رفتن به مطلب
جامعه‌ی برنامه‌نویسان مُدرن ایران
کامبیز اسدزاده

نسخه‌های جدید و به‌روز رسانی‌های Qt

پست های پیشنهاد شده

این تاپیک جهت معرفی و اطلاع رسانی در رابطه با اهداف نسخه‌های جدید، به‌روز‌رسانی‌ها، تاریخ انتشار و موارد مرتبط با آن ایجاد شده است. در این تاپیک به موضوعات مرتبط خواهیم پرداخت.

جهت شروع نسخه‌ی ۵.۱۲.۰ کیوت با پشتیبانی LTS را معرفی می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید کمپانی و تیم توسعه‌دهنده با فعالیت‌های بسیار زیاد خود مُدام در حال به‌روز رسانی و حل مشکلات بازخورد شده از سمت کاربران برای این کتابخانه هستند. بر خلاف نسخه‌های پیشین نسخه‌های سری ۵ با به‌روز‌رسانی‌های پی‌در‌پر مواجه شده است که شاید این بزرگترین تمایز تیم توسعه دهنده در نسخه‌های قبلی است.

کتابخانه‌ی کیوت معمولاً در نسخه‌های اصلی از ویژگی‌ها و تغییرات چشمگیری مواجه می‌شود که می‌توان آن‌ها را در تغییرات یا افزوده شدن به ماژول‌های هسته، فرعی و افزونه‌های آن اشاره کرد. البته به این مورد نیز باید اشاره کنیم که این به‌روز‌رسانی‌ها تنها برای خود کتابخانه نبوده و معمولاً محیط توسعه‌ی آن نیز همراه خود به‌روز‌رسانی و حتی به صورت جداگانه منتشر می‌شود که در اینجا تاپیک مخصوص آن آورده شده است.

از آنجایی که انتظار می‌رود کیوت در نسخه‌ی ۵.۱۲.۰ با به‌روز‌رسانی‌های اساسی آمده است. یکی از مهمترین آن‌ها تغییر بر روی کامپایلر‌ها و پشتیبانی کامل از استاندارد‌های جدید C++ است. در این نسخه کامپایلر‌های GCC به نسخه‌ی ۸ و کامپایلر‌های Clang به نسخه‌ی ۷ و مهمتر از همه در محیط ویندوز به‌روز رسانی MinGW به نسخه‌ی ۷ بوده است.

البته ناگفته نماند با توجه به تغییرات اخیر گوگل در NDK که اعلام کرده است کامپایلر پیشفرض GCC به Clang تغییر کرده است این تغییر نیز در کیوت اعمال و با هماهنگی ۱۰۰٪ از ویژگی‌های جدید توسعه اندروید هماهنگ شده است. بنابراین شما در بخش کیت‌ها شاهد وجود کامپایلر‌های متعددی خواهید بود که به‌روز رسانی شده اند.

نکته‌ی مهم برای توسعه دهندگان ویندوز : اگر به خاطر داشته باشید در نسخه‌های ۵.۱۰.۰ به بعد کامپایلر ۳۲ بیتی MSVC به طور غیر منتظره‌ای حذف شده بود که با بازخورد کاربران روبرو و در نهایت در این نسخه نسخه‌ی ۳۲ بیتی کامپایلر MSVC افزوده شده است.

Qt5.12.0.png

مهمترین به‌روزرسانی‌های کیوت ۵.۱۲.۰

ویژگی‌های اضافه شده به هسته:

  • افزوده شدن ویژگی جدید CBOR به عنوان فرمت جدید همانند JSon برای سریالیز داده‌ها.
    افزوده شدن متد hashLength برای QCryptographicHash که طول خروجی هَش شده را بر می‌گرداند.
    افزوده شدن متد wildcardToRegularExpression به QRegularExpression جهت معرفی راحت‌تر کد کاربر.
    افزوده شدن متد anchoredPattern به QRegularExpression جهت پیاده سازی تطبیق کد کاربر.
    افزوده شدن QRegularExpression برای کلاس QSortFilterProxyModel

