رفتن به مطلب
مرجع رسمی سی‌پلاس‌پلاس ایران

علم و دانش

  • نوشته‌
    7
  • دیدگاه
    2
  • مشاهده
    5,144

مشارکت‌کنندگان این وبلاگ

درباره این وبلاگ

نوشته‌های این وبلاگ

کامبیز اسدزاده

سلام و درود،

این اواخر راجع به مشورت و راهنمایی‌ها خیلی ساده به قضیه نگاه می‌شه، همه فکر کردن کشکه و فقط با دونستن JS یا QML می‌شه محصول ساخت. البته این مثال JS و QML یک مثال هست و این مسئله در همهٔ ابزار‌ها و حول محور حوزهٔ کامپیوتر و نرم‌افزار به چشم می‌خوره، هرچند روی داستان ساده هست اما حتی پشت این کار‌های ساده کلی زمان باید صرف بشه. همین گرفتن یک دادهٔ ساده از سمت سرور و تجزیه کردنش سمت JS نیاز به یک دانش خوب در مورد معماری Api‌داره، نیاز به آگاهی از استاندارد‌های Http داره، نیاز به تخصص کافی در ریز به ریز مسائل داره، نیاز به آگاهی لازم در مورد شبکه و نحوهٔ مدیریتش داره، نیاز به درک خوب راجع به کلاس‌های شبکه و نحوهٔ مدیریت بسته‌ها داره و صد‌ها جور مسئلهٔ دیگه.

road-sign-01.png

یا راهنمایی نکنیم یا می‌کنیم همه چیز رو ساده نشون ندیم!
به خصوص برای کسایی که سال‌ها یه چیز دیگه خوندن و الآن قراره وارد این حوزه بشن.
قشنگ واقعیت رو باید به نمایش گذاشت، و اگرنه به اشتراک گذاری چهارتا UI خفن که بگین با QML هم میشه کاری نداره، سه سوته می‌شه این‌ها رو طراحی کرد.

اگر کسی اطلاعات کافی و پایهٔ تخصصی نداشته باشه و همینطور متکی به یک ابزار یا زبان پیش بره چه اتفاق می‌افته؟ از نظر من قطعاً بهتون از نظر تجربی آسیب میزنه، ساخت یک محصول واقعاً به این سادگی‌ها نیست که تو گروه‌های تلگرامی داریم راجع بهش صحبت می‌کنیم! قضیه خیلی پیچیده‌تر از این‌هاست. فراموش نکن در این حوزه اگه یک کار ساده رو سریع انجام میدیم یا به نتیجه می‌رسونیم دلیلش به خاطر سال‌ها زمان و تلاشه، امکان نداره کسی حتی با ۲..۳ سال تجربه یک کار رو سریع بتونه صفر تا صد انجام بده و مشکلی نداشته باشه یا نتیجهٔ اون در سطح یک استاندارد معتبر باشه.

ساخت محصول اصول داره که اولین مرحلش شفاف‌سازی و نقشهٔ توسعه و ایده‌پردازی درسته، نباید مثل بعضی از مشتری‌ها باشه که پشت تلفن زنگ می‌زنن می‌گن یه سایت می‌خوایم یا یه اپلیکیشن چند می‌گیری و بعدش شروع کنن به چک و چونه زدن و شما هم کیف کنی بگی که آره دیگه مشتری دارم!

شما تا زمانی که جزء به جزء محصول رو آگاه نباشید، یعنی تا زمانی که دقیق متوجه نشید نیاز چی هست و روش حلش رو متوجه نباشید منطقی نیست که واردش بشید. چون همین مرحلهٔ نیاز‌سنجی به قدری مهمه که فرآیند مسیر و نقشهٔ توسعهٔ یک محصول رو نشونتون میده و اگه درست تشخیص ندین و ابزار‌ها و راه‌کار‌ها رو درست انتخاب نکنید بی برو برگرد با مشکل مواجه می‌شید.

مشکلاتش می‌تونه به این صورت باشه:

- سردرگمی
- عدم توانایی کالبد‌شکافی مسئله
- عدم توانایی حل مسئله
- عدم توانایی انتخاب یک روش یا ابزار صحیح و مناسب
- عدم تعامل شما با مشتری
- عدم رضایت شما از حق‌الزحمه
- عدم رضایت مشتری از نتیجهٔ کار
- عدم توانایی در پاسخ‌دهی به اعضا و شرکای کلیدی دیگه در محصولات تجاری و بزرگ!
- و هزاران مسئلهٔ دیگه که همشون نتیجهٔ تشخیص نا درسته.
- در کنارش مهمترین خاصیتی که پیدا می‌کنه این خواهد بود در اوج نادانی احساس خواهد کرد که همه چیز دان هست! به قولی همه چیز گیگ!

