پرچمداران
-
در همه بخش ها
- همه بخش ها
- فایل
- دیدگاه فایل
- نقد و بررسی فایل
- مقالات
- مقاله دیدگاه
- مقاله نقد و بررسی
- صفحات استاتیک
- صفحه دیدگاه
- صفحه نقد و بررسی
- کتابخانهها
- کتابخانه دیدگاه
- کتابخانه نقد و بررسی
- رویداد
- دیدگاه های رویداد
- بازبینی رویدادها
- تصاویر
- دیدگاه های تصویر
- نقد های تصویر
- آلبوم ها
- نظر های آلبوم
- نقد های آلبوم
- پست ها
- نوشتههای وبلاگ
- دیدگاه های وبلاگ
- بروزرسانی وضعیت
- پاسخ های دیدگاه ها
-
ماه
-
همه زمان ها
4 خرداد 1397 - 2 فروردین 1404
-
سال
3 فروردین 1403 - 2 فروردین 1404
-
ماه
4 اسفند 1403 - 2 فروردین 1404
-
هفته
25 اسفند 1403 - 2 فروردین 1404
-
امروز
2 فروردین 1404
- تاریخ سفارشی
-
همه زمان ها
مطالب محبوب
در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان شنبه, 4 اسفند 1403 در همه بخش ها
-
1 امتیازبیتکوین در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک ارز دیجیتال و یک پلتفرم غیرمتمرکز همتا به همتا راه انداخته شد که کنترل اموال را به همه افراد میدهد. ساتوشی ناکاموتو این پلتفرم را معرفی کرد و از آن زمان به کاربری گسترده رسیده و سرمایهگذاری با ارزش بازار بیش از ۳۵۳ میلیارد دلاری را به دست آورده است. به عنوان یک گزینه سرمایهگذاری، بیتکوین دارای ماهیت نوسانی است و برای افرادی که حاضر به پذیرش ریسک هستند، ثروتآفرین بوده است. حتی برخی از متخصصان مالی ادعا میکنند که قیمت یک بیتکوین ممکن است در چند سال آینده به بیش از ۴۰۰ هزار دلار برسد، این که این دارایی بهتر از طلا به عنوان یک ذخیره ارز باشد. فناوری مورد استفاده در بیت کوین نیز در نوع خود بی نظیر است. ناکاموتو استفاده از الگوریتم های ++C را برای طراحی این فناوری مالی انتخاب کرد، اما چرا؟ مدیریت حافظه مدیریت منابع یکی از حیاتیترین مسائلی است که توسعهدهندگان در هنگام ایجاد نرمافزار در نظر میگیرند. برای اینکه یک نرمافزار بتواند کلیه ویژگیهای خود را به دست آورده و همچنان در ارائه خدمات بسیار موثر باقی بماند، باید پروتکلهای مناسب مدیریت منابع داشته باشد. در توسعه بلاکچین، وضعیت تا حد زیادی تفاوت ندارد. از آنجا که بلاکچین خدماتی را به میلیونها نفر و نهاد ارائه میدهد، باید برای کارایی در ارائه خدمات بسیار مقیاسپذیر باشد. تحقیقات اخیر از Statista نشان میدهد که شبکه بیتکوین در سومین سهماه سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۵۰ هزار تراکنش روزانه داشت. بعضی از این تراکنشها شامل مقادیر زیادی پول دیجیتال هستند و به عنوان نتیجه نیاز به محاسبات طولانی دارند. ایده اصلی ایجاد بلاکچین توسط ناکاموتو، ایجاد یک شبکه برای تسهیل تعاملات مالی و تسریع در فرآیندها بود. بهترین زبان برنامهنویسی برای یک سیستم با این ویژگیها الگوریتمهای سیپلاسپلاس است. الگوریتمهای سیپلاسپلاس میتوانند با استفاده