ویژگی‌ها و تغییرات در QtGui

  • افزوده شدن پشتیبانی از ویژگی Windows UI Automation در WinRT QPA برای برنامه‌های مبتنی بر UWP که آن را قادر می‌سازد تا با ابزار‌های قابل دسترس در سمت UI دسترسی داشته باشند.
  • جایگزین شدن ویژگی‌های مرتبط با دستگاه‌های ورودی mouse، touchpad، touchscreen و tablet با ویژگی‌های متحد بر پایه‌ی ویندوز ۸ و جدیدتر.
  • افزوده شدن QGradient جدید بر پایه https://webgradients.com
  • افزوده شدن فرمت‌های 4xU16 ،RGBA64 به QImage جهت خواندن فرمت‌های PNG و TIFF و همچنین امکان آپلود و گرفتن آن‌ها از OpenGL.

ویژگی‌ها و تغییرات در QtNetwork

  • افزوده شدن DTLS برای پشتیبانی از UDP
  • افزوده شدن یک بازنگری مجدد برای ترنسفر ایمن در بک‌اِند.
  • افزوده شدن پشتیبانی از ALPN در پروتکل HTTP/2 جهت امنیت ترنسفر اطلاعات.
  • افزوده شدن پشتیبانی از ویژگی PKCS#8 در بک‌اِند عمومی (WinRT و ترنسفر اطلاعات)
  • افزوده شدن QPasswordDigestor به عنوان یک فضای نام که شامل توابعی برای استخراج کلید بر پایه رمزعبور می‌باشد (در حال حاضر PBKDF1 و PBKDF2) در دسترس هستند.

ویژگی‌ها و تغییرات در QtQml

  • پشتیبانی از موتور نسخه‌ی ۸ جاوا اسکریپت فراهم شده است (ECMAScript 7)
  • ماژول ECMAScript می‌تواند به طور مستقیم توسط QJSEngine::importModule() بارگذاری شود و می‌تواند فایل‌های .qml را در زمان استفاده از فایل‌های .mjs را فراهم سازد.

ویژگی‌ها و تغییرات در QtQuick

  • نوع‌های Pointer Handlers به Input Handlers تغییر نام پیدا کرده‌اند (البته ویژگی‌های مربوط به این دسته در این شاخه وجود دارند) و اکنون به طور کامل به عنوان یک ویژگی پشتیبانی شده در یک کلاس QML تحت Qt Quick پشتیبانی می‌شود. (رابط‌های برنامه‌نویسی سمت سی‌پلاس‌پلاس برای آن‌ها هنوز عمومی نشده است).
  • نوع HoverHandler نوع جدیدی برای شناسایی ویژگی Mouse hover می باشد. این ویژگی‌ می‌تواند شناور ماوس را در موارد عمیقی شناسایی کند. بر خلاف MouseArea، شما می‌توانید چندین آیتم با HoverHandler به صورت هم‌زمان قرار دهید (برای مثال نوار کناری (SideBar) و یک دکمه‌ بر روی آن.
  • نوع DragHandler به عنوان یک نوع چند-نقطه‌ای بشمار می‌رود. اگر شما مقدار minimumPointCount را به ۲ تغییر دهید، به کشیده شدن تنها با دو انگشت واکنش نشان خواهد داد. این ویژگی می‌تواند به مراتب آزادی‌های بیشتری را در توسعه به شما ارائه دهد. کشیده شدن توسط یک انگشت می‌تواند یک حرکت خاص را انجام دهد و کشیده شدن توسط دو انگشت می‌تواند کارهای دیگری را انجام دهد (به عنوان مثال زاویه‌ی شیب را تغییر دهد).
  • افزوده شدن پشتیبانی از مخازن از پیش تولید شدن جهت سرعت بخشید به اجرا در زمان استارت‌آپ.
  • افزوده شدم آیتم TableView به عنوان یک نوع دیگری از نوع Item View همانند ListView که بر خلاف آن ویژگی چند ستونه شدن را دارا می‌باشد. بر خلاف Qt Quick 1.x ویژگی ظاهری برای آن طراحی نشده است. اما جای آن فراهم شده است تا توسط delegates ها بتوانید بر اساس تقاضا آن‌ها را فراهم کنید.
  • ویژگی DelegateChooser به عنوان پیش نمایشی از تکنولوژی ارائه شده است که به عنوان delegate های Item Views ها مانند TableView بسته به مقادیر آن‌ها کاربرد دارد.

ویژگی‌ها و تغییرات در QtQuick Controls 2.x

  • کنترل Dial ویژگی inputMode را اضافه کرده است. که دو روش جدید جهت تعامل به صورت عمودی و افقی را فراهم می‌کند. این ویژگی‌های ورودی از یک سیستم ورودی نسبی استفاده می‌کنند. به این معنی است که بر خلاف سیستم ورودی مطلق قبلی، اغییرات در موقیع شماره گیری به آن اعمال می‌شود. این ویژگی در نتیجه‌ی آن تاثیر می‌گدارد و باعث می‌شود شماره گیر پرش کمتری داشته و آن را از عملیاتی که ممکن است مضر باشد تضمین کند.
  • کنترل Popup ویژگی‌های leftInset، bottomInset، topInset و rightInset را به بخش پس زمینه مشابه کنترل‌های paddings در contentItem اضافه کرده است.
  • اضافه شدن خاصیت‌های implicitWidth و impliciyHeight ویژگی‌های implicitHeaderWidth و implicitContentWidth و غیره برای ساده سازی پیوند‌های اندازه‌ی ضمنی و پیچیده ارائه شده است.
  • در کنترل‌های SwipeView و DialogButtonBox خاصیت‌های contentWidth و contentHeight افزوده شده است.
  • در کنترل RageSlider خاصیت valueAt() به عنوان تابع اضافه شده است، که اجازه می‌دهد تا مقادیر در هر زمان از تغییر برای tooltip به‌روز و تنظیم شوند.
  • در کنترل RangeSlider خاصیت‌های first.mode() و second.mode() به عنوان سیگنال‌هایی مشابه سیگنال moved() اضافه شده‌اند.
  • در آیتم پایه Control، در صورتی که به صراحت مشخص شده باشد، baselineOffset به صورت خودکار فاصله‌ی بالای کنترل و baselineOffset از contentItem را کنترل می‌کند. مشخص سازی استایل برای این کنترل نیاز نیست.
  • در کنترل Popup، خاصیت‌های anchors.centetIn به عنوان یک راه حل مناسب اجازه تنظیم مرکز یک popup را می‌دهد.
  • آیتم QQuickStyle، افزوده شدن ویژگی‌های stylePathList() و addStylePath() به عنوان مدیریت فهرستی از سبک‌های موجود در کیوت کوئیک کنترل ۲ را فراهم می‌کند.
  • کنترل Slider، RangeSlider ویژگی touchDragThreshold را برای پیکربندی آستانه‌ی شروع کشیدن (لمس) لغزنده فراهم می‌کند. کشیدن ماوس در این ویژگی تاثیری ندارد.
  • در کنترل‌های TextArea و TextField خاصیت placeHolderTextColor برای راحتی کار برای افزودن رنگ در متن پیشفرض و نمایشی در پس زمینه‌ی کنترل اضافه شده است.
  • در ویژگی Material، یک سری موارد مورد استفاده‌ی انبوه برای استفاده از این سبک در پلتفرم‌های دسکتاپ افزوده شده است.برخی از کنترل‌ها از ارتفاع و اندازه‌ی قلم کوچکتری استفاده می‌کنند. جهت پیکربندی آن نیز می‌توان از متغیر QT_QUICK_CONTROLS_MATERIAL_VARIANT جهت مشخص سازی تراکم و یا با تنظیم Variant=Dense در فایل پیکربندی qtquickcontrols2.conf استفاده کرد.
  • کنترل DialogBoxButton خاصیت buttonLayout به آن اضافه شده است که می‌تواند برای ترتیب و مرتب ساختن دکمه‌ها از آن استفاده شود.
  • کنترل Tumbler، تابع positionViewAtIndex() را اضافه کرده است که می‌تواند عملکرد توابع مربوط به PathView و ListView را بسته به مقدار آن‌ها بسته بندی کند. این امکان اجازه می‌دهد تا مقدار currentIndex بدون انیمیشن تغییر یابد.
  • در Control و Popup، خاصیت‌های horizontalPadding و verticalPadding به عنوان روش مناسب جهت تنظیم جپ و راست و یا بالا و پایین فاصله‌ها در یک حرکت در نظر گرفته شده است.
  • کنترل Tooltip، روش‌های show() و hide() را برای نمایش پارامتر‌های خاص اضافه کرده است.

ویژگی‌ها و تغییرات در QtSerialBus

  • افزوده شدن یک افزونه‌ی مجازی CAN برای شبیه سازی CAN بدون سخت‌افزار.
  • افزوده شدن گزینه‌های پیکربندی برای canbusutil برای عنوان برای تنظیم میزان بیت‌ریت.
  • افزوده شدن CAN FD به پلاگین PeakCAN.
  • افزوده شدن توابع readAllFrames() و clear() به QCanBusDevice.

ویژگی‌ها و تغییرات در QtWebEngine

  • به‌روز رسانی شده به Chromium 69
  • رابط QWebEngineUrlScheme برای تنظیم و پیکربندی نوع و امنیت در طرح‌های سفارشی URL.
  • ویژگی‌های WebActions در معرض QML قرار گرفته‌اند.
  • اکنون می‌توان صفحه‌هاتی که آن‌ها را خوانده وی ا از آن‌ها دانلودی صورت گرفته است را خواند.
  • گواهی‌نامه‌های SSL از این پس پشتیبانی می‌شوند. خواندن آن‌ها از تنظیمات macOS و Windows و بانک اطلاعاتی NSS در Linux امکانپذیر است.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt Labs Platform

  • در آیتم‌های Menu، MenuItem و SystemtryIcon خاصیت iconName و iconSource منسوخ شده است.
  • در آیتم‌های Menu، MenuItem و SystemtryIcon خاصیت icon.mask افزوده شده است.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt Virtual Keyboard

  • یک رابط واسط برای کلید مجازی تعریف شده است. تمامی روش‌های ورودی فعلی و برخی از ویژگی‌های ویژه‌ی لایه‌های آن مانند Hunspell، OpebWnn و غیره به ویژگی‌های اضافی منتقل شده‌اند. این ویژگی اجازه می‌دهد تا ساخت و ساز‌های نوع سوم بدون دستکاری ورودی‌های پیشفرض این ماژول صورت بگیرد.
  • با معرفی این ماژول افزونه‌های اضافی می‌توانند با آن لینک شوند. این ماژول رابط‌های برنامه‌نویسی لازم ++C را برای ایجاد یک روش ورودی جدید فراهم می‌کند.
  • افزوده شدن گزینه‌ی build time به امکان محدود سازی تمامی سبک‌ها در پلاگین را فراهم می‌کند.
  • پشتیبانی از MyScript برای تشخیص دست نویس اضافه شده است.
  • ویژگی تشخیص Vietnamese در دست خط اضافه شده است.
  • افزوده شدن لایه‌های جدید، آلبانی، آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، کانادایی، اندونزیایی، مالایی، پرتغال برزیبی، اسلواکی، اسلوونیایی، اسپانیایی مکزیکی، تایلندی، ترکی، ویتنامی و اکراینی.
  • لایه‌های بیشتر در باره‌ی زبان روسی نیز اضافه شده است.
  • برخی از لغت نامه‌ها به صورت پیش فرض تحت یک افزونه اضافه شده‌اند.
  • فرهنک لغت کاربری Hunspell افزوده شده است.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt Bluetooth

  • افزوده شدن توانایی جهت کشف داده‌ها از طریف QBluetoothDeviceDiscovery

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt 3D

  • افزوده شدن ویژگی جهت بارگیری درون یک فایل که شامل نام و شناسه‌ی مشخصی است در بخش نمایه به عنوان انیمیشن فراهم شده است.
  • فعال شدن منحنی‌های ثابت در انیمیشن.
  • رفع مشکلات مربتط با QNodes ها در برخی شرایط.
  • رفع و بهبود در نمایش بافت‌ها در اشیاء
  • نوع TextureImage دیگر به عنوان فرