) * Added option to register multiple NDKs (QTCREATORBUG-23286) * Added automatic selection of correct NDK for Qt version (QTCREATORBUG-23583) * Added option to download and use [OpenSSL for Android](https://github.com/KDAB/android_openssl) (QTBUG-80625) * Added support for Android 11 with API level 30 * Improved examples browser to only show items tagged with `android` (QTBUG-80716) * Improved manifest editor (QTCREATORBUG-23283) * Fixed issues with latest SDK r29 (QTCREATORBUG-23726) * Fixed several issues with AVD manager (QTCREATORBUG-23284, QTCREATORBUG-23448) * Fixed that some essential packages were not installed (QTCREATORBUG-23829) * Fixed that ABI selection in build configuration did not persist (QTCREATORBUG-23756) ### iOS * Improved examples browser to only show items tagged with `ios` ### Remote Linux * Added option to use custom command for install step (QTCREATORBUG-23320) * Added option to override deployment data (QTCREATORBUG-21854) ### Bare Metal * Added support for RL78 architecture * Added support for J-Link and EBlink GDB servers * Added support for KEIL uVision v5.x debugger ### MCU * Added auto-registration of documentation and examples (UL-1685, UL-1218) * Switched to MCUXpresso IDE instead of SEGGER JLink for NXP kits (QTCREATORBUG-23821) * Fixed issues with desktop kit (QTCREATORBUG-23820) * Fixed issues with RH850 (QTCREATORBUG-23822)
  4. با توجه به عنوان مقاله، شباهت‌های بسیاری بین std::string_view و std::span وجود دارد، در واقع، string_view و span اشیاء‌ای هستند که به یک ترتیبِ به هم پیوسته از عناصری اشاره دارند که نقطهٔ آغازین آن‌ها از موقعیت صفر است؛ و همچنین عملیات استاندارد نگه‌دارنده‌ها (ظرف) را ارائه می‌کنند. هر دو نوع شیء از نوع easy-to-copy (کپی آسان) هستند که دارای یک اشاره‌گر و یک عنصر اندازه هستند. از نظر مفهومی، آن‌ها دیدگاه‌های غیر صاحب یک آرایه (یا دنبالهٔ پیوسته) هستند که رابط استاندارد غنی‌ای را ارائه می‌کنند. در مورد تفاوت‌ها (اختلافات) بین این دو، <std::span<T یک الگوی نمایش آرایه‌ای با هدف کلی است، در حالی که std::string_view یک نمایش تخصصی‌تر در یک دنباله‌کاراکتر یا رشته است. در زیر شرح مختصری از این تفاوت‌ها آورده شده است: شیء span یک قالب (Template) است، اما string_view خیر! شیء span، الگویی است که با هر نوعِ تعریف شده توسط کاربر کار می‌کند، در حالی که string_view به طور خاص نمای یک آرایهٔ مشخص پیوسته است. از نظر سطحی یک string_view معادل <span <char است. char buff[] = "Hello World"; auto sp = std::span<char>(&buff[0], 5); auto sv = std::string_view(&buff[6], 5); for(auto c : sp) std::cout << c; //Hello std::cout << " "; for(auto c : sv) std::cout << c; //World اما، ویژگی‌های string_view بیشتر از این مورد می‌تواند باشد. شیء string_view یک نوع فقط خواندنی برای نمایش است. یکی از ویژگی‌های برجستهٔ string_view این است که این شیء فقط یک نمایش فقط خواندنی است. بنابراین، ما نمی‌توانیم یک آرایهٔ زیرین را از طریق یک string_view تغییر دهیم، در حالی که این امکان از طریق span ممکن است: char str[] = "hello"; //Change str to uppercase through span auto sp = std::span<char>(str,strlen(str)); std::transform(sp.begin(), sp.end(), sp.begin(), [](char c) { return std::toupper(c); }); //str is now HELLO //Back to lowercase via string_view is not possible. auto sv = std::string_view(str); std::transform(sv.begin(), sv.end(), sv.begin(), [](char c) { return std::tolower(c); }); //ERROR! اگر string_view فقط خواندنی باشد، طول آن به اندازهٔ کافی انعطاف‌پذیر است که از طریق <span <const T به یک نمایش فقط خواندنی تبدیل می‌شود. بنابراین یک string_view به یک <span <const char نزدیک‌تر است. البته یک ویژگی وجود دارد که string_view را تضمین می‌کند. شیء string_view از عملیات std::string-like پشتیبانی می‌کند. شیء span دارای چندین عملیات متوالی پیوسته است، به عنوان مثال: front, back, begin و operator[]. با این حال، string_view چندین روش دیگر مانند std::string دارد، به عنوان مثال: substr, find, compare سربارگذاری اپراتور‌ها (مانند == و < یا >). بنابراین، string_view می‌تواند نیازِ به std::string را در مواردی که فضای زیرین آن مهم نیست را از بین ببرد.