از نظر من حداقل مواردی که (به طور خیلی خیلی خلاصه و محدود) نیاز هست تا یک متخصص بتونه پاسخ‌گوی‌ تصمیم‌گیری نقشهٔ توسعهٔ یک محصول برای مشتری در ابعاد مختلف و سطوح متفاوت از حوزه‌های موجود در قالب اصولی باشه به صورت زیر هستند:

۱- آشنا مبانی کامپیوتر که امر طبیعیه (شامل درک و فهم مسائل و نحوهٔ حلشون متناسب با پلتفرم اجرایی محصول)
۲- آشنا به ساختار نوع محصول استاندارد در یک حوزه مثل: وب، آی‌او‌اس، اندروید یا دسکتاپ‌های مختلف مثل لینوکس، مک و ویندوز، اینترنت اشیاء و دیگر موارد.
۳- آشنا به فلسفهٔ بک‌اند و فرانت‌اند یا ترکیبی از این دو به همراه ابزار‌های مناسب.
۴- آشنا به اصول طراحی UI/UX به عنوان یک نیاز و یک فاکتور مهم در ساخت محصولی که وابسته به عملکرد کاربر داره و در حوزهٔ فرانت‌اند مهم و کاربردی هست.
۵- آشنا به اصول SOLID و امثالش مهم هستند.
۶- آشنا اصول برنامه‌ریزی ساخت بانک اطلاعاتی، اینکه از چه بانک اطلاعاتی‌ای استفاده کنی و چرا؟
۷- آشنا به ارتباطات داده‌ای، جداول و ارتباط بین فیلد‌ها، جدوال و روش‌های درست تبادل اطلاعات مابینی داده‌ها.
۸- آشنا و تسلط کافی به یک محیط توسعه و ادغام ابزار‌ها و محیط طراحی برای هدف.
۹- آشنا به معماری ساختار و رابط‌های برنامه‌نویسی (Api)
۱۰- آشنا به استاندارد‌های Http، درک و مدیریت درخواست، پاسخ‌ها و ...
۱۱- آشنا به الگو‌های طراحی برنامه‌نویسی (DP)
۱۲- آشنا به روش‌های نگه‌داری و آزمایش نرم‌افزار و کد‌ها به خصوص درک مبحث Fault tolerance.
۱۳- آشنا به روش‌های اطمینان‌سازی و ایمن‌سازی پردازش‌های داخلی نرم‌افزار برای جلوگیری یا دشوار سازی نفوز و خراب‌کاری
۱۴- آشنا به روش‌ها و معماری‌های احراز هویت و نحوهٔ ادغامش با نرم‌افزار مثل:JWT, OAuth, AWS و غیره...
۱۵- آشنا به نوع پارادایم‌های زبان برنامه‌نویسی، در قالب‌های  (دستوری) Imperative و  (اعلانی) Declarative مثل OOP، functional و دیگر موارد.
۱۶- آشنا به سبک معماری نرم‌افزاری (Microservice یا مثلاً Monolith) مزایا و معایبشون.
۱۷- آشنا به سبک معماری طراحی مانند MVC در طراحی بدنهٔ محصول.
۱۸- آشنا به سبک و الگو‌های طراحی ساختاری در بک‌اند مانند Builder، Abstract، Factory و غیره.
۱۹- آشنا به ساختار یک زبان (در صورتی که می‌خواین جوابگوی مسائلِ پیش آمده باشید) کالبد‌شکافی زیر‌پوستی و عمیق یک زبان مهمه.
۲۰- آشنا و درک کامپایلر‌ها و مفسر‌ها، تفاوت‌ها و شیوه‌های عملکردیشون نسبت به کد‌های بهینه شده و عادی.
۲۱- آشنا و درک مدل‌های مختلفی از سیستم‌های توزیع شده مثل IaaS، PaaS، SaaS یا FaaS.
۲۲- آشنا به ابزار‌های ساخت و فرآیند کاری اون‌ها مثل CMake، NMake، QMake و غیره.
۲۳- آشنا به روش‌های مدیریت وابستگی‌های نرم‌افزار و ابزار‌های لازم برای بسته‌بندی بهتر خروجی.
۲۴- آشنا به روش‌های کد‌نویسی قابل آزمایش (Unit Test) و استفاده از ابزار‌هایی مثل CTest, GTest, Catch2 و غیره.
۲۵- آشنا به توسعهٔ آزمون محور (Test Driven- Development)
۲۶- آشنا به گام‌ها و شرایط نسخه‌نگاری و مراحل توسعهٔ نرم‌افزار (SDP)
۲۷- آشنا به روش‌های امنیت در کد و توسعه به شیوه‌های بررسی از طریق Fuzz-Test، Sanitizer، آنالیزر‌های پویا و ایستا و غیره...
۲۸-آشنا به قوائد طراحی بر پایهٔ خدمات مبتدی بر معماری ابری برای خدمات پیامی، وب‌سرویس‌ها، پردازش و غیره.
۲۹- در سطوح وب آشنا به مکانیزم شاخص بندی، فاکتور‌های SEO و شیوه‌‌های درست بهبود صفحات وب.
۳۰- آشنا به روش‌های به کار گیری و پیاده‌سازی ثبت کننده‌ٔ وقایع در دل محصول و روش‌های بازخورد برای توسعهٔ بهتر به همراه مانیتورینگ، نظارت و تریسینگ.
۳۱- در شرایط لزوم آشنا به نحوهٔ به کار گیری و دلیل استفاده از فناوری‌هایی مثل Redis، Memcached و غیره.
۳۲- آشنا و درک صحیح از مفاهیم هم‌زمانی (Concurrency) و روش‌های به کار گیری آن نسبت به زبان برنامه‌نویسی و شرایط مناسب استفاده.
۳۳- آشنا به سبک و قوائد و ساختار زبان‌های برنامه‌نویسی و فرآیند ساخت و ترجمه.
۳۴- و تا صد‌ها گزینهٔ دیگه می‌تونم لیست کنم اینجا که اگه انتخابتون زبان‌های نزدیک به سیستم باشه این داستان در ادامهٔ این توضیحات سر به فلک می‌کشه نمونش کامپایلر‌ها خودشون شونصد جور مباحث دارند، پلتفرم‌ها ومعماری‌های پردازنده‌ای هم در این زبان‌ها مهمن و شما حتی تا عمق سیستم‌عامل و رابط‌های اون‌ها و نحوهٔ رفتارشون باید اطلاعات کافی داشته باشید که هر کدوم به نوبهٔ خودشون هزاران صفحه می‌شه راجع بهشون کتاب معرفی کرد.

این لیست چیزی بود که به زبان بسیار بسیار ساده شده و خیلی خلاصه به ذهنم رسید تا بدانید همچین هم الکی نیست ای عزیزانی که فتوا‌های صد من یه غاز میدین و این مسائل رو حل شده می‌دونید! 

در ادامه اصل ماجرا خیلی فراتر از این‌ها هم هست که بخوای حساب کتاب کنی می‌بینی باید هفت خان رستم رو فتح کنی تا در تمامی سطوح پاسخگو باشی، این امر شدنی هست اما زمانی که شما محدود به یک موضوع باشید قطعاً درک همهٔ مسائل محدود و ناتوان در اجرای آن خواهید شد.

* وقتی می‌گم آشنا قطعاً در حد حروف الفبا کافی نیست، باید در حد نیاز تسلط و درک کافی ازشون وجود داشته باشه.
* همهٔ این‌ها رو باید در کمترین زمان ممکن نسبت به یک مشتری، محصول و نیاز تشخیص بدین و انتخاب کنید، به این کار می‌گن ارزیابی محصول بر اساس دانسته‌های فنی که تماماً متکی بر دانش و تجربهٔ شماست. (کارشناسی پروژه دقیقاً همین موضوع است).
* برای بهتر شدن و حرفه‌ای تر شدن هم باید فراتر از این‌ها پیش برید و در قالب «مثلث دانش» بهبودش بدهید.
* محصولات معتبر جهانی حاصلِ چنین نقشه‌های پیش‌بردی هستند و اصول تخصصی و مهندسی رو رعایت می‌کنن تا به یک درجهٔ کیفی موفق و زبان زد می‌رسند. شاید این مسائل از نظر یک برنامه‌نویس ساده و نه چندان با تجربه مهم نباشه، اما در سطح کیفی یک محصول نرم‌افزاری همهٔ این مسائل مهم تلقی می‌شوند.

برای همین می‌گم گولِ توصیه‌های ساده و ظاهر چهارتا برنامه یا کیوت، دات‌نت و امثال این ابزار‌ها رو نخورید، پشت همهٔ نیاز‌های یک محصول به فاکتور‌های بسیاری باید توجه کنید. فردا بخواهید بدون آگاهی در این مسائل وارد پروژه‌هایی بشید که به ظاهر ساده هستند یا باید دست به گریبان دیگران باشید و توی گروه‌ها مدام سوأل پرسی کنید و یا باید بیخیال آن شوید؛ چون به هیچ یک از این فاکتور‌های مورد نیاز توسعه توجه نکردین! پس این اصول رو به عنوان سر نخ مطالعه کنید تا بخش بزرگی از سرگردانی‌های شما حل شود.

این مواردی که این جا اشاره کردم، همونطور که گفتم بخش بسیار کوچکی از دنیای نیازمندی‌های ساخت و ساز و طراحی یک محصول واقعی در پیرامون نرم‌افزار و کامپیوتر هست، اما یک دل‌گرمی بدم به کسایی که با خودشون فکر می‌کنند چنین مسیر یا نقشه‌ای از راه که قراره پیش بگیرند سخته و همهٔ ماجرا این نیست (جزئیات رو در کتاب‌ها، موقعیت و فرصت‌های شغلی، شکست‌ها، موفقیت‌ها و آزمون و خطاها یاد خواهند گرفت) و نتیجهٔ اون می‌تونه مطابق همین حکایت زیر باشه:

نقل قول

حکایت برنامه‌نویسان، ابزار‌ها، تجربه و تخصصی که در بازار بی ارتباط با آن نیست!

یک روز موتور یک کشتی بزرگی خراب شد.
مهندسان زیادی تلاش کردند تا مشکل را حل کنند اما هیچکدام موفق نشدند!
سرانجام صاحبان کشتی تصمیم گرفتند مردی را که سال‌ها تعمیر کار کشتی بود، بیاورند...

وی با جعبه ابزار بزرگی آمد و بلافاصله مشغول بررسی دقیق موتور کشتی شد.
دو نفر از صاحبان کشتی نیز مشغول تماشای کار او بودند.
مرد از جعبه ابزارش آچار کوچکی بیرون آورد و با آن به آرامی ضربه ای به قسمتی از موتور زد، بلافاصله موتور شروع به کار کرد و درست شد.

یک هفته بعد صورتحسابی ده هزار دلاری از آن مرد دریافت کردند، صاحب کشتی با عصبانیت فریاد زد:

او واقعا هیچ کاری نکرد!
ده هزار دلار برای چه می خواهد بگیرد؟

بنابراین از آن مرد خواستند ریز صورتحساب را برایشان ارسال کند؟
مرد تعمیر کار نیز صورتحساب را اینطور برایشان فرستاد:

ضربه زدن با آچار: ۲دلار
تشخیص اینکه ضربه به کجا باید زده شود: ۹۹۹۸ دلار

و ذیل آن نیز نوشت:

تلاش کردن مهم است.
اما دانستن اینکه کجای زندگی باید تلاش کرد می‌تواند همه چیز را تغییر بدهد.

 

 

کامبیز اسدزاده

pia22486-main.jpg

پس از فرود انسان روی کره ماه در قرن بیستم، سیاره مریخ همواره به عنوان مقصد بعدی در منظومه شمسی شناخته شده؛ اما یکی از فضانوردان سابق ناساانجام چنین کاری را احمقانه می داند.

بیل اندرس فضانورد سابق ناسا که در مأموریت آپولو 8 سال 1968 نیز شرکت داشته، معتقد است سفر به سیاره مریخ در حال حاضر صرفاً یک نمایش تبلیغاتی از سوی ناسا بوده و هیچ نفعی برای جامعه علمی دنیا نخواهد داشت.

به گفته اندرس، بودجه لازم برای سفر به مریخ می تواند صرف پروژه های مفیدتری مانند ارسال ربات های کاوشگر به سیارات مختلف شود و از این طریق، سطح آگاهی ما از جهان اطراف را افزایش دهد.

MarsColonyNeverGoingToHappen_1024.jpg

آقای اندرس معتقد است سازمان ناسا از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته و بیشتر به دنبال برنامه های فضایی پر سر و صدا برای جذب سرمایه و بودجه بیشتر است که در نهایت، این پول ها هم خرج برنامه های تبلیغاتی و کم فایده بعدی خواهند شد.

سفر انسان به مریخ در حال حاضر توجیه علمی ندارد

به گفته فضانورد سابق ناسا، حضور انسان روی سیاره مریخ مسلماً یک موج رسانه ای عظیم و قدرتمند را به راه خواهد انداخت اما هیچ کمکی به گسترش مرزهای دانش بشری نخواهد کرد. جالب است بدانید که چنین دیدگاهی تنها مختص به بیل اندرس نبوده و بسیاری از مدیران ناسا، اسپیس اکس و بلو اوریجین (هر سه به دنبال فرود انسان روی مریخ هستند) نیز با نظر وی موافقند.

البته نظر اندرس مخالفانی هم دارد؛ به عنوان مثال فرانک بورمن (یکی دیگر از سرنشینان آپولو ? معتقد است جست و جوی عمیق در منظومه شمسی یکی از مهم ترین مأموریت های ناسا بوده که حضور انسان بخش جدایی ناپذیر چنین پروژه هایی خواهد بود.

گفتنی است آقای بورمن از سوی دیگر هیجان موجود در زمینه سفر به سیاره مریخ را هم تأیید نکرده و اظهار داشته: «ماسک و بزوس (صاحبان اسپیس اکس و بلو اوریجین) درباره تشکیل جوامع انسانی در مریخ صحبت می کنند؛ چنین چیزی مسخره است.»

به هرحال باید منتظر بود و دید که آیا در سال های آتی ناسا و دیگر سازمان های فضایی بودجه خود را صرف امور علمی خواهند کرد یا بر شکستن محدودیت های حضور انسان در سایر سیارات تمرکز خواهند داشت.

کامبیز اسدزاده

یک استارتاپ آمریکایی با موفقیت کامپیوتری کوانتومی را تست و معرفی کرده که با درهم شکستن رکوردهای قبلی قدرت کوانتوم را به رخ می کشد. کامپیوتر کوانتومی کمپانی IonQ که در «مریلند» واقع شده، از توان پردازش ۷۹ کیوبیتی بهره می برد که از Bristlecone گوگل هفت کیوبیت قوی تر است. علاوه بر توان بالا، نرخ خطای این پردازنده‌های کوانتومی به ازای هر کیوبیت در حد ۰.۰۳ است و این در حالی که نزدیکترین گزینه نرخ خطایی برابر با ۰.۵ درصد دارند. این میزان به ازای هر جفت کیوبیت به ۰.۷ می رسد که باز هم با ۵ درصد دیگر رقبا کیلومترها فاصله دارد.

quantum-iota-break-bitcoin.jpg

برای تست این سیستم ها از الگوریتم هایی نظیر بنچمارک «برنستاین-وزیرانی» استفاده می شود که در آن دستگاه برای شناسایی یک عدد رمزنگاری شده تنها اجازه پرسیدن سوال های با جواب بله یا خیر را دارد. زمانی که این عدد بین ۱ تا ۱۰۲۳ قرار داشته باشد، احتمال موفقیت کامپیوتر عادی و کوانتومی به ترتیب برابر ۰.۲ و ۷۹ درصد خواهد بود.

«کریستوفر مونرو»، مدیرعامل IonQ بر این باور است که سرمایه گذاری روی کامپیوترهای کوانتوم یونی بهترین گزینه است:

نقل قول

سیستم IonQ از نظر صنعتی توانمند و کارآمد است. نتایج تست حاکی از این است که حتی در این مراحل اولیه هم طراحی تله یونی مزایایی بیش از آنچه انتظار داشتیم را به ارمغان می آورد.

در کامپیوترهای معمولی برای ذخیره داده و انجام محاسبات از بیت های صفر و یک استفاده می شود اما در کامپیوترهای کوانتومی به این منظور کیوبیت هایی به کار برده می شوند که می توانند در آن واحد صفر، یک و یا ترکیبی از هردو مورد باشند.

IonQ در ساخت کامپیوتر کوانتومی خود فناوری سیلیکون فوق سرد مورد استفاده گوگل، IBM و Rigetti برای به دام انداختن یون ها را با فلز نادر ایتربیم جایگزین کرده است. در این فرایند ایتربیم یونیزه شده در یک میدان الکترومغناطیسی نوسان دار معلق می شود تا از طریق لیزرهای برنامه نویسی شده اطلاعات وارد، ذخیره یا بازیابی شوند.

دقت و صحت سیستم IonQ نشان دهنده این است که به زودی و احتمالا سال آینده شاهد استفاده عملی از کامپیوترهای کوانتومی خواهیم بود.

کامبیز اسدزاده

برای پیداکردن نشانه های حیات در سیاره های دیگر می توان از فضاپیماهای کنونی هم استفاده نمود. اما آنها وسیله اختصاصی این امر نیستند و احتمال دارد نتوانند به درستی این ماموریت را به انجام برسانند.

dims.jpeg

در همین راستا، ناسا به تازگی دستگاهی ساخته تا شواهد درست و کاملی در این مورد بیابد. آنها نام «لپ تاپ شیمیایی» را برای اختراع جدید خود انتخاب کرده اند. این لپ تاپ که در اصل یک ربات محسوب می شود نخستین وسیله ای خواهد بود که به طور اختصاصی برای کشف آمینو اسید و اسیدهای چرب (که عناصر ضروری حیات هستند) در کره های دیگر ساخته شده.

این ربات با باتری کار می کند و برای انجام وظایفش به نمونه های مایع نیاز دارد. از آنجا که یافتن مایع در سیارات دیگر چندان آسان نیست، مکانیسم آن مشابه قهوه ساز طراحی شده. به این صورت که از آب داغ برای خارج نمودن عناصر ارگانیک مواد بهره می گیرد. یعنی نمونه مورد نظر به همراه آب درون مخزن آن قرار داده شده و تا 212 درجه فارنهایت گرم می شوند.

در آخر، لپ تاپ شیمیایی ناسا، آب حاوی نمونه را با رنگ فلورسنت که به مولکول های آمینو اسید و اسیدهای چرب می چسبد، مخلوط و سپس آنها را به میکروچیپی در داخل دستگاه ارسال می کند تا مولکول ها از هم جدا شوند. در نهایت، دانشمندان با عبور دادن مولکول ها از لیزر، نشانه های حیاتی موردنظرشان را جستجو می کنند.

البته لازم به یادآوری است که هر نوع اکتشاف جدید برای عملی شدنش به سال ها زمان نیاز دارند و مریخ نورد جدید ناسا نیز از این قاعده مستثنا نیست و تا سال 2021 میلادی روی سطح هیچ سیاره دیگری (همانند اروپای ژوپیتر یا انسلادوس زحل) فرود نخواهد آمد.البته تا آن زمان هم قرار نیست این دستگاه اختراعی بی استفاده بماند. مثلا می توان از آن برای آزمایش های زیست محیطی یا در صنعت داروسازی برای تشخیص داروی تقلبی بهره گرفت.

کامبیز اسدزاده

یادگیری ماشین یک استراتژی برای تحقیق و بررسی به صورت خودکار جهت ساختن مُدل‌های توصیفی (نمایشی) می‌باشد.

deep-learning-quora.png

یادگیری ماشین چیست؟ چرا یادگیری ماشین مهم است؟

یادگیری ماشین یک استراتژی برای تحقیق و بررسی اطلاعات است که ساخت مُدل به صورت توصیفی را خودکار می‌کند. یک شاخه که از استدلال‌هایِ انسانی از نگاه ساختار‌ها است می‌تواند از اطلاعات به دست آید، نمونه‌ها را تشخیص دهد و با اختیار بی‌نظیر انسانی بین انتخاب‌ها اقدام به انتخاب کند.

چرا یادگیری ماشین ضروری است؟

اشتیاق برای یادگیری ماشین به دلیل حجم توسعه و مجموعه‌ای از اطلاعاتی که قابل دسترس هستند طرفدار بسیاری دارد. همهٔ کسانی که به دنبال پردازش محاسباتی ارزان هستند و معمولاً برای ذخیره سازی اطلاعات شتاب‌زده عمل می‌کنند، یادگیری ماشین را مهم می‌دانند. بنابراین این امکان وجود دارد که سریعاً و به طور طبیعی مُدل‌هایی در این زمینه ایجاد شود که بتواند اطلاعات بسیار بزرگ و پیچیدهٔ (سرگیجه‌آور) و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهند که منجرع به ارائه‌ نتایج سریع و دقیق خواهشد شد، حتی در مقیاس بسیار بزرگ که شاید انتظارش را نداشته باشید. علاوه بر این، با ساخت مدل‌های دقیق، ویژگی برتری شکل می‌گیرند که امکان شناخت احتمالات مفید و یا نگه‌داری فاصلهٔ استراتژیکی از خطرات مبهم را فراهم می‌سازد.

چه کسانی این فناوری را مورد استفاده قرار می‌دهند؟

اکثر شرکت‌هایی که با اطلاعات زیادی سرو کار دارند، نوآوری یادگیری ماشین را تخمین زده و آن را درک می‌کنند. آن‌ها با جمع‌آوری بیت‌های دانش از این اطلاعات استفاده کرده و اغلب به تدرج می‌توانند به صورت کارآمد‌تر (مفید‌تر) کار کرده و یا موقعیت‌های مطلوب را نسبت به رقبای خود انتخاب کنند.

ادارات و بودجه

بانک‌ها و سازمان‌های مختلف در صنایع مربوط به پول از نوآوریِ یادگیری ماشین برای دو هدف کلیدی استفاده می‌کنند: برای تشخیص تجربیاتِ بحرانی در اطلاعات و جلوگیری از اخاذی. بیت‌هایِ دانش می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و یا به متخصصانِ مالی زمانی که می‌خواهند معامله کنند کمک کند.

دولت

اداره‌های دولتی، برای مثال، تامین امنیت به صورت امنیت باز و کاربردپذیری آن‌ها نیاز به یادگیری ماشین دارند، چرا که آن‌ها منابع فراوانی از اطلاعات را دارا هستند که می‌تواند به عنوان سر نقطه‌ای از دانش‌ باشد. به عنوان نمونه، روشی را برای افزایش مهارت و صرفه‌جویی در پولِ نقد را متمایز می‌کند. همچنین یادگیری ماشین می‌تواند در محدود سازی و ارائهٔ اطلاعات نادرست کمک کند.

خدمات انسانی

یادگیری ماشین یک طرحِ (الگویِ) توسعه سریع در صنعت خدمات انسانی است که به عنوان یک ویژگی در قالب گجت‌های پوشدنی و سنسور‌هایی که می‌توانند اطلاعات قابل استفاده برای ارزیابی یک بیماری تصاعدی (در حال پیشرفت) را ارائه دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این نوآوری می‌تواند در تجزیه کردن اطلاعات پیش‌رونده در قادر ساختن متخصصین برای تشخیص الگو‌های مناسب برای مقابله با خطراتی که ممکن است سریعاً نتیجه داده و درمان آن به آن‌ها کمک کند استفاده می‌شود.

نمایشگاه‌ها و معاملات

سایت‌ها چیز‌هایی را که ممکن است با توجه به خرید‌هایی که شما در گذشته داشته‌اید پیشنهاد دهند. آن‌ها می‌دانند که چگونه تاریخچهٔ خرید شما را تجزیه و تحلیل کنند. این ظرفیت برای گرفتن اطلاعات، تجزیه آن‌ها و استفاده از آن‌ها برای سفارشی کردن یک پس زمینهٔ خرید (و یا تحقق بخشیدن به ارائهٔ تبلیغات) می‌باشد.

نفت و گاز

یافتن منابع جدید حیاتی؛ تجزیهٔ مواد معدنی در زمین؛ پیش‌بینی‌های ناامیدانهٔ سنسور یک پالایشگاه؛ بهینه سازی تولید و انتشار نفت برای تولید و آگاهی بیشتر، کمیتِ استفاده از یادگیری ماشین برای این صنایع بسیار بزرگ است و هنوز هم در حال گسترش می‌باشد.

حمل و نقل

تجزیه اطلاعات برای تمایز نمونه‌ها و الگو‌ها برای کسب‌و‌کار‌های حمل‌و‌نقل حیاتی است، که بستگی به دوره‌های تولیدی و پیش‌بینی مسائل بالقوه برای افزایش بهره‌وری دارد. بازرس اطلاعات و نمایش بخش‌هایی از یادگیری ماشین ابزار‌های ضروری برای حمل‌و‌نقل سازمان‌ها، حمل‌و‌نقل آزاد و دیگر انجمن‌های حمل‌و‌نقل می‌باشد.

کامبیز اسدزاده

یکی از دغدغه‌های کارفرمایان در حوزه منابع انسانی، علاوه بر استخدام نیروی متخصص، تصمیم‌گیری برای ادامهٔ همکاری با کارمندان فعلی و مشخص نمودن اضافه حقوق و مزایای شغلی است. کارفرمایان تمایل دارند بدانند واقعا کدام یک از کارمندان شرکت، مستحق دریافت اضافه حقوق است و کدام یک فردی ارزشمند برای شرکت محسوب می‌شود که ارزش سرمایه‌گذاری دارد و حضورش برای شرکت مثمر فایده است. کارفرمایان علاقه‌ دارند تا بدانند کدام یک از کارمندان شرکت، عملکرد بهتری در آینده از خود نشان می‌دهند. پیش‌بینی وضعیت عملکرد آیندهٔ کارمندان و مشخص نمودن دورنمای کاری آنها بسیار حائز اهمیت است.

ibm-watson.jpg

همیشه با بررسی وضعیت و عملکرد گذشتهٔ فرد، نمی‌توان در مورد آیندهٔ او و موفقیت‌هایی که قرار است به دست بیاورد، پیش‌بینی کرد. در شرکت IBM، نه تنها عملکرد و دستاوردها یا خطاهای گذشته پرسنل مورد بررسی قرار می‌گیرند، بلکه در مورد آیندهٔ آنها نیز پیش‌بینی‌‌هایی انجام می‌شود و مشخص می‌شود فردی که اکنون در شرکت مشغول فعالیت است در آینده چه عملکردی خواهد داشت. واقعا شرکت IBM چگونه می‌تواند آیندهٔ کارمندان خود را قضاوت کند؟ در اصل IBM چگونه می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند؟ همهٔ آنچه آی‌بی‌ام به انجام می‌رساند در یک کلمه خلاصه شده است: واتسون.

تجزیه و تحلیل واتسون (Watson Analytics) با استفاده از هوش مصنوعی، به تجربیات گذشتهٔ افراد و پروژه‌هایی که پیش از این انجام داده‌اند، توجه نشان داده ودر عین حال مهارت‌های بالقوه و کارهایی که در آینده می‌تواند به انجام برساند را مد نظر می‌گیرد. واتسون مشخص می‌کند هر یک از پرسنل، چه مهارت‌ها و ویژگی‌های بالقوه‌ای برای ارائه به شرکت IBM دارد که در آینده می‌تواند از آن‌ها در جهت منافع شرکت بهره‌برداری کند. همچنین واتسون، سیستم آموزش داخلی IBM را نیز بررسی می‌کند تا ببیند آیا کارمند مربوطه مهارت‌های جدیدی را کسب کرده است یا خیر. مدیران IBM‌ پس از ارزیابی امتیازهایی که واتسون به هر فردی می‌دهد، میزان پاداش یا وضعیت اضافه حقوق وی را مشخص می‌کنند. میزان افزایش حقوق فرد با توجه به امتیازهایی که واتسون برایش در نظر می‌گیرد، تعیین می‌شود.

نیکل لاموراکس، معاون مدیرعامل شرکت IBM‌ در مورد بررسی وضعیت کارمندان از نظر اینکه حضور آنها به نفع شرکت است و منافعی را به دنبال دارد یا به ضرر شرکت تمام می‌شود، این چنین اظهار نظر کرده است:

نقل قول

در مدل‌های مدیریت سنتی، اگر فردی در شرایط فعلی، عملکرد بسیار قوی در شرکت داشته باشد، مستحق دریافت اضافه حقوق و پاداش می‌شود. ما هنوز هم عملکرد فعلی کارمندان‌مان را مورد توجه قرار می‌دهیم، ولی علاوه بر فعالیت‌ها و عملکرد فعلی، عملکرد آیندهٔ کارمندان در شرکت، برای ما بسیار حائز اهمیت است.

شرکت آی‌بی‌ام ادعا می‌کند که واتسون در مقایسه با بررسی‌ها و تجزیه‌ و تحلیل‌های کارشناسان منابع انسانی، از دقت ۹۶ درصدی برخوردار است و با چنین دقتی می‌تواند امتیاز عملکردی کارمندان را مشخص کند. در مدل‌های مدیریت سنتی، عموما کارفرمایان با توجه به محصولات و دستاوردهای گذشتهٔ پرسنل، برای آنها پاداش و اضافه حقوق مشخص می‌کنند و سابقهٔ افراد تنها معیار ارزیابی برای دریافت حقوق و پاداش است. در این سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، گذشتهٔ افراد تنها مقدمه‌ای برای تعیین بقیه موارد است و در اصل همهٔ داستان نیست بلکه پیش بینی وضعیت آیندهٔ فرد نیز در تعیین حقوق و مزایای شغلی فعلی وی موثر هستند.

رویکردهای مدیریت سنتی، برای زمان‌هایی که وظایف و مسئولیت‌های شغلی نسبتا ثابت هستند و هیچ‌گونه تغییری در کار و وظایف محول شده به فرد رخ نمی‌دهد، شاید کاربرد داشته باشد ولی به اعتقاد لاموراکس، با چنین رویکردی نیمه عمر مهارت‌ها، کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. توانمندی‌ها و کارهایی که کارمندان باید بتوانند در آینده به انجام برسانند، بیشتر از مهارت‌های گذشتهٔ آنها، اهمیت دارد. در سیستم مدیریتی جدید، کارمندان تشویق می‌شوند مهارت‌های جدیدی را بیاموزند و از آنجایی که می‌دانند سیستم امتیازدهی به یادگیری مهارت‌های جدید آنها امتیاز می‌دهد، برای یادگیری انگیزه دارند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت مشاور Willis Towers Watson از بیش از ۲۰۰۰ سازمان و شرکت مختلف، مشخص شد که بیش از ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان در حال برنامه‌ریزی سیستمی هستند که مهارت‌های بالقوه و مهارت‌های آیندهٔ پرسنل شرکت را در ارزیابی کارمندان مورد توجه قرار دهد.

تغییر سبک مدیریتی، از مدل سنتی به مدل مدیریتی بررسی عملکرد نیروی انسانی مبتنی بر مهارت‌ها، کمک می‌کند تا کارفرمایان بتوانند شکاف موجود در سیستم خود را از لحاظ مهارت آموزی پرسنل حل و فصل کنند. فدراسیون ملی کسب و کار مستقل، از ماه ژوئن بررسی‌هایی را به انجام رساند و متوجه شد که در بیش از یک سوم کسب و کارهای کوچک، دارای پست‌های شغلی هستند که کسی در آن‌ها مشغول به کار نیست و یکی از مشکلات اصلی شرکت‌ها کمبود کارگر و نیروی انسانی ثابت و ماهر است. کارفرمایان ادعا می‌کنند که نمی‌توانند افراد مناسبی را در پست‌های شغلی ثابت استخدام کنند و از آنجایی که بیشتر کارگرانی که در چنین پست‌هایی مشغول کار می‌شوند تلاش لازم را از خود نشان نمی‌دهند، کارفرمایان نمی‌توانند دستمزدشان را اضافه کنند یا پاداشی برای آنها در نظر بگیرند. در نهایت می‌بینیم که برای چنین مشاغلی نه تنها کارفرمایان با مساله استخدام نیروی کاری ثابت مواجه هستند، بلکه برای انجام کار، نیروی ماهر و متخصص هم در اختیار ندارند.

IBM، معتقد است که برای پر کردن پست‌های شغلی شرکت، متقاضیان زیادی که دارای مهارت‌های لازم باشند و بتوانند نقش‌های مهمی را در بخش فناوری بر عهده بگیرند، ندارد. به همین دلیل، آی‌بی‌ام به کارمندان فعلی خود دورنمایی از پست‌های شغلی مورد نیازش در آینده را نشان می‌دهد و برای آنها مشخص می‌کند که اگر بخواهند در آینده در آن پست‌های شغلی مشغول فعالیت شوند، باید چه مهارت‌هایی بیاموزند. با چنین رویکردی هم کارمندان به‌خوبی می‌دانند که برای ارتقا شغلی و دستیابی به موقعیت بهتر و حقوق و مزایای بالاتر و بیشتر، باید چه مهارت‌هایی را بیاموزند و هم می‌دانند چه دورنمای شغلی در انتظار آنها است. آی‌بی‌ام ادعا می‌کند که هر یک از کارمندان شرکت، هر سال به طور متوسط، حدود ۶۰ ساعت آموزش می‌بینند. 

همه شرکت‌ها از روش تجزیه و تحلیل برای پیش بینی وضعیت آینده‌ کارمندان خود استفاده نمی‌کنند. شرکت Intern Group که یکی از شرکت‌های ‍رورش کارآموز برای معرفی نیروی متخصص به شرکت‌های مختلف است، حدود ۸۰ نفر کارآموز دارد و معتقد است که کارآموزان باید حتما ۱۵ مهارت اصلی را برای موفقیت در کسب و کار ۱۰۰ سال آینده‌ فرا گیرند. مهارت‌هایی همچون انعطاف‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی جزو مهارت‌های اصلی برای موفقیت در بازار کار ۱۰۰ سال آینده است. 

دیوید لویید، مدیرعامل این شرکت با استفاده از سیستم امتیازدهی، ۱۰ درصد از بهترین نیروهای شرکت را که به اعتقاد وی، نیروهایی با استعداد هستند، شناسایی می‌کند و معتقد است که شرکت باید تمام تلاش خود را برای حفظ این ۱۰ درصد نیروی ماهر و ارتقا آنها به کار ببندد. این کارمندان از طریق سیستم خدمات داخلی شرکت، آموزش می‌بینند و فرصت‌های جدیدی برای دریافت پاداش و اضافه حقوق پیدا می‌کنند. در اصل سیستم امتیازدهی می‌تواند وضعیت آیندهٔ کارمندان را پیش‌بینی کند و با توجه به آن فرصت‌های جدیدی در اختیار آنها قرار بدهد. البته دیوید لویید، فرصت مهارت آموزی را در اختیار تمام کارمندان شرکت قرار می‌دهد. وی معتقد است:

نقل قول

ما فرصت مهار‌ت‌آموزی را در اختیار تمام کارمندان خود قرار می‌دهیم تا همهٔ آنها فرصت یادگیری مهارت‌های ضروری برای ادامهٔ کار را داشته باشند. برای ما فرقی نمی‌کند که فرد در نهایت در شرکت ما همکاری را ادامه بدهد یا ما را ترک کند، ما مهارت‌های لازم برای اشتغال را در اختیارش قرار می‌دهیم.

 

کامبیز اسدزاده

ناسا به تازگی یک وب سایت تعاملی جدید راه اندازی کرده که کاربران را به دنیایی خارج از کهکشان راه شیری منتقل می‌کند. با بهره گیری از سایت دفتر مسافرتی فراخورشیدی قادر خواهید بود به یکی از دورترین زیستگاه‌های قابل سکونت کشف شده نظیر  Trappist-1d یا Kepler-16b سفر کنید و از مشاهدهٔ مناظر دیدنی آن‌ لذت ببرید.

این ابزار در واقع یک تور مسافرتی است که کاربران را به چندین سال نوری آن طرف‌تر برده و یک منظرهٔ ۳۶۰ از یک سیارهٔ فراخورشیدی در برابر دیدگانشان به نمایش می‌گذارد. منظره‌ای که شامل یک آسمان سرخ رنگ، سخره‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده و دو عدد خورشیدی می‌شود که این دو خورشید برای هر شيئی در این سیاره، دو سایه فراهم آورده‌اند.

 

با اینکه هنوز هیچ فضاپیمایی  به این سیاره‌ها حتی نزدیک هم نشده تا انسان‌ها بتوانند نگاهی به سطح آنها بیندازند اما دیتای به دست آمده از تلسکوپ‌های فضایی کپلر و هابل به دانشمندان این قابلیت را داده که به یک درک اولیه از شرایط موجود در این دنیا‌های بیگانه دست یابند و بتوانند مطالبی راجع به آنها بنویسند.

حال هنرمندان و گرافیست‌‌های ناسا موفق شده‌اند با استفاده از این مطالب و اطلاعات به دست آمده، تصاویر گرافیکی خارق العاده طراحی کنند و تجربه‌ای جالب برای کاربران این سایت فراهم آورند.

 

«مارتین استیل» دانشمند برنامه‌نویس جدیدترین ماهوارهٔ عکسبرداری یا تلسکوپ فضایی TESS دربارهٔ این سایت می‌گوید:

نقل قول

«از آنجایی که Kepler-186f و دیگر سیاره‌های کشف شده توسط کپلر در محلی بسیار دورتر از دسترسی قرار دارند، نمی توان ویژگی‌ها و شرایط جوی به خصوص حاکم در آنها را تشخیص داد. درنتیجه دانش کمی از شمای کلی آنها موجود است اما این تصاویر گرافیکی دفتر مسافرتی فراخورشیدی می‌تواند به کاربران کمک کند که احتمالات موجود را در جلوی چشمان خود مشاهده کند.»

 

×
×
  • جدید...