کامبیز اسدزاده 618 ارسال شده در تیر 97 با توجه به وجود کتابخانههای متعدد در سیپلاسپلاس در این پُست قصد داریم آموزشهایی در رابطه با نحوهٔ راه اندازی انواع کتابخانهها را در سیپلاسپلاس توضیح دهیم. محیطهای توسعه جهت نصب Visual Studio و Qt Creator خواهند بود. نقل قول نکته: کتابخانهها معمولاً به دو صورت از پیش کامپایل شده و منبع باز در دسترس هستند. بنابراین قبل از هر چیز سعی کنید کتابخانهای را که قرار است در محیط توسعه نرمافزار خود اضافه کنید در قالب از پیش کامپایل شده یا با عنوان (Pre-Built) دریافت نمایید که حاوی هدر و فایلهای lib و dll میباشند. در صورتی که نیاز است کتابخانهای را به صورت سفارشی کامپایل کنید نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید که در ادامه آمدهاند. قبل از هر چیز نیاز است توضیحاتی در رابطه با انواع کتابخانهها داده شود. کتابخانهها برای اینکه در پروژه مورد استفاده قرار بگیرند نیاز است آنها از سمت منبع خود کامپایل و ساخته شوند. البته در این فرآیند باید توجه داشته باشید که نوع معماری در پیکربندی یک کتابخانه بسیار مهم است. برای مثال اگر قرار است کتابخانهای را بر روی یک پروژهای که تحت معماری x64 پیکربندی شده است و در وضعیت release منتشر شود، در این صورت حتماً باید کتابخانه مورد نظر تحت همین پیکربندی کامپایل شود. کتابخانهها ممکن است خودشان وابستهٔ کتابخانههای دیگری باشند. برای مثال بخشی از ماژول کتابخانه Boost و Poco وابستهٔ کتابخانهٔ OpenSSL میباشد. و یا بخشی از کتابخانهٔ MySQL وابستهٔ کتابخانهٔ Boost میباشد. بنابراین قبل از پیکربندی پروژه تحت هر کتابخانهای مطمئن شوید که پیش نیازات آن را در اختیار داشته باشید. توجه داشته باشید که حتماً راهنمای کتابخانهٔ مورد نظر خود را جهت نحوهٔ پیکربندی مطالعه نمایید، زیرا هیچ روش عامیانهای وجود ندارد که بر روی تمامی کتابخانهها صادق باشد. با توجه به نکات بالا آموزش لازم جهت پیکربندی و راه اندازی کتابخانهها را تحت دو گزینهٔ Boost و MFSL ادامه میدهیم: نسخهٔ مورد نظر کتابخانهٔ مورد نظر را از این بخش دریافت کنید. فایل دریافت شده را استخراج و در یک مسیر مشخصی مانند C://کتابخانهٔ شماکپی کنید. محیط کنسول در سیستم عامل را باز کنید، پیشنهاد میشود از Visual Studio Cross Tools Command Prompt استفاده کنید. به مسیر کتابخانه تحت دستور cd رفته و وارد آن شوید. در این مرحله نیاز است تا قبل از ساخت کتابخانه آن را پیکربندی کنید، بنابراین دستور زیر را اجرا خواهیم کرد: ./configure دقت کنید که این مرحله معمولاً در کتابخانهها متفاوت میباشد، برای مثال در کتابخانهٔ Boost فایلی به نام bootstrap.bat متخص ویندوز و فایل bootstrap.sh برای محیطهای یونیکس موجود است که وظیفهٔ پیکربندی و تولید فایل ساخت را بر عهده دارد. البته در نظر داشته باشید که این چنین پیکربندی در کتابخانههای خاص ممکن است و در بیشتر آنها باید با دستورات configure و فلگهای موجود در هر یک از آنها اقدام به پیکربندی کنید. بنابراین با توجه این مورد میتوانید آموزش لازم را در این بخش پیگیری نمایید. بعد از پیکربندی دستور make، nmake، cmake و یا qmake متناسب با نوع ابزار سازنده باید اجرا شود تا کتابخانه بر اساس پیکربندی تنظیم شده شروع به کامپایل و ساخت کند. این مرحله معمولاً بر اساس قدرت پردازشی سیستم شما زمان متغیری خواهد داشت. بعد از به اتمام رسیدن زمان کامپایل کتابخانهٔ مورد نظر فایلهای lib را تحت پسوندهای .dll در ویندوز و .lib و .so در لینوکس و یونیکس تولید خواهد کرد که بهتر است مسیر include برای هدرهای کتابخانه و lib برای فایلهای کامپایل شده مشخص شود. طبق شرایط ذکر شده برای مثال ما از کتابخانهٔ SDL در این بخش استفاده خواهیم کرد. نسخهٔ از پیش کامپایل شده مربوط به آن را از این بخش دریافت و استخراج نمایید. قست اول (نصب و راه اندازی تحت محیط Visual Studio) وارد محیط ویژوال استودیو شده و بعد از ایجاد پروژه بر روی پروژه راست کلیک و گزینهٔ Properties را انتخاب کنید، به زبانه C/C++ رفته و زبانه General گزینهٔ Additional Include Directories را انتخاب کنید. در ادامه مسیر include را از کتابخانهٔ SDL به پروژه معرفی کنید. مرحله کنونی را تایید کنید، و به زبانهٔ Linker و سپس General بروید، در این بخش گزینهٔ Additional Linker Library را انتخاب و مسیر Lib را از کتابخانهٔ SDL معرفی کنید. در این مرحله فایلهای کتابخانه معرفی شدهاند. به زبانهٔ General و Input برگشته و در بخش Additional Dependences فایلهای SDL2.lib و SDL2_image.lib و SDL2main.lib و SDL2_ttf.lib را معرفی کنید. در نهایت فایلهای dll موجود در پوشهٔ lib کتابخانه را در کنار فایل اجرایی کپی کنید. قست دوم (نصب و راه اندازی تحت محیط Qt Creator) پروژه خود را ایجاد و بر روی نام پروژه راست کلیک کنید. گزینهٔ Add Library و سپس External Library را بزنید. طبق شرایط قبل گزینههای lib را همراه با include به پروژهٔ خود اضافه نمایید. کد مربوط به فایل .pro به صورت زیر خواهد بود win32: LIBS += -L$$PWD/../../../../SDL2-2.0.8/lib/x86/ -lSDL2 -lSDL2main -lSDL2_ttf INCLUDEPATH += $$PWD/../../../../SDL2-2.0.8/lib/x86 DEPENDPATH += $$PWD/../../../../SDL2-2.0.8/lib/x86 طبق روش کامپایل برنامه را کامپایل کنید و قبل از اجرا فایلهای dll یا lib را نسبت به پلتفرم خود در کنار فایل اجرایی پروژه قرار دهید. https://iostream.ir/forums/topic/33-روش-افزودن-کتابخانههای-دیگر-به-محیط-qt-creator/ روش فوق در بیشتر کتابخانهها قابل انجام است. 2 1 به اشتراک گذاری این ارسال لینک به ارسال به اشتراک گذاری در سایت های دیگر