  5. با سلام و درود، نسخهٔ ۵.۱۴.۰ به عنوان یک نسخهٔ ما قبل نهایی از ۵.۱۵ همراه با ویژگی‌های بسیاری ارائه شده است که در این میان ویرایش ۵.۱۴.۲ بعد از ۵.۱۴.۱ با برخی از بهبود‌ها و حل مشکلات گزارش شده منتشر شد. برخی از ویژگی‌های بسیار کاربردی که به کمک دوستان عزیز، @سروش ربیعی و @hamed_masafi به کتابخانهٔ QCalendar افزوده شده است. و از این نسخه به بعد امکان استفاده از تاریخ شمسی در کیوت فراهم می‌شود. شما می‌توانید این نسخه از کتابخانه را در این بخش دریافت کنید. یک مثال ساده: #include <QCoreApplication> #include <QCalendar> #include <QDate> #include <QDebug> int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); QCalendar cal(QLatin1String("jalali")); qDebug() << "availableCalendars=" << QCalendar::availableCalendars(); QString todayJalali = QDate::currentDate().toString("yyyy-MM-dd", cal); qDebug() << "Today in jalali calendar=" << todayJalali; QDate d(1398, 10, 15, cal); qDebug() << "Date 1398/10/15 in julian calendar=" << d.toString(); return a.exec(); } ویژگی‌های جدید به صورت زیر می‌باشند: ماژول Qt3d Threading architecture overhaul (removal of aspect thread) Frontend/Backend node sync overhaul QTransform now has access to the world matrix Introduction of Scene3DView Scene3D is now in sync with QtQuick Scene3D can now render as an underlay without FBO ماژول Qt Bluetooth [QTBUG-40698] Optional win32 backend to support Windows 7 and 8. Backend is not built by default and not part of the prebuild packages though. QLowEnergyController: Introduce AuthorizationError [QTBUG-76615] Ability to have multiple manufacturer data per manufacturer ID ماژول QtCore QCalendar adds support for Calendars other than Gregorian, by implementation of suitable back-ends. Back-ends to implement the Gregorian, Jalali (Persian), Islamic Civil, Milankovic, and Julian calendars. We look forward to other contributions. [QTBUG-14150] Qt is now relocatable, i.e. it's possible to move the Qt installation without breaking functionality or loading of plugins. ماژول Qt GUI QColorConstants provide constexpr QColor instances that don't cost any runtime overhead Updated High-DPI support. Applications can now opt-in to use non-integer scale factors, for example Windows at 150%. Use QGuiApplication::highDpiScaleFactorRoundingPolicy or QT_SCALE_FACTOR_ROUNDING_POLICY to set the rounding policy. Added the QT_ENABLE_HIGHDPI_SCALING environment variable which enables high-dpi scaling based on display DPI. Replaces QT_AUTO_SCREEN_SCALE_FACTOR (now deprecated), and corresponds to the Qt::AA_EnableHighDpiScaling application attribute. The QT_FONT_DPI environment variable is now supported cross-platform, for the purpose of developing and testing with specific DPI values. Color-space support for images. Reading and writing color-spaces from JPEG, PNG, WebP and TIFF images, and performing color-space transformation on images. QTextDocument/QTextTable now support per-edge border styling via QTextTableCellFormat border-collapse mode HTML table style import (partial) and export QTextDocument supports reading and writing Markdown format, as an alternative to HTML. If you read HTML and write Markdown, or vice-versa, the formatting should be preserved to the extent that the CommonMark and GitHub specs allow (including headings, tables, bullet lists, block quotes and code blocks); but we don't guarantee all cases yet, because it's thinly tested so far. ماژول Qt Multimedia Added QVideoFrame::Format_YUV422P. Introduced support of GStreamer OpenGL plugin. ماژول Qt Network HTTP/2 configuration API Network connectivity monitoring [QTBUG-1538] Support Kerberos Proxy Authentication ماژول Qt QML Added qmlRegisterSingletonInstance function. This allows to expose a QObject as a singleton to QML, without having to create a factory function as required by qmlRegisterSingletonType. It is meant as a type safe replacement of setContextProperty in common usages. Added qmlRegisterAnonymousType as a replacement for qmlRegisterType. It allows to specify the URI and major version, which enables better tooling support. qmllint gained an experimental -U option. If run with it, it warns about accesses to unqualified identifiers ماژول Qt Quick Added the first preview of the graphics API independent scenegraph renderer as an opt-in feature. This allows running qualifying Qt Quick applications on top of Vulkan, Metal, or Direct3D 11 instead of OpenGL. The supported platforms are currently Windows 10, Linux with X11 (xcb), macOS with MoltenVK, or Android 7.0+ for Vulkan, macOS for Metal, Windows 10 for D3D. Text and TextEdit now support Markdown format (CommonMark and GitHub dialects) as an alternative to HTML. Includes the GitHub checklist extension, such that you can click to toggle checkboxes in a TextEdit. TextEdit uses an I-beam cursor by default, and a pointing-hand cursor when hovering a checkbox or a link. You can still override the default cursor, though. Added WheelHandler, an Event Handler for the mouse wheel, and optionally for emulated mouse wheel events coming from a trackpad. Added BoundaryRule in Qt.labs.animation: a PropertyValueInterceptor that restricts the range of values a numeric property can have, applies "resistance" when the value is overshooting, and provides the ability to animate it back within range. It's particularly useful in combination with WheelHandler, to provide similar physics as Flickable has. Event Handler base classes such as QQuickSinglePointHandler and QQuickMultiPointHandler have private implementation, while the classes themselves are suitable for subclassing, and are exported. They do not have supported public C++ API yet, but we encourage you to experiment with subclassing them anyway using the private API. They are intended to become public at some point in Qt 6 (and we can continue to iterate the API until then, especially to keep up with upcoming changes to the QEvent classes in Qt 6). Image and BorderImage now have the same currentFrame and frameCount properties that AnimatedImage has; this allows choosing an individual ic ماژول Qt SerialBus [QTBUG-72979] Added operators to compare QCanBusDevice::Filter for equality or inequality. [QTBUG-70449] Added the QCanBusDevice::OperationError and QCanBusDevice::TimeoutError codes to signal wrong operation respectively timeout errors. [QTBUG-70766] Added the function QCanBusDevice::busStatus() to query the CAN bus status from the CAN bus device. [QTBUG-54943] Added the function QCanBusDevice::resetController() to reset a CAN controller from bus off state. [QTBUG-75204] SocketCAN: Added the configuration parameter QCanBusDevice::ProtocolKey to use another protocol inside the protocol family PF_CAN. [QTBUG-54296] SocketCAN: If libsocketcan is available, the CAN bus bitrate can be get and set at runtime. PeakCAN: Added support for PCAN-USB devices on macOS by using the MacCAN library. [QTBUG-75405][QTBUG-76232] Expose the underling QIODevice used for Modbus communication, e.g. for setting the serial port hardware flow control (RTS/CTS). ماژول Qt WebEngine Updated to be based on Chromium 77 [QTBUG-74166] New API for control of QWebEnginePage life-cycle [QTBUG-56978] Methods and properties for download item to get suggested name, and change the download directory and file name [QTBUG-50420] New findTextFinished signal and corresponding QWebEngineFindTextResult and FindTextResult types to get extra information about the result of a text search [QTBUG-55110][QTBUG-51176] Added methods to QWebEngineCertificateError to asynchronously handle an error, and get a chain of digital certificates ماژول Qt Widgets QTextEdit and QTextBrowser now support Markdown format (CommonMark and GitHub dialects) as an alternative to HTML. Includes the GitHub checklist extension, such that you can click to toggle checkboxes if the widget is editable. QTextBrowser::setSource() detects Markdown based on the file extension. تغییرات در پلتفرم اندروید Android needs NDKr20+ Added multi ABI build in one go. By default it will build for all android supported abis (arm64-v8a, armeabi-v7a, x86_64, x86). The user can control which ABIs he wants to use via ANDROID_ABIS qmake variable. Added support for the new AAB package format, which allows deploying a single application bundle to Google Play which contains binaries for all supported ABIs. ماژول جدید Qt Quick Timeline کیوت برای اتوماسیون Qt KNX Extended support for KNXnet/IP Core V2 (discovery, tunneling, routing, security) Qt MQTT Added support for using QSslConfiguration when connecting encrypted Added autoKeepAlive property to enable manual connectivity checks Qt OPC UA Added tech preview for GDS client support Updated 3rdparty open62541 to version 1.0 Qt CoAP The module leaves the Tech Preview status behind and an API commitment is given.
  6. کامبیز اسدزاده

    این یک Log است.
  7. کامبیز اسدزاده

    مشکل به خاطر عدم به‌روز‌رسانی مخازن است. لطفاً با v-p-n وارد شوید و سعی کنید مخازن را به‌روز‌رسانی کنید. سپس در حین qmake و کامپایل gardle توسط خود کیوت کریتور دریافت و ادغام خواهد شد.
  8. کامبیز اسدزاده

    سلام، خطای لینکر مبنی بر این است که فایل ساخته شده‌ی کتابخانه قابل شناسایی نیست. قبل از هر چیز دستورات زیر را به ترتیب برای کامپایل (ساخت) کتابخانه‌ی tz اجرا کنید تا فایل‌ libtz.a ساخته شود. mkdir build cd build cmake ../ cmake -DENABLE_DATE_TESTING=ON --build . make در نهایت وارد یک پروژه‌ی جدید بشید تا برای افزودن کتابخانه به صورت زیر عمل کنید: فایل libtz.a را در یک پوشه‌‌ای با نام lib و محتوای کتابخانه را در پوشه‌ای با نام include در کنار پروژه‌ی خودتان قرار دهید. به دلیل اینکه این کتابخانه وابسته‌ی کتابخانه‌ی curl است، مطمئن شوید که آن نیز بر روی سیستم شما نصب باشد. دستورات زیر را در سی‌میک برای افزودن کتابخانه‌ی libtz بنویسید. add_library( date ${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/include ) link_directories(${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/lib) target_link_libraries(${PROJECT_NAME} PRIVATE tz) احتمالاً خطایی برای عدم توانایی لینک‌سازی با curl دریافت کنید، در این صورت دستورات زیر را در سی‌میک اضافه کنید: FIND_PACKAGE(CURL) IF(CURL_FOUND) INCLUDE_DIRECTORIES(${CURL_INCLUDE_DIR}) SET(requiredlibs ${requiredlibs} ${CURL_LIBRARIES} ) ELSE(CURL_FOUND) MESSAGE(FATAL_ERROR "Could not find the CURL library and development files.") ENDIF(CURL_FOUND) target_link_libraries(${PROJECT_NAME} PRIVATE curl) یک مثال از پروژه‌ای که من libtz را همراه کیوت ادغام کردم: cmake_minimum_required(VERSION 3.5) project(HelloCMake LANGUAGES CXX) set(CMAKE_INCLUDE_CURRENT_DIR ON) set(CMAKE_AUTOUIC ON) set(CMAKE_AUTOMOC ON) set(CMAKE_AUTORCC ON) set(CMAKE_CXX_STANDARD 17) set(CMAKE_CXX_STANDARD_REQUIRED ON) find_package(Qt5 COMPONENTS Widgets REQUIRED) FIND_PACKAGE(CURL) IF(CURL_FOUND) INCLUDE_DIRECTORIES(${CURL_INCLUDE_DIR}) SET(requiredlibs ${requiredlibs} ${CURL_LIBRARIES} ) ELSE(CURL_FOUND) MESSAGE(FATAL_ERROR "Could not find the CURL library and development files.") ENDIF(CURL_FOUND) add_library( date ${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/include ) link_directories(${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/lib) if(ANDROID) add_library(HelloCMake SHARED main.cpp mainwindow.cpp mainwindow.hpp mainwindow.ui ) else() add_executable(HelloCMake main.cpp mainwindow.cpp mainwindow.hpp mainwindow.ui ) endif() target_link_libraries(${PROJECT_NAME} PRIVATE Qt5::Widgets) target_link_libraries(${PROJECT_NAME} PRIVATE tz) target_link_libraries(${PROJECT_NAME} PRIVATE curl) بعد از این نباید در زمان کامپایل خطایی رُخ دهد. موفق باشید!
  9. کامبیز اسدزاده

    از مشخصه‌ی setStyleSheet تحت CSS کار کن، مثال زیر رو ببین: QSlider::groove:horizontal { border: 1px solid #bbb; background: white; height: 10px; border-radius: 4px; } QSlider::sub-page:horizontal { background: qlineargradient(x1: 0, y1: 0, x2: 0, y2: 1, stop: 0 #66e, stop: 1 #bbf); background: qlineargradient(x1: 0, y1: 0.2, x2: 1, y2: 1, stop: 0 #bbf, stop: 1 #55f); border: 1px solid #777; height: 10px; border-radius: 4px; } QSlider::add-page:horizontal { background: #fff; border: 1px solid #777; height: 10px; border-radius: 4px; } QSlider::handle:horizontal { background: qlineargradient(x1:0, y1:0, x2:1, y2:1, stop:0 #eee, stop:1 #ccc); border: 1px solid #777; width: 13px; margin-top: -2px; margin-bottom: -2px; border-radius: 4px; } QSlider::handle:horizontal:hover { background: qlineargradient(x1:0, y1:0, x2:1, y2:1, stop:0 #fff, stop:1 #ddd); border: 1px solid #444; border-radius: 4px; } QSlider::sub-page:horizontal:disabled { background: #bbb; border-color: #999; } QSlider::add-page:horizontal:disabled { background: #eee; border-color: #999; } QSlider::handle:horizontal:disabled { background: #eee; border: 1px solid #aaa; border-radius: 4px; } البته ساختن چنین مواردی رو من در QML پیشنهاد می‌کنم.
  10. کامبیز اسدزاده

    خب فونت کل متن تغییر خواهد کرد! و این روش درستی هست. اما اگر می‌خواهید در بحث درون‌خط متنی که نوشتی یعنی «سلام بر World در زبان ++C» متن فارسی جدا و انگلیسی جدا تغییر کنند باید به فکر فونت فارسی باشی که داخلش از لاتین‌های سفارشی استفاده می‌کنه. مثل صمیم، ساحل و یا فونت‌های تجاری دیگر. در این صورت هم نیاز نیست دو تا فونت معرفی کنی، همون یک مدل کافی هست، به شرطی که از فونت لاتین استفاده کند.
  11. کامبیز اسدزاده

    سادست، کافیه یک دستور شرطی ساده براش در نظر بگیری، مثل نمونه‌ی زیر: property bool isLatin : false .. ... .... Text { font.family: isLatin ? fontSystem.getEnglishFont.name : fontSystem.getPersianFont.name .. .... }
  12. کامبیز اسدزاده

    پاسخ به این سوأل صرفاً از نظر نوع زبان کافی نیست و شاید منطقی نباشد. و چون ساختار و قوانین تحت چهارچوب مشخصی برای این موضوع نداریم، از نظر من دلایل بسیاری وجود دارد که بر روی قیمت‌گذاری می‌تواند تأثیرگذار باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنم: تجربه و کیفیت خدماتِ قابل ارائه‌ی فرد یا شرکت توسعه‌دهنده جهت انجام آن اینکه شخص یا شرکت مربوطه بتواند تضمین کند یا آسودگی خاطر را به مشتری بدهد که پروژه‌ی آن در زمان مشخص با نتیجه‌ی قابل قبول ارائه خواهد شد بسیار مهم است، قطعاً اطمینان خاطر و جلوگیری از احتمالات دوباره‌کاری و نا رضایتی خودش ارزشمند خواهد بود که ممکن است در هزینه‌ی نهایی پروژه موثر باشد. تضامین و خدمات پس از فروش «پشتیبانی، به‌روز‌رسانی و غیره» هرچند پشتیبانی و به‌روزرسانی محصولات نرم‌افزاری یکی از مراحل توسعه و چرخه‌ی نرم‌افزار است، اما در دسترس بودن و تضمین پشتیبانی از سمت توسعه‌دهنده قطعاً در هزینه‌های آن نسبت به دیگر موارد متفاوت خواهد بود. نوع قرارداد و مذاکراتی که ممکن است طرفین در قبال تعهد به آن‌ها هزینه‌هایی را اضافه کند معمولاً در قرارداد‌های طرفین به نکاتی اشاره می‌شود، مانند: در دسترس بودن منبع‌کد «سورس‌کد» و یا مستند سازی غیر معمول و اختصاصی که حتماً در قیمت نهایی یک محصول و پروژه موثر خواهد بود. محدودیت‌ها و دلایل قانع کننده برای انتخاب یک ابزار و نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی ممکن است پروژه‌ای که به شما پیشنهاد می‌شود، با یک سری محدودیت‌های فنی بر اساس نوع زبان، مهارت و بستر‌های پیاده‌سازی مواجه باشد که با توجه به ارائه‌ی راه‌کار‌های مناسب توسط متخصص «توسعه‌دهنده» که واقعاً نیاز به تجربه و دانش در حل آن است وابسته خواهد بود. در چنین حالت‌های ارزش حل مسائل می‌تواند در خود پروژه تأثیر‌ بگذارد. در نهایت بعد از بررسی موارد این چنینی که من تنها به برخی از آن‌ها اشاره کردم، می‌توانید به خروجی‌ها و نتایج حاصل از خود ابزار که در اینجا «++C» است اشاره کرده و مشتری را نسبت به آن قانع کنید. برای مثال، ویژگیِ چند-سکویی خود به تنهایی یک مزیت بسیار بزرگ است که می‌تواند در حذف هزینه‌های احتمالی مانند بازنویسی در زمان توسعه و به‌روز رسانی در قالب سکو‌های مختلف موثر باشد. نوع مذاکره در ساخت و توسعه در قالب زمان مشخص برای ساده‌سازی مسئله و حل باید‌ها و نباید‌ها نیز مشخص سازی یک نرخ یا رنج قیمت برای کار بر روی پروژه می‌تواند موثر باشد. برای مثال، بر اساس تعداد ساعت و زمان مشخص در روز می‌توانید یک محاسبه‌ی مشخصی برای مشتری خود انتقال دهید تا هم زمان تحویل و هم مدت زمات مورد نیاز برای توسعه را بداند. درباره‌ی همین موضوع چند-سکویی که تنها یک ویژگی از مزایای سی‌پلاس‌پلاس است مثالی بزنم: فرض کنید قرار است مشتری یک نرم‌افزار تحت موبایل از شما درخواست کند، در این صورت اگر قرار باشد منطقی مذاکره کنید، بهتر است مشتری را متوجه این سازید که برای ساخت یک اپلیکیشن در سکو‌های مختلف مانند iOS، Android و غیره نیاز به تخصص، زمان و هزینه‌های جدا از هم است. اما اگر شما به عنوانی توسعه‌‌دهنده‌ی تمام عیار فول‌اِستک هستید، می‌توانید مشتری را قانع کنید که صرفاً با یکپارچه‌سازی کد‌های توسعه و ساختار بهینه‌ی برنامه‌های نوشته شده‌ی تحت سی++ از صرف هزینه‌های احتمالی جهت توسعه‌ جلوگیری می‌کنید و حتی در آینده نیازی نیست هزینه‌های اضافه بر مشتری تحمیل کنید. در این رابطه باید به یک هزینه‌ی قابل قبول همراه با حفظ ارزش‌های وارده را مطرح کنید. برای مثال، اگر قرار است یک اپلیکیشن برای دو پلتفرم مختلف توسعه یابد، اگر قیمتی بابت یک نرم‌افزار در دو سکوی مختلف استعلام و یا تخمین زده شده باشد، بهتر است شما با در نظر گرفتن نصف و یا حد‌اکثر دو سوم آن همان کارها را با حفظ ارزش‌های فنی و کاربری مشتری انجام دهید. بر اساس چنین مواردی نیازی به افزایش یا کاهش هزینه‌ها در یک پلتفرم وجود ندارد چرا که تنها کاری که انجام خواهید داد هم‌گردانی «کامپایل» کد‌ها بر روی پلتفرم دیگر خواهد بود.
  13. کامبیز اسدزاده

    چگونه با مشتریِ خود صحبت کنیم

    با سلام و درود، همه‌ی ما می‌دانیم که امروزه کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و وابسته به فناوری‌های مبتنی بر نرم‌افزار، یکی از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که در چهارچوب خود می‌توانند پیشرفت بسیار چشم‌گیری داشته باشند. بنابراین، هر فردی که ایده‌ای در ذهن خود برای خلق یک کسب‌و‌کار دارد می‌تواند وارد این حوزه‌ی «کسب‌و‌کار‌های» اینترنتی شود. در این مقاله من به عناوین زیر اشاره خواهم کرد: گفتگوی صمیمانه و آزاد «مشاوره و ارزیابی مسائل» واقعیت‌هایی که مشتریان از آن‌ها آگاه نیستند مشتری را برای مقایسه و دیدن نمونه‌های واقعی تشویق کنید معرفی و توصیف ابزار‌هایی که از آن‌ها برای تولید و توسعه استفاده می‌کنید صداقت شما و تضمین وفاداری مشتری قرارداد، ارزیابی هزینه‌ها و زمان توسعه مشاوره‌ی رایگان یا پولی چگونه از دیگر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان متمایز و به یک برنامه‌نویس واقعی و حرفه‌ای تبدیل شویم؟ به‌روز باشید و از رفتار‌های تعصبی بپرهیزید محصولات با کیفیت در سطح جهانی تولید کنید خدمات پشتیبانی، تضمین پاسخگو بودن طبیعی است که راه‌اندازی چنین مواردی نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی در حوزه‌ی مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار و شاخه‌های دیگر آن خواهد داشت. برای مثال: راه‌اندازی یک وب‌سایت برای معرفی کسب‌و‌کار مشتری نیازمند یک فرآیند ارزیابی، استعلام، ثبت، تخصیص فضای میزبانی، طراحی، برنامه‌نویسی، توسعه و پشتیبانی است. در این حالت مشتری می‌بایست با مراجعه به یکی از شرکت‌ها و یا متخصص‌های این حوزه خواسته‌ی خود را به آن ارائه کند تا مطابق با آن کسب‌و‌کار ارزیابی و توسعه یابد. اگر شما به دنبال این هستید که سریعاً مشتری خود را قانع و پروژه‌ای را برای انجام بپذیرید، شک نکنید که احتمال شکست و نارضایتی در هر دو طرف بسیار بالا خواهد بود. ممکن است شما رزومه‌ی بسیار قوی‌ با نمونه‌کار‌های بسیار جذاب در اختیار داشته باشید که مشتری در لحظه‌ی اول به توانایی‌های شما مطمئن شود. اما این به تنهایی کافی نیست! گفتگوی صمیمانه و آزاد «مشاوره و ارزیابی مسائل» در این مقاله من به برخی از مشکلات مهمی که مشتریان در ابتدای کار با آن مواجه هستند می‌پردازم که عبارتند از: عدم شناخت کافی به ابزار‌ها، روش‌ها، الگو‌ها و حتی افراد و شرکت‌های انجام دهنده‌ی این خدمات. جالب است بدانید که مشتری بر اساس دانسته‌ها، شنیده‌ها و همچنین دیده‌های خود از الگو‌های نه چندان ارزیابی شده تصویری را از کسب‌و‌کار خود ترسیم می‌کند که کاملاً خام است که اگر توسط متخصصین مورد بررسی قرار نگیرد ممکن است به مسیر نادرست و نا آگاهانه‌ای هدایت شوند که نتیجه‌ی آن به جز ناامیدی و نا رضایت مشتری نخواهد بود. بنابراین اگرچه دنیای طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزار می‌تواند همه‌گیر باشد، اما واقعیت آن است که «باید کار را به کاردان سپرد» کاردان‌هایی که می‌توانند با مورد ارزیابی قرار دادن ایده‌های ذهنی مشتری آن را درک، هدایت و بهبود بخشد. من در بسیاری از جلسات کاری خودم برای شنیدن خواسته‌های مشتری نسبت به طرحی که در ذهن خود داشته این مشکلات را به خوبی دیده و درک می‌کنم. به عنوان مثال: مشتری در ابتدای کار مایل به بیان سریع تصویری از ایده یا راه‌کار خود برای توسعه‌ی کسب‌و‌کاری است که شامل استراتژی کامل و نهایی شده‌ای نیست. البته من اطمینان می‌دهم این اشتباهات طبیعی بوده و یکی از وظایف برنامه‌نویسان حرفه‌ای این است که با متکی بودن به علم روان‌شناسی و هم‌دلی در شنیدن خواسته‌های مشتری سعی در تأیید همراه با اصلاح و هدایت آن به بهترین سمت ممکن باشد. در نظر داشته باشید که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ابتدای کار در همان دقایق اولیه جلسه مطالبی را از مشتری خود بشنوید که واقعاً در کسب‌و‌کار او نیاز نیست و یا حتی فراتر و متفاوت‌تر از آن چیزی است که در عمل باید به آن متکی بود. حتی در همان دقایق اول احتمال بسیار زیادی دارد که از مشتری چنین سوألاتی را بشنوید «شما بابت این کار چقدر هزینه می‌گیرید؟» البته این نوع سوألات حتی در پشت تلفن نیز پرسیده می‌شود، اما برای اینکه ارزش کار خودتان را حفظ کنید توصیه می‌شود هیچ‌گاه بدون ارزیابی و اصول حرفه‌ای در شنیدن خواسته‌ی مشتری خود نه قیمت و نه زمانی برای انجام درخواست ارائه ندهید. این روشی ناشیانه است که معمولاً افراد غیر متخصص به کار می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود صحبت‌ها و ایده‌های مشتری خود را با دقت گوش کنید. تأکید می‌کنم به هیچ عنوان ایده‌ی مشتری خود را سریعاً نکوبید و آن را رد نکنید «این امر موجب می‌شود مشتری نظرش در مورد شما تغییر کند» این روش در شأن متخصص حرفه‌ای نیست. چرا که یکی از وظایف مهم شما ارائه‌ی یک راهکار و مشاوره‌ی مفید قبل از اخذ قرارداد و انجام آن است. سعی کنید سوأل‌هایی را بپرسید که مشتری خود به آن‌ها فکر نکرده است و با شنیدن آن حتماً نظرش جلب و از بُعد دیگری به کسب‌و‌کار خود و توسعه‌ی آن نگاه خواهد کرد. شما به عنوان مشاور فنی باید بتوانید مشتری را قانع کنید که چه موردی ارزشمند و کدام بخش از خواسته‌های آن ارزش آن‌چنانی ندارد! چرا که مشتری نیاز دارد به مشکلات و ارزش‌هایی که در طرح ذهنی خود وجود دارد آگاه باشد تا به راحتی بتواند یک تصمیم صحیح بگیرد. واقعیت‌هایی که مشتریان از آن‌ها آگاه نیستند قطعاً واقعیت‌هایی وجود دارد که مشتریان از آن‌ها آگاه نیستند، چرا که آن‌ها متخصص و افراد فنی نیستند. بنابراین احتمال بسیار زیاد دارد که مشتری ابتدا نمونه‌ای از خواسته‌های خود را برای شما معرفی کند. به عنوان مثال: معرفی یک نمونه وب‌سایت یا نرم‌افزار (اپلیکیشن) که در نظر او بسیار جذاب و قابل قبول است. تمامی این مسائل وجود خواهد داشت، شما باید در نظر داشته باشید که تفاوت یک نمونه با خواسته‌ی مشتری را شفاف سازی کنید. اگر قرار است بر اساس سلیقه‌ی مشتری با او همکاری کنید بهتر است بدانید شما متخصص نیستید و نتیجه‌ی پروژه‌ای که بر روی آن کار خواهید کرد مطابق میل شما در بُعد تخصصی نخواهد بود. نمونه وب‌سایت مثال زده شده توسط مشتری را در مقابل خود مشتری ارزیابی کنید، اگر شما یک حرفه‌ای باشید قطعاً می‌توانید الگو‌های پیاده سازی شده، روش‌های برنامه‌نویسی، سیستم‌ نرم‌افزاری، بستر‌ها، تجربه‌‌کاربری و رابط‌کاربری آن را بررسی و نظر خود را برای مشتری ارائه دهید. در نظر داشته باشید زمانی که مشتری برای شما نمونه مثالی را ارائه می‌کند که شاید تا حدی با ایده‌ی ذهنی آن یکسان است، شما باید در نظر داشته باشید که اصول اساسی تولید محصولی که در نظر دارد را به او توضیح دهید. مشتری باید بداند که رفتار کاربر‌ها، تجربه‌کاربری، برندینگ و اصول چیده‌مان و همه‌ی موارد دیگر در عین حال سادگی در کاربرد آن چقدر مهم است. تجربه‌کاربری هرچند برای خود یک تخصص کامل است، اما مشتری نیاز دارد تا شما در مورد این نکته‌ها به او یادآوری کنید. اگر شما فقط یک برنامه‌نویس هستید بهتر است مراجعی را برای مشتری و حتی خودتان در نظر بگیرید تا در بهتر شدن محصول مشارکت کند. مشتری را برای مقایسه و دیدن نمونه‌های واقعی تشویق کنید همه‌ی مشتریان شما مانند هم رفتار نمی‌کنند، بعضی از آن‌ها قبل از شما با افراد دیگری صحبت کرده‌اند و بعضی از آن‌ها با شما به عنوان اولین نفر در رابطه با کسب‌و‌کارشان و خواسته‌ی خود در ایجاد آن صحبت می‌کنند. بنابراین سعی کنید مشتری را به دیدن رقبا و نمونه‌هایی که مشابه کسب‌و‌کار آن است تشویق کنید تا بتواند آن‌ها را در واقعیت نیز ببیند. پیشنهاد می‌کنم دو نمونه‌ی مشابه را در مقابل هم مقایسه کنید و برای مشتری توضیح دهید که چه تفاوتی بین ضعف‌ها و قدرت‌ها وجود دارد. معرفی و توصیف ابزار‌ها و فناوری‌هایی که از آن‌ها برای تولید و توسعه استفاده می‌کنید طبیعتاً همه‌ی مشتریان شما با ابزار‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی و دیگر موارد آشنایی ندارند. اما برای جذب اعتماد و افزایش آگاهی مشتری لازم است به توصیف ابزار‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید بپردازید. قرار نیست همه‌ی موارد را به صورت فنی توضیح دهید، اما تا جایی که ممکن است به نکته مزیت‌ها و مقایسه‌ی تکنیک‌ها و ابزار‌هایی که قرار است محصول مشتری را با آن توسعه دهید بپردازید تا اون نیز در جریان ذاتِ اصلی محصول خود قرار بگیرد. صداقت شما و تضمین وفاداری مشتری اگر به دنبال جذب مشتری با وفا و مشارکت طولانی مدت هستید، سعی کنید از همان دقایق ابتدائی نظرات خود را بی‌طرف و با صداقت کامل در قالب مشاوره‌‌ی قانع کننده ارائه کنید. قرار نیست در همان جلسه‌ی اول قرارداد اخذ کنید و یا هزینه‌ای بابت کارتان دریافت کنید! اگر احساس می‌کنید مشتری شما به مهارت‌ها و حضور شما ارزش قائل نشده است و به نظرات شما توجهی نمی‌کند خیلی محترمانه سعی کنید وارد این همکاری نشوید. چرا که حرف شنوی از یک متخصص یک ارزش اولیه برای ادامه‌ی همکاری است. ناگفته نماند در مقابل ارزش‌هایی که مشتری به شما می‌دهد، مانند: شنیدن مشتاقانه‌ی نظرات شما، به معنای آن است که این رابطه‌ی کلامی در حل بسیاری از مسائل برای مشتری بسیار مهم بوده و شما از نتیجه‌ی وقتی که بابتِ این مشاوره صرف می‌کنید مطمئن شوید. قرارداد، ارزیابی هزینه‌ها و زمان توسعه قبل از اینکه مشتری به شما بگوید شرایط قرادادی چگونه است، شما نمونه قراردادی را با توجه به نتایج ارزیابی شده از نیاز مشتری آماده کنید. بند‌ها و ماده‌های قرارداد را عادلانه مشخص کنید. تعهدات شما باید به گونه‌ای باشد که مشتری شما از کار مطمئن شود. این قرارداد است که مشخص می‌کند شما چقدر به توانایی‌های خودتان مطمئن هستید. متأسفانه بعضی از توسعه‌دهندگان به گونه‌ای تعهدات را یک‌طرفه و به نفع خود تنظیم می‌کنند که گویی مشتری هیچ حقی در پروژه ندارد! حتی بند‌هایی دیده می‌شود که گاهاً توسعه‌دهنده اعلام کرده است منبع‌کد - سورس‌کد برنامه را با هزینه‌ی بسیار زیاد و جدا از پروژه به مشتری تحویل خواهد داد! به نظر من این یک بی انصافی به تمام معناست! چرا که مشتری پول می‌دهد تا محصول خریداری کند! منطقی‌ترین پیشنهاد از نظر من این است که بر اساس زمان و زحماتی که در ساخت و توسعه‌ی پروژه صرف خواهد شد یک هزینه و زمانِ شفاف برای مشتری ارائه دهید. برای مثال: فاز‌بندی‌های ساخت پروژه در یک جدول استاندارد مانند WBS یا همان «ساختار شکست کار» استفاده کنید. مشاوره‌ی رایگان یا پولی ممکن است با خود فکر کنید که من چرا باید دقیقه‌ها و یا ساعت‌ها وقت صرف مشاوره‌ی کسانی صرف کنم که مشخص نیست مشتری من هستند یا خیر! برای تشخیص این موضوع که آیا مشاوره‌‌های شما در نهایت منجر به همکاری دو طرفه می‌شود یا خیر، کافی است به چند نکته توجه کنید. اول اینکه مشتری یا نماینده‌ای از مشتری به دفتر کسب‌و‌کار شما آمده است یا برعکس شما به دفتر کاری یا یک دیدار دوستانه رفته‌اید! قطعاً زمانی که شما یک دفتر یا شرکت منظمی دارید طبیعی‌ است که زمان خود را باید ارزشمند نگه‌دارید. بنابراین قبل از ورود به مشاوره‌ی اصلی، اشکالی ندارد که بگویید برای ورود به آن هزینه‌ای را دریافت خواهید کرد. به این نکته توجه داشته باشید که، پیش‌مشاوره با مشاوره‌ی اصلی بسیار متفاوت است. در پیش‌مشاوره شما اولین دیدار را با مشتری خود خواهید داشت که در آن قرار است صحبت‌های طرف مقابل را شنیده و از آن برای تجزیه تحلیل آن برای پاسخ در یک زمان مناسب نکته‌برداری کنید. در این نوع صحبت که معمولاً در دیدار اول و مقدماتی شکل می‌گیرد بهتر است هیچ صحبتی از هزینه‌هایی که در ذهن دارید به مشتری انتقال ندهید چرا که در این مرحله «واقعاً نیاز نیست» و شما صرفاً باید یک شنونده‌ی خوب باشید. در نهایت بعد از شنیدن صحبت‌های مشتری، لازم است از او بخواهید تا یک فرصت برای تجزیه تحلیل شنیده‌های او بدهید. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادم، احتمال اینکه مشتری در همان ابتدای صحبت‌های خود درخواست میزانه هزینه و زمان برای انجام پروژه کند بسیار زیاد است. بنابراین اگر قبل از تجزیه تحلیل مسئله زمان و هزینه‌ای برای آن مشخص کنید، دیگر نخواهید توانست در صحبت‌ها و جلسات بعدی هزینه‌ها و زمان‌بندی مشخصی که بعد از تجزیه تحلیل واقعیت به دست آورده‌اید را به مشتری پیشنهاد و او را قانع کنید و هر چیزی که در سر داشته‌اید را از دست خواهید داد. نکته‌ی کلیدی در این مرحله برای حرفه‌ای برخورد کردن، این است که مشتری را متوجه این کنید که قرار است به او مشاوره و آموزش‌های قبل از ورود به مرحله‌ی ساخت و توسعه‌ی ایده‌ی ذهنی او را بدهید. در واقع قرار است یک ارزش‌آفرینی از این صحبت‌ها برای مشتری ایجاد کنید تا به دانسته‌های خود اضافه کند «این کار برای مشتری شما ارزشمند و قابل قبول است» در این زمان است که شما می‌توانید وارد مذاکره‌ی جدی و حرفه‌ای شوید که شامل آموزش‌ها و توضیحات کامل برای قانع‌سازی مشتری است که قطعاً دارای هزینه و ارزش به خصوصی خواهد بود. بنابراین یک جلسه‌ی دیگر برای مشاوره‌ی جدی با مشتری خود هماهنگ کنید تا نکات کلیدی و اساسی را برای هدایت هر چه بهتر او به مسیر درست و موفقیت را ترسیم کنید. چگونه از دیگر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان متمایز و به یک برنامه‌نویس واقعی و حرفه‌ای تبدیل شویم؟ به احتمال بسیار زیاد هر یک از برنامه‌نویسان و طراحان در حوزه‌ی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی که در زمینه‌های طراحی، توسعه و تولید محصولات نرم‌افزاری فعالیت می‌کنند، نظر بر این دارند که چون مهارت کار با زبان‌های برنامه‌نویسی را در اختیار دارند و یا رزومه یا نمونه‌کار‌های خوبی را دارند، پس بهترین هستند! متأسفانه من بارها شاهد غرور نابه‌‌جای بسیاری از برنامه‌نویسان بوده‌ام که به شدت این رفتار را در شأن حرفه‌ای ها نمی‌دانم. توصیه می‌کنم به دانسته‌های خود مغرور نباشید و از آنچه که در اختیار دارید به نحو عالی استفاده کنید تا از شما یک حرفه‌ای واقعی بسازد. شرایطی که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای می‌تواند داشته باشد به صورت زیر است: تجربه‌ی کافی و پُخته در زمینه‌های تخصصی تحصیلات مرتبط و مطالعات بسیار در حوزه‌ی تخصصی و مرتبط با آن آشنا به اصول مشتری مداری برندینگ، معرفی فردی و تخصصی آشنا به اصول تجربه‌کاربری و سیستم روان‌شناسی مناسب با آن رزومه‌ی خوب و واقعی نمونه کار‌های واقعی و اصولی عدم وابستگی به ابزار‌های محدود در توسعه مدارک و مجوز‌های لازم در حوزه‌ی فعالیتی چهارچوب مشخص و کاتالوگ معرفی خدمات و ارزش‌ها توجه کنید که داشتن مجوز و گواهی‌های فعالیتی در این حوزه بسیار مهم است. اگر شما به عنوان یک متخصص در این رشته فعالیت می‌کنید باید بدانید داشتن مدارک و گواهی‌هایی ملی و بین‌المللی در این حوزه اعتبار خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد که مشتری را بیشتر قانع خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنم بهتر است خودتان را با یک رزومه‌ی خوب و مجوز‌های لازم از سمت «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» و «مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال» معرفی کنید. اخذ این گواهی‌ها در صورتی که شما واقعاً یک متخصص هستید در قالب شرکتی یا خصوصی، می‌تواند یک اعتبار لازم در قبال دانسته‌های شما و شرکت شما را در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی بدهد که اولویت انتخاب در زمان مزایده‌ها نیز با کسانی است که اعتبار لازم را دارند. واقعیت آن است، دریافت پروژه‌های بزرگ نه تنها نیاز به دانش و رزومه‌ی بسیار خوب دارد، بلکه گواهی‌هایی که ثابت می‌کند شما یک متخصص هستید مهم است. این تنها گزینه‌ای است که شما را با افرادی که غیر متخصص هستند متمایز می‌کند. به‌روز باشید و از رفتار‌های تعصبی پرهیز کنید همه‌ی ما این واقعیت را می‌دانیم که در حوزه‌ی صنعت علوم کامپیوتری، فناوری با سرعت بسیار چشم‌گیری در حال تغییر و تحولات بسیار زیادی است. این دلیل موجب می‌شود که در صورت عدم به‌روز‌رسانی اطلاعات و دانش تکنیکی شرکت یا شخص برنامه‌نویس، از دیگر رقبا فاصله بگیرد. متأسفانه در کشور ما شرکت‌ها و برنامه‌نویسان بسیاری هستند که به سبک‌ها و اصولی که در نمونه‌های جهانی از آن‌ها به خوبی یاد نمی‌شوند وابستگی نشان می‌دهند و بر بهترین بودن آن تأکید متعصبانه‌ای دارند. شاید این تأکید‌ها در دید اولیه از جانب مشتری قابل درک باشد، اما واقعیت آن است که نباید خود را محدود به ابزار‌ها و فناوری‌هایی کنید که از آینده‌ی آن بی خیر هستید! به عنوان مثال بررسی آینده‌ای از یک فناوری مانند IoT می‌تواند بسیاری از مسائل را برای شما یادآوری کند که چه ابزار و چهارچوبی می‌تواند برای پیشرفت روز افزون با حداقل محدودیت‌ها مناسب است. در بسیاری از جوامع، وب‌سایت‌ها، گروه‌ها وکانال‌های اینترنتی دیده می‌شود که افراد به ابزار و دانشی که فقط به آن محدود و مسلط هستند شدیداً تعصبی برخورد کرده و آن را بهترین انتخاب می‌دانند. لازم است یادآوری کنیم تعصب بر دانسته‌ها تنها تأیید بر کم دانستن دارد و نه بیشتر! اگر منطقی باشیم یادگیری استاندارد‌های تضمین شده و پایدار، فناوری‌ها، ابزار‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند و آینده‌دار همیشه در پایداری و توسعه‌ی سریع کسب‌و‌کار‌ها موثر هستند. چرا که فناوری در زمان تغییر محیط را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین توصیه من در این بخش آن است که در یادگیری ابزار‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی، تکنیک‌ها و آشنایی با استاندارد‌های روز جهانی مصمم باشید و به هیچ عنوان به ابزار‌های محدود به دانسته‌های خود تأکید شدید نکنید مگر با دلیل منطقی و علمی که تضمین کند انتخاب شما دقیقاً هم سو با پیشرفت است. محصولات با کیفیت در سطح جهانی تولید کنید با توجه به توضیحاتی که داده شد، شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی که در حوزه‌ی تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کنند، معمولاً محصولاتی را توسعه می‌دهند که در مدیریت کسب‌و‌کار‌های خود و دیگران موثر است. محصولات نرم‌افزاری هرچقدر هم قدرتمند باشند و هرچقدر شما کد‌های منظم و قدرتمندی در تولید آن‌ها نوشته باشید، کد‌های شما از نظر مشتری یا کاربرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند مخفی است. لازم به ذکر است که، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که نا خواسته در اکثر محصولات ایرانی دیده می‌شود عدم به کار گیری مباحث تجربه‌کاربری و رابط‌کاربری و استاندارد‌های توسعه‌ی مناسب است. حقیقت این است که نمونه محصولات خارجیِ موفق فاقد این ایرادات هستند و در این صورت است که در نظر کاربر بسیار محبوب می‌شوند. هرچند بحث تجاری و تبلیغات رسانه‌ای و جهانی در محبوبیت آن‌ها بسیار مهم است، اما در نهایت این کاربر است که تصمیم می‌گیرد آن را بپذیرد یا خیر. منظور از کاربری صرفاً در زیبایی محیط نرم‌افزاری نیست، بلکه در دسترس بودن امکانات و ویژگی‌هایی که می‌تواند در برقراری ارتباط و وفاداری مشتری شما مفید باشد هم اشاره دارد. بنابراین، اگر شما دید کاربری نداشته باشید و صرفاً با توجه به سلیقه‌های خودتان محصولی را تولید کنید که فاقد اصول کاربری باشد در این صورت است که محصول شما تنها برای خودتان مهم و با ارزش خواهد بود. نکته: اصول استاندارد نسخه‌نگاری نرم‌افزار (محصول) را رعایت کنید و سعی کنید مشتری را در جریان تغییر تحولات و ویژگی‌های اعمال شده در محصول قرار دهید. برای این کار می‌توانید از استاندارد‌هایی مانند نسخه‌نگاری معنایی استفاده کنید. خدمات پشتیبانی، تضمین پاسخگو بودن با توجه به نکاتی که اشاره شد، پشتیبانی و پاسخگو بودن در مراحل بعد از عقد قرارداد، طراحی و تولید محصول، یکی از مهمترین مواردی که در طولانی مدت وفاداری کاربران (مشتریان) شما را تضمین می‌کند، پاسخگو بودن و پشتیبانی است. حتی این موضوع می‌تواند به صورت یک قرارداد جداگانه با شرایط مخصوص خودش برای مشتری بیان شود تا در جریان شرایط و نحوه‌ی پشتیبانی قرار بگیرد. علاوه بر قواعد و قوانین مشتری مداری و توسعه‌ی کسب‌و‌کار، در چرخه‌ی تولید نرم‌افزار نیز مهم است که بازخورد‌های کاربری دریافت و مشکلات احتمالی محصول (نرم‌افزار) را بررسی و حل نمایید. این خود نوعی پشتیبانی و پاسخگویی و ارزش قائل شدن به مشتریان است که در عمل حتی به روش‌های بسیار هوشمندانه می‌توان آن را انجام داد. مشتریان شما در هر زمان که با مشکلی مواجه شوند حق دارند مشکلی که با آن مواجه شده‌اند را به توسعه‌دهنده‌ی محصول انتقال دهند. توسعه‌دهنده با بررسی بازخورد ارائه شده موظف است مشکل مربوطه را بررسی و آن را حل کند. این نکته در جمله‌های مشابه می‌تواند در بخشی از بند‌های قراردادِ بین مشتری و توسعه‌دهنده یادآوری شود. شاید با خود فکر کنید که با چه روش‌هایی می‌توان ارتباط بین مشتری و توسعه‌دهنده را برای حل مشکلی در محصول بررسی و مدیریت کرد، حتی بدون آنکه نیاز باشد به صورت حضوری وقت صرف آن کرد. در این باره پیشنهاد می‌کنم به توضیحات قبلی من در رابطه با ساختن محصول با کیفیت عمیقاً توجه کنید. منظور از توسعه‌ی محصولات با کیفیت آن است که مشتری باید بتواند حتی در بازه‌ی ۲۴ ساعته نظر خود را نسبت به مشکل، انتقاد یا پیشنهادی در رابطه با محصول ارائه کند تا در فرصت مناسب توسعه‌دهنده آن را بررسی کند. معمولاً این فرآیند به صورت سنتی با تلفن و مراجعه‌ی حضوری صورت می‌گیرد، اما توصیه‌ی من برای حفظ زمان و کارآیی بهتر این است که نرم‌افزار (محصول) خود را مجهز به خدمات پشتیبانی آنلاین در قالب سیستم هوشمند مجهز کنید. علاوه بر آن، استاندارد‌های سیاهه‌ی تغییرات (change log) و مشکلات گزارش شده را در محیط نرم‌افزار شفاف سازی کنید تا مشتری هم متوجه اعمال نظرات و انجام آن شود.
  14. کامبیز اسدزاده

    سمت سی‌پلاس‌پلاس کدی تدارک ببینید که وضعیت لایه‌ی زبانی روی صفحه‌کلید رو بررسی و به سمت کیو‌ام‌ال پاس بده. در آخرین تغییراتِ کیوت، از کدی مشابه زیر می‌تونید استفاده و روش مورد نظر خودتون رو پیاده کنید: QGuiApplication app(argc, argv); QLocale locale; app.inputMethod()->locale().setDefault(QLocale::English); qDebug() << app.inputMethod()->locale().language(); مقداری که چاپ می‌شه رو در یک روش بهتر در قالب کلاس و تابعی مشتق شده از QObject به سمت QML پاس بدین.
  15. کامبیز اسدزاده

    درود، دو تا سیستم فونت تعریف کنید، یکیش لاتین برای انگلیسی و دیگری فونت مورد نظر برای فارسی. برای مثال، همچین چیزی رو در نظر داشته باشید: FontLoader { id: fontEnglish source: "english-font.ttf" } FontLoader { id: fontPersian source: "persian-font.ttf" } در نهایت در یک دستور شرطی با توجه به واکنش بر اساس مشخصه‌ی فکوس و یا هر چیزی که نیاز هست فونت‌ها رو اعمال کنید. برای مثال به صورت زیر: TextField { //Todo... property bool isLatin : false font.family: isLatin ? fontEnglish.name : fontPersian.name onPlaceholderTextChanged: { //ToDo... } }
×
×
  • جدید...