رفتن به مطلب
مرجع رسمی سی‌پلاس‌پلاس ایران

پرچمداران

  1. کامبیز اسدزاده

    کامبیز اسدزاده

    بنیـــان گذار


    • امتیاز

      1

    • تعداد ارسال ها

      505



مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در چهارشنبه, 7 خرداد 1399 در همه بخش ها

  1. 1 امتیاز
    با سلام و درود، نسخهٔ ۵.۱۵.۰ به عنوان یک نسخهٔ نهایی از سری کیوت ۵ همراه با ویژگی‌های بسیاری ارائه شد. این نسخه با هدف پشتیبانی کامل از ویژگیِ backward-compatible (پشتیبانی از عقب‌گرد) در نسخه‌های سری ۵ منتشر شده است. اما طبق شرایطی که اخیراً شرکت کیوت اعلام کرده است، این نسخه به دو روش پشتیبانی بلند‌مدت و عادی ارائه می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نسخهٔ LTS صرفاً برای کاربران تجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین توسعه‌دهندگان جامعهٔ متن‌باز یا در واقع نسخهٔ رایگان از کیوت می‌بایست آن را به صورت نصب آنلاین دریافت کنند. و یا می‌توانید کُد‌منبع آن را دریافت کرده و خود آن را کامپایل نمایید. این نسخه شامل ویژگی‌ها و اصلاحیه‌های زیر می‌باشد: پشتیبانی از ویژگی‌های نسخه‌های قبلی تا قبل از نسخهٔ سری ۶. پشتیبانی از رابط‌های بک‌اندی ۳ بعدی و رندرینگ که می‌توان یکی از تغییرات بسیار مهم سری کیوت ۵ باشد که در ادامه به آن اشاره شده است. ماژول کیوت کوئیک ۳ بعدی (Qt Quick 3D) محیط Qt Design Studio ۱.۵ بهبود‌ها و تغییرات در ماژول Qt QML بهبود‌ها و تغییرات در ماژول Qt Quick و دیگر تغییرات و بهبود‌ها... پشتیبانی از ویژگی‌های نسخه‌های قبلی تا قبل از نسخهٔ سری ۶ کیوت ۵.۱۵ به عنوان یک پله به سمت کیوت ۶ می‌باشد. این در صورتی است که کیوت ۶ در حال تغییر و تحولات بسیاری خواهد بود که در این نسخه از کیوت ۵.۱۵ سعی بر آن شده است که آن را به آسانی ممکن سازد. بسیاری از عملکرد‌هایی مستهلک که نشانه‌گذاری شده‌اند در کیوت ۶ حذف خواهند شد. با توجه به این موارد، کیوت ۵.۱۵ هم به عنوان یک نسخهٔ کامل از سری ۵ و هم یک پیش شروعی از نسخهٔ سری ۶ محسوب خواهد شد. پشتیبانی از رابط‌های بک‌اندی ۳ بعدی و رندرینگ احتمالاً مهمترین تغییر در سمت گرافیک و موتور رندرینگ کیوت اتفاق افتاده است. تغییرات بسیاری در لایه‌های زیرین اتفاق می‌افتد که بلافاصله برای کاربران قابل مشاهده نیست. در سال گذشته کار بر روی پشتهٔ گرافیکی صورت گرفت که این به‌روز رسانی در کیوت سری ۶ متمرکز خواهد شد که در حال حاضر نیز در کیوت ۵.۱۵ به عنوان گزینه‌ای در دسترس است. تیم توسعهٔ کیوت پشته‌های گرافیکی را در کیوت ۵ به خوبی توسعه داده بود تا به صورت چند-سکویی از این رابط‌های گرافیکی سه بعدی استفاده شود. اما طی دو سال اخیر، تغییرات قابل توجهی در صنعت باعث شده است که توسعه و استقرار برنامه‌هایی که از گرافیک‌های سه بعدی استفاده می‌کنند پیچیده‌تر شود. از طرفی اول شروع به کار روی Metal کرد و مدتی پیش پشتیبانی از OpenGL را در macOS و iOS کاهش و منسوخ کرد. گروه Khronos تلاش کرده است تا OpenGL را با Vulkan جایگزین کند که راهی برای اندروید و لینوکس می‌سازد. از طرف دیگر رابط‌های Direct3D 12 مایکروسافت کاملاً بازنویسی شده‌ است و به هیچ وجه با نسخه‌های قدیمی آن سازگار نیست. البته این به این معنی نیست که OpenGL در آینده از بین می‌رود. با توجه به شعار و قول کیوت با عنوان «چند-سکویی» توسعه‌دهندگان کیوت به دنبال راه حلی هستند که این راه حل در همه جا کار کند. بنابراین برای رسیدن به این هدف، کمی بیشتر از یک سال پیش شروع به کار بر روی یک لایهٔ انتزاعی برای همهٔ آن‌ها تحت Api‌های مختلف کرده‌اند. این رابط سخت‌افزاری Qt Rendering Hardware Interface یا RHI نام دارد و می‌تواند برای اجرای برنامه‌های تحت فناوری کیوت کوئیک (Qt Quick) در بالای Metal، Direct3D و Vulkan و همچنین OpenGL استفاده شود. به عنوان یک پیش‌نمایش فناوری در کیوت ۵.۱۵ پشتیبانی می‌شود، در واقع می‌توانید با فعال‌سازی آن از طریق یک متغیر محیطی، از Qt RHI استفاده کنید. در نهایت در کیوت ۶ این لایه بخش بسیار مهمی از معماری کیوت را تشکیل خواهد داد. ماژول کیوت کوئیک ۳ بعدی (Qt Quick 3D) یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه و جدید در کیوت ۵.۱۵ نیز مربوط به گرافیک است. در زمان آغاز کیوت سری ۵ فناوری Qt Quick را سنگ بنای معماری کیوت در نظر گرفته و معرفی شده است. تمرکز آن بر ساده‌سازی ایجاد رابط‌های کاربری ۲ بعدیِ مبتنی بر لمس بود. امروزه کیوت ۵.۱۵ با یک فناوری جدید‌تر به عنوان Qt Quick 3D نیز معرفی می‌شود، فلسفهٔ آن کاربری آسان و ادغام محتوای ۳ بعدی در برنامه‌های مبتنی بر فناوری Qt Quick می‌باشد. در واقع با استفاده از Qt Quick 3D می‌توانید به راحتی صحنه‌های سه بعدی را در QML تعریف کنید. می‌توانید نور، چراغ، مِش و مواد مورد نظر خود را در آن تعریف کرده و همه چیز را به راحتی با رابط‌های ۲ بعدی خود ترکیب کنید. در جاهایی که نیاز است رابط‌های ۲ بعدی و ۳ بعدی را به صورت جداگانه تعریف کنید، با توجه به این راه حل دیگر مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت. محیط Qt Design Studio ۱.۵ فناوری کیوت کوئیک ۳ بعدی تعداد زیادی از گزینه‌ها را برای ایجاد یک برنامهٔ جدید و جالب شامل عناصر ۲ بعدی و ۳ بعدی را فراهم می‌کند. بنابراین تلاش‌های بسیاری در توسعهٔ محیط Qt Design Studio شده است، تمام این قابلیت‌ها در اختیار و دسترس طراحان قرار می‌گیرد. به همین دلیل این یک نکتهٔ قوت است که بگوییم پشتیبانی از فناوری کیوت کوئیک ۳ در این نسخه از محیط استودیو طراحی کیوت ارائه می‌شود. بهبود‌ها و تغییرات در ماژول Qt QML در این بخش کیوت توانسته است گزینهٔ required را برای کامپوننت نویسی ارائه کند. این‌ها گزینه‌هایی هستند که به صورت پیش‌فرض می‌تواند توسط کاربر برای اجزاء اعمال شوند. بنابراین کامپوننت‌ها از این پس می‌توانند به صورت درون خطی در یک سند QML معین شوند. در کنار این یک روش جدید برای اعلان و ثبت انواع در QML ارائه شده است. بهبودی در ابزار qmllint رخ داده است و به مراتب راجع به مشکلات احتمالی در پایهٔ کد‌های QML نتیجهٔ بهتری را خواهد داشت. بهبود‌ها و تغییرات در ماژول Qt Quick چند ویژگی جدید نیز در Qt Quick ظاهر شده است. پشتیبانی از فضاهای رنگی در عنصر Image اضافه شده‌است. عنصر جدیدی به نام PathText به Qt Quick Shapes اضافه شده است. کنترل اشاره‌گر‌ها در گزینهٔ cursorShape برای مدیریت شکل مکان‌نما در سیستم‌های دسکتاپی و یک آیتم HeaderView برای افزودن آسان هدر‌های افقی یا عمدی در TableView اضافه شده است. دیگر بهبود‌ها کاربران کیوت خوشحال خواهند شد که بدانند، اکنون می‌توانند پشتیبانی بسیار بهتری را در رابطه با ظاهر (دکوراسیون) پنجره‌های سفارشی داشته باشند که به شما این امکان را می‌دهد تا تزئینات پنجرهٔ خود را تعریف کرده و محتوای سفارشی را در فضای نوار عنوان پنجره‌ها اعمال کنید. ماژول Qt Lottie، ماژولی که به عنوان یک پیش‌نمایش در نسخهٔ ۵.۱۴ معرفی شده بود، اکنون به صورت کامل پشتیبانی می‌شود. این ماژول به شما امکان می‌دهد تا از انیمیشن‌های After Effect در برنامه‌نویسی مبتنی بر کیوت استفاده کنید. ماژول Qt WebEgine از کرومیوم نسخهٔ ۷۷ در ۵.۱۴ به کرومیوم ۸۰ به‌روز شده است و با تمامی ویژگی‌های جدید از به‌روز‌رسانی‌های کرومیوم همراه است. ماژول Qt 3D پشتیبانی از اشکال‌زدائی و چند ویژگی جدید و کوچکتر را به همراه دارد. ماژول Qt Multimedia، اکنون از چند سطح رندرینگ پشتیبانی می‌کند. در Qt GUI مقیاس‌بندی تصویر و روال تبدیل اکنون برای بسیاری از موارد چند رشته‌ای قابل استفاده است. ماژول Qt Network اکنون از نسخهٔ TLS 1.3 پشتیبانی می‌کند. در ماژول Qt Core، QRunnable و QThreadPool اکنون می‌توانند با std::function کار کنند و همچنین یک روش QFile::moveToTrash() برای انتقال فایل‌ها به داحل سطل زباله به صورت چند-سکویی فراهم شده است. در نهایت نیز پشتیبانی از دیالوگ (پنجره‌های گفتگو) بومی در اندروید اضافه شده است و نیازی نیست کد‌های اضافی در این بخش اعمال کنید.
این صفحه از پرچمداران بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • جدید...