بهینه از منابع و کنترل بر روی استفاده از CPU و حافظه، در سطح بهترین عمل کنند. این الگوریتم همچنین به بلاکچین اجازه میدهد تا بلوکها را پذیرفته یا رد کند، بنابراین هر گونه تفکیک در بلاکچین را از بین میبرد. استفاده از C++ بنابراین به پلتفرم کمک میکند تا با نرخ سریع با نقاط پایان مختلف تعامل کند. جداسازی کد توسعه نرمافزار، شامل بلاکچین، باید فضای کافی برای عملیات تعیینپذیر فراهم کند. در مورد بلاکچین، عملکردهای تعیینپذیر، هنگامی که به درستی اجرا میشوند، تضمین میکنند که تراکنشها و فرآیندهای داخلی مانند قراردادهای هوشمند همواره به یک شیوه خدمت میکنند حتی زمانی که در دستگاههای مختلف قرار دارند. اما تنها راه توسعهدهندگان و متخصصان کد نحوه دستیابی کامل به عملیات تعیینپذیر را اعمال جداسازی کدها میدانند. چه چیزهایی باید توسعهدهندگان جدا کنند؟ از آنجا که عملکردهای اجرا شده تعیینپذیر هستند، توسعهدهندگان باید راهی برای جدا کردن عناصر غیرتعیینپذیر از کد قرار دهند. سیپلاسپلاس از قابلیتهای فضای نام (namespace) بهرهمند است که به برنامههای دیگر قابل انتقال هستند. این فضاهای نام به جلوگیری از تداخل در عملکرد کدها کمک میکنند. همچنین ویژگی کلاس وجود دارد که به جدا کردن و تعیین مرزها بین API کمک میکند. قابلیت اطمینان و رسالت ++C یکی از ویژگیهای حیاتی دیگری که به انتخاب ساتوشی ناکاموتو از سیپلاسپلاس به عنوان زبان اصلی برنامهنویسی بیتکوین کمک کرد، ویرایش و بهروز رسانیهای اساسی سیپلاسپلاس است. ++C اغلب بهروزرسانی میشود تا اطمینان حاصل شود که همواره باقی بماند و قابل اطمینان و بهروز باشد. علاوه بر این، ++C دارای ابزارهای دیباگ و تجزیه و تحلیل مختلف است، تمامی این ابزارها به تقویت عملکرد آن کمک میکنند. این ابزارها همچنین امکان شناسایی هر مشکلی را در زمان برنامهنویسی فراهم میکنند. قابلیت اطمینان و ویرایش سیپلاسپلاس آن را به پایدارترین زبان برنامهنویسی برای توسعه بیتکوین تبدیل میکند که همچنین اطمینان میدهد که نرمافزار ساخته شده دارای امنیت بسیار بالاتری باشد. نخها (Threading) نخها یا ترد، در برنامهنویسی شامل یک مجموعه از دستورالعملها، فعالیتها یا وظایفی هستند که میتوانند به طور صاف یا هماهنگ با یکدیگر اجرا شوند. دو نوع عملکرد باید در هر نرمافزار یکپارچه باشند، یعنی وظایف موازی و غیرموازی. یک پروژه بلاکچین بیتکوین هرگز نمیتوانست کار کند اگر وظایف موازی و غیرموازی هماهنگ عمل نمیکردند. اما یکی از پیچیدهترین چیزها در برنامهنویسی، ادغام این وظایف است و بیشتر زبانهای برنامهنویسی در حال حاضر معمولاً تمرکز بر روی یکی از این دو وظیفه، یعنی موازی یا غیرموازی دارند. اما سیپلاسپلاس یکی از قابلیتهای نخی قابل تحسین دارد که توسعهدهنده را قادر میسازد همزمان از هر دو وظیفه موازی و غیرموازی استفاده کند. سیپلاسپلاس میتواند بهطور کارآمد نخهای چندگانه را اجرا کرده و امکان ارتباط همگانی و قابل اعتماد بین تمام نخها را فراهم کند. علاوه بر این، نخهای ایجاد شده توسط سیپلاسپلاس میتوانند در نقطه بهینهترین عمل کنند، بنابراین کل بلاکچین به طور بهینه عمل میکند. با توجه به عملکرد بهینه این زبان، میتوان گفت یک دلیل دیگر که ساتوشی ناکاموتو از سیپلاسپلاس استفاده کرد، این است که این زبان امکان نخبندی آسان برای وظایف موازی و غیرموازی را فراهم میکند. قابلیت (Move Semantics) قابلیت (Move Semantics) یک عملکرد است که به توسعهدهندگان امکان میدهد محتوا را بین اشیاء جابجا کنند به جای اینکه فقط محتوا را کپی کنند. با استفاده از قابلیت جابهجایی اشیاء و ...، توسعهدهندگان و کاربران بر اساس نیاز دسترسی به کپیهای مختلف اطلاعات دارند، که عملکرد را افزایش داده و تکرار را کاهش میدهد. تبعیت از استانداردها و رعایت قوائد انرژی سبز انرژی سبز یکی از چالشهای اصلی در صنعت بلاکچین و تولید بیتکوین است. به دلیل محاسبات پیچیده و فرآیند استخراج معدنی که برای تولید بیتکوین انجام میشود، مصرف انرژی این فعالیتها به سرعت افزایش مییابد. سیپلاسپلاس به عنوان زبان اصلی برنامهنویسی بیتکوین، به طور چشمگیری به بهینهسازی مصرف انرژی متمایل است. استانداردهای مصرف بهینه انرژی در طراحی و اجرای برنامهها، این زبان را به یک انتخاب پایدار برای پروژههای مرتبط با بلاکچین و ارزهای دیجیتال میکند. این به معنای کاهش آثار منفی بر محیط زیست و همچنین صرفهجویی در هزینههای انرژی مرتبط با فرآیند تولید بیتکوین میباشد. همچنین، با توجه به گستردگی بیتکوین و تاثیر زیاد آن بر مصرف انرژی جهان، تلاش برای استفاده از زبانهای برنامهنویسی با بهینهترین مصرف انرژی، اهمیت فوقالعادهای پیدا کرده است. سیپلاسپلاس با امکانات بهینهسازی و مدیریت منابع به کاربران این امکان را میدهد که به نحوی کارایی انرژی را بهبود بخشند و در طولانی مدت، اثرات محیطی مرتبط با تولید بیتکوین را کاهش دهند. از این رو، اهمیت انتخاب این زبان برای توسعه بیتکوین نه تنها در جنبههای فنی بلکه در جنبههای محیطی نیز بیان میشود. بهتر است نظر سازندهٔ سیپلاسپلاس در مورد استفاده از این ابزار برای ارز دیجیتال را هم بدانیم در اشتراک بین خالق زبان برنامهنویسی سیپلاسپلاس، بیارنه استرواستروپ و ساتوشی ناکاموتو، اشاره به زبان برنامهنویسی ++C و موضوع ماینینگ بیتکوین با تأکید بر مصرف انرژی بالا و تأثیرات آن بر محیط زیست است. چندی پیش در یک پادکست هوش مصنوعی با مجری Lex Fridman، استرواستروپ در مورد نحوهٔ استفاده از سیپلاسپلاس و عدم کنترل بر نحوه استفاده از ابزارهای توسعهدهنده صحبت کرده و بهویژه به ماینینگ بیتکوین اشاره کرده است. او به عنوان خالق زبان سیپلاسپلاس ابراز خوشحالی از برخی از کاربردهای این زبان و ناراحتی از برخی دیگر اشاره کرده و به مصرف انرژی بالای ماینینگ بیتکوین اشاره کرده است. استرواستروپ از مصرف انرژی فعلی ماینینگ بیتکوین به خوشایندی خاصی احساس نمیکند و این موضوع را به دلیل انتخاب سیپلاسپلاس به عنوان زبان برنامهنویسی توسعه بیتکوین توسط ساتوشی ناکاموتو ذکر کرده است. از نظر استراستروپ سیپلاسپلاس، یک زبان برنامهنویسی قدرتمند و گسترده است که در حوزههای مختلف برنامهنویسی مورد استفاده قرار میگیرد. این زبان امکانات بالایی برای مدیریت حافظه، کارایی بالا، و امکانات چندپارادیمی (مانند برنامهنویسی شیءگرا) فراهم میکند که در سراسر منابع کد بیتکوین شاهد آن هستیم. اما عامل ناراحتی او، مصرف انرژی بالا ممکن است که به علت نحوه استفاده یا پیادهسازی خاص از زبان و ابزارهای مرتبط با آن باشد و نه ضعف اساسی زبان سیپلاسپلاس، چرا که این زبان یکی از نامدارترین زبانهای است که مصرف انرژی و منابع را به بهترین حالت ممکن میتوان در آن مدیریت کرد، از طرفی در صورت پیادهسازی نه چندان مطلوب کدها، ممکن است نتیجهٔ عکس بدهد. در واقع معتقد است ممکن است کدنویسی بهینهای صورت نگیرد و منجر به مصرف نسبتاً بالایی داشته باشد. وقتی ساتوشی بیتکوین را نوشت، او بهطور ضروری پیشبینی نکرد که مسابقهای که به وجود آمد باعث ساخت دستگاههای ASIC ماینینگ خواهد شد. در واقع، در صفحهٔ سفید اصلی بیتکوین که تنها 9 صفحه است، ساتوشی کلمه CPU را به مجموع 10 بار اشاره کرد. مصرف انرژی کنونی بیتکوین کمتر بود اگر ماینینگ به شکلی انجام میشد که ساتوشی پیشبینی کرده بود. حتی ساتوشی نیز از همان سرنوشتی که استرواستروپ هشدار داد: عدم کنترل بر نحوه استفاده از ابداع خود در آینده، مصون نبود. احتمالاً ساتوشی هم پیشبینی نکرده بود که بیتکوین در میان مجرمان نیز استفاده خواهد شد. اگرچه ممکن بوده باشد که در یک دوره زمانی بیتکوین محبوبیت زیادی در میان تجار مواد مخدر داشته باشد، اما مونرو به عنوان رمزارز انتخابی در میان بسیاری از گروههای جرمی ظاهر شده است. فعالیتهای بشر که در مقیاس بزرگ بر محیط زیست تأثیر منفی میگذارند، زیاد است. بنابراین، هیچ توجیه منطقی برای اختصاص بهطور خاص به ماینینگ بیتکوین وجود ندارد، بهویژه زمانی که مزیت مثبت آن به حداکثر است. اختصاص مصرف انرژی به ماینینگ رمزارز بهمنظور ایجاد و حفظ یک سیستم همتا به منظور تبادل مالی، یک کار کارآمد است چرا که دقیقاً همان چیزی است که برای حذف واسطههای غیرضروری و غیرتکنولوژیکی لازم است: واسطههایی که روز آنها نهایتاً فرا رسیده است. به طور کلی، ارزیابی یک زبان برنامهنویسی باید با توجه به نیازها و شرایط پروژهها صورت گیرد. سیپلاسپلاس در بسیاری از مواقع یک انتخاب عالی است و اگرچه ممکن است برخی نقدهایی وجود داشته باشد، اما این نقدها به طور کلی به عنوان چالشها و به چشمگیرترین قابلیتهای این زبان میتوانند مطرح شوند. نتیجهٔ نهایی زبان برنامهنویسی سیپلاسپلاس احتمالاً محبوبترین زبان برنامهنویسی در دنیای توسعه نرمافزار است. توسعه بلاکچین نیز شامل کدنویسی است و برخی از بلاکچینها مانند شبکه بیتکوین از سیپلاسپلاس به عنوان زبان برنامهنویسی خود استفاده میکنند. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیتکوین، این زبان را به دلیل امنیت و قابلیت مدیریت منابع تراکنشها و عملیات قراردادهای هوشمند انتخاب کرد. به علاوه، این زبان به توسعهدهندگان امکان ادغام وظایف موازی و غیرموازی را به صورت بینقص فراهم میکند. مصرف بهینهٔ منابع و رعایت موضوع انرژی سبز مهم است؛ همچنین، این زبان بهطور منظم بهروزرسانی میشود و ابزارهای تجزیه و تحلیل و اشکالزدائی متنوعی دارد که همگی به بهبود عملکرد آن کمک میکنند. نگاه به بهترین مزایای زبان در بلاکچین، به همه اجازه میدهد که درک کنند چرا ساتوشی ناکاموتو این زبان را در ایجاد بلاکچین بیتکوین انتخاب کرد. ایجاد بلاکچین ناکاموتو یکی از پربارترین اختراعات فناوری مالی زمان ما را ایجاد کرد که شفافیت، تمرکززدایی و ماندگاری تراکنش ها و داده ها را تقویت کرد. ارز متمرکز بر بلاکچین نیز همچنان پر استفاده ترین، قابل اعتمادترین، ارز دیجیتال پرسود و چشم انداز سرمایه گذاری است و در پشت ساخت این فناوری غول زبانهای برنامهنویسی آن را به بهترین نوع خود تبدیل و در همین راستا در مسیر توسعه و پیشرفت هدایت میکند.
-
1 امتیازسلام و درود، این اواخر راجع به مشورت و راهنماییها خیلی ساده به قضیه نگاه میشه، همه فکر کردن کشکه و فقط با دونستن JS یا QML میشه محصول ساخت. البته این مثال JS و QML یک مثال هست و این مسئله در همهٔ ابزارها و حول محور حوزهٔ کامپیوتر و نرمافزار به چشم میخوره، هرچند روی داستان ساده هست اما حتی پشت این کارهای ساده کلی زمان باید صرف بشه. همین گرفتن یک دادهٔ ساده از سمت سرور و تجزیه کردنش سمت JS نیاز به یک دانش خوب در مورد معماری Apiداره، نیاز به آگاهی از استانداردهای Http داره، نیاز به تخصص کافی در ریز به ریز مسائل داره، نیاز به آگاهی لازم در مورد شبکه و نحوهٔ مدیریتش داره، نیاز به درک خوب راجع به کلاسهای شبکه و نحوهٔ مدیریت بستهها داره و صدها جور مسئلهٔ دیگه. یا راهنمایی نکنیم یا میکنیم همه چیز رو ساده نشون ندیم! به خصوص برای کسایی که سالها یه چیز دیگه خوندن و الآن قراره وارد این حوزه بشن. قشنگ واقعیت رو باید به نمایش گذاشت، و اگرنه به اشتراک گذاری چهارتا UI خفن که بگین با QML هم میشه کاری نداره، سه سوته میشه اینها رو طراحی کرد. اگر کسی اطلاعات کافی و پایهٔ تخصصی نداشته باشه و همینطور متکی به یک ابزار یا زبان پیش بره چه اتفاق میافته؟ از نظر من قطعاً بهتون از نظر تجربی آسیب میزنه، ساخت یک محصول واقعاً به این سادگیها نیست که تو گروههای تلگرامی داریم راجع بهش صحبت میکنیم! قضیه خیلی پیچیدهتر از اینهاست. فراموش نکن در این حوزه اگه یک کار ساده رو سریع انجام میدیم یا به نتیجه میرسونیم دلیلش به خاطر سالها زمان و تلاشه، امکان نداره کسی حتی با ۲..۳ سال تجربه یک کار رو سریع بتونه صفر تا صد انجام بده و مشکلی نداشته باشه یا نتیجهٔ اون در سطح یک استاندارد معتبر باشه. ساخت محصول اصول داره که اولین مرحلش شفافسازی و نقشهٔ توسعه و ایدهپردازی درسته، نباید مثل بعضی از مشتریها باشه که پشت تلفن زنگ میزنن میگن یه سایت میخوایم یا یه اپلیکیشن چند میگیری و بعدش شروع کنن به چک و چونه زدن و شما هم کیف کنی بگی که آره دیگه مشتری دارم! شما تا زمانی که جزء به جزء محصول رو آگاه نباشید، یعنی تا زمانی که دقیق متوجه نشید نیاز چی هست و روش حلش رو متوجه نباشید منطقی نیست که واردش بشید. چون همین مرحلهٔ نیازسنجی به قدری مهمه که فرآیند مسیر و نقشهٔ توسعهٔ یک محصول رو نشونتون میده و اگه درست تشخیص ندین و ابزارها و راهکارها رو درست انتخاب نکنید بی برو برگرد با مشکل مواجه میشید. مشکلاتش میتونه به این صورت باشه: - سردرگمی - عدم توانایی کالبدشکافی مسئله - عدم توانایی حل مسئله - عدم توانایی انتخاب یک روش یا ابزار صحیح و مناسب - عدم تعامل شما با مشتری - عدم رضایت شما از حقالزحمه - عدم رضایت مشتری از نتیجهٔ کار - عدم توانایی در پاسخدهی به اعضا و شرکای کلیدی دیگه در محصولات تجاری و بزرگ! - و هزاران مسئلهٔ دیگه که همشون نتیجهٔ تشخیص نا درسته. - در کنارش مهمترین خاصیتی که پیدا میکنه این خواهد بود در اوج نادانی احساس خواهد کرد که همه چیز دان هست! به قولی همه چیز گیگ! از نظر من حداقل مواردی که (به طور خیلی خیلی خلاصه و محدود) نیاز هست تا یک متخصص بتونه پاسخگوی تصمیمگیری نقشهٔ توسعهٔ یک محصول برای مشتری در ابعاد مختلف و سطوح متفاوت از حوزههای موجود در قالب اصولی باشه به صورت زیر هستند: ۱- آشنا مبانی کامپیوتر که امر طبیعیه (شامل درک و فهم مسائل و نحوهٔ حلشون متناسب با پلتفرم اجرایی محصول) ۲- آشنا به ساختار نوع محصول استاندارد در یک حوزه مثل: وب، آیاواس، اندروید یا دسکتاپهای مختلف مثل لینوکس، مک و ویندوز، اینترنت اشیاء و دیگر موارد. ۳- آشنا به فلسفهٔ بکاند و فرانتاند یا ترکیبی از این دو به همراه ابزارهای مناسب. ۴- آشنا به اصول طراحی UI/UX به عنوان یک نیاز و یک فاکتور مهم در ساخت محصولی که وابسته به عملکرد کاربر داره و در حوزهٔ فرانتاند مهم و کاربردی هست. ۵- آشنا به اصول SOLID و امثالش مهم هستند. ۶- آشنا اصول برنامهریزی ساخت بانک اطلاعاتی، اینکه از چه بانک اطلاعاتیای استفاده کنی و چرا؟ ۷- آشنا به ارتباطات دادهای، جداول و ارتباط بین فیلدها، جدوال و روشهای درست تبادل اطلاعات مابینی دادهها. ۸- آشنا و تسلط کافی به یک محیط توسعه و ادغام ابزارها و محیط طراحی برای هدف. ۹- آشنا به معماری ساختار و رابطهای برنامهنویسی (Api) ۱۰- آشنا به استانداردهای Http، درک و مدیریت درخواست، پاسخها و ... ۱۱- آشنا به الگوهای طراحی برنامهنویسی (DP) ۱۲- آشنا به روشهای نگهداری و آزمایش نرمافزار و کدها به خصوص درک مبحث Fault tolerance. ۱۳- آشنا به روشهای اطمینانسازی و ایمنسازی پردازشهای داخلی نرمافزار برای جلوگیری یا دشوار سازی نفوز و خرابکاری ۱۴- آشنا به روشها و معماریهای احراز هویت و نحوهٔ ادغامش با نرمافزار مثل:JWT, OAuth, AWS و غیره... ۱۵- آشنا به نوع پارادایمهای زبان برنامهنویسی، در قالبهای (دستوری) Imperative و (اعلانی) Declarative مثل OOP، functional و دیگر موارد. ۱۶- آشنا به سبک معماری نرمافزاری (Microservice یا مثلاً Monolith) مزایا و معایبشون. ۱۷- آشنا به سبک معماری طراحی مانند MVC در طراحی بدنهٔ محصول. ۱۸- آشنا به سبک و الگوهای طراحی ساختاری در بکاند مانند Builder، Abstract، Factory و غیره. ۱۹- آشنا به ساختار یک زبان (در صورتی که میخواین جوابگوی مسائلِ پیش آمده باشید) کالبدشکافی زیرپوستی و عمیق یک زبان مهمه. ۲۰- آشنا و درک کامپایلرها و مفسرها، تفاوتها و شیوههای عملکردیشون نسبت به کدهای بهینه شده و عادی. ۲۱- آشنا و درک مدلهای مختلفی از سیستمهای توزیع شده مثل IaaS، PaaS، SaaS یا FaaS. ۲۲- آشنا به ابزارهای ساخت و فرآیند کاری اونها مثل CMake، NMake، QMake و غیره. ۲۳- آشنا به روشهای مدیریت وابستگیهای نرمافزار و ابزارهای لازم برای بستهبندی بهتر خروجی. ۲۴- آشنا به روشهای کدنویسی قابل آزمایش (Unit Test) و استفاده از ابزارهایی مثل CTest, GTest, Catch2 و غیره. ۲۵- آشنا به توسعهٔ آزمون محور (Test Driven- Development) ۲۶- آشنا به گامها و شرایط نسخهنگاری و مراحل توسعهٔ نرمافزار (SDP) ۲۷- آشنا به روشهای امنیت در کد و توسعه به شیوههای بررسی از طریق Fuzz-Test، Sanitizer، آنالیزرهای پویا و ایستا و غیره... ۲۸-آشنا به قوائد طراحی بر پایهٔ خدمات مبتدی بر معماری ابری برای خدمات پیامی، وبسرویسها، پردازش و غیره. ۲۹- در سطوح وب آشنا به مکانیزم شاخص بندی، فاکتورهای SEO و شیوههای درست بهبود صفحات وب. ۳۰- آشنا به روشهای به کار گیری و پیادهسازی ثبت کنندهٔ وقایع در دل محصول و روشهای بازخورد برای توسعهٔ بهتر به همراه مانیتورینگ، نظارت و تریسینگ. ۳۱- در شرایط لزوم آشنا به نحوهٔ به کار گیری و دلیل استفاده از فناوریهایی مثل Redis، Memcached و غیره. ۳۲- آشنا و درک صحیح از مفاهیم همزمانی (Concurrency) و روشهای به کار گیری آن نسبت به زبان برنامهنویسی و شرایط مناسب استفاده. ۳۳- آشنا به سبک و قوائد و ساختار زبانهای برنامهنویسی و فرآیند ساخت و ترجمه. ۳۴- و تا صدها گزینهٔ دیگه میتونم لیست کنم اینجا که اگه انتخابتون زبانهای نزدیک به سیستم باشه این داستان در ادامهٔ این توضیحات سر به فلک میکشه نمونش کامپایلرها خودشون شونصد جور مباحث دارند، پلتفرمها ومعماریهای پردازندهای هم در این زبانها مهمن و شما حتی تا عمق سیستمعامل و رابطهای اونها و نحوهٔ رفتارشون باید اطلاعات کافی داشته باشید که هر کدوم به نوبهٔ خودشون هزاران صفحه میشه راجع بهشون کتاب معرفی کرد. این لیست چیزی بود که به زبان بسیار بسیار ساده شده و خیلی خلاصه به ذهنم رسید تا بدانید همچین هم الکی نیست ای عزیزانی که فتواهای صد من یه غاز میدین و این مسائل رو حل شده میدونید! در ادامه اصل ماجرا خیلی فراتر از اینها هم هست که بخوای حساب کتاب کنی میبینی باید هفت خان رستم رو فتح کنی تا در تمامی سطوح پاسخگو باشی، این امر شدنی هست اما زمانی که شما محدود به یک موضوع باشید قطعاً درک همهٔ مسائل محدود و ناتوان در اجرای آن خواهید شد. * وقتی میگم آشنا قطعاً در حد حروف الفبا کافی نیست، باید در حد نیاز تسلط و درک کافی ازشون وجود داشته باشه. * همهٔ اینها رو باید در کمترین زمان ممکن نسبت به یک مشتری، محصول و نیاز تشخیص بدین و انتخاب کنید، به این کار میگن ارزیابی محصول بر اساس دانستههای فنی که تماماً متکی بر دانش و تجربهٔ شماست. (کارشناسی پروژه دقیقاً همین موضوع است). * برای بهتر شدن و حرفهای تر شدن هم باید فراتر از اینها پیش برید و در قالب «مثلث دانش» بهبودش بدهید. * محصولات معتبر جهانی حاصلِ چنین نقشههای پیشبردی هستند و اصول تخصصی و مهندسی رو رعایت میکنن تا به یک درجهٔ کیفی موفق و زبان زد میرسند. شاید این مسائل از نظر یک برنامهنویس ساده و نه چندان با تجربه مهم نباشه، اما در سطح کیفی یک محصول نرمافزاری همهٔ این مسائل مهم تلقی میشوند. برای همین میگم گولِ توصیههای ساده و ظاهر چهارتا برنامه یا کیوت، داتنت و امثال این ابزارها رو نخورید، پشت همهٔ نیازهای یک محصول به فاکتورهای بسیاری باید توجه کنید. فردا بخواهید بدون آگاهی در این مسائل وارد پروژههایی بشید که به ظاهر ساده هستند یا باید دست به گریبان دیگران باشید و توی گروهها مدام سوأل پرسی کنید و یا باید بیخیال آن شوید؛ چون به هیچ یک از این فاکتورهای مورد نیاز توسعه توجه نکردین! پس این اصول رو به عنوان سر نخ مطالعه کنید تا بخش بزرگی از سرگردانیهای شما حل شود. این مواردی که این جا اشاره کردم، همونطور که گفتم بخش بسیار کوچکی از دنیای نیازمندیهای ساخت و ساز و طراحی یک محصول واقعی در پیرامون نرمافزار و کامپیوتر هست، اما یک دلگرمی بدم به کسایی که با خودشون فکر میکنند چنین مسیر یا نقشهای از راه که قراره پیش بگیرند سخته و همهٔ ماجرا این نیست (جزئیات رو در کتابها، موقعیت و فرصتهای شغلی، شکستها، موفقیتها و آزمون و خطاها یاد خواهند گرفت) و نتیجهٔ اون میتونه مطابق همین حکایت زیر باشه:
-
1 امتیازاحساس افسردگی و اسکلی کردم آخه با وجود اینکه تا بحال روی دو تا پروژه کار کردم و شاغلم فهمیدم زیادی سریع فکر کردم دیگه همه چیز دانم و باید کار را شروع کنم حداقل نصف چیزایی که گفتی را بلد نیستم (البته خوشحالم که هنوز راه زیادی برای یادگیری در پیش دارم راه خیلی زیاد ...)
این صفحه از پرچمداران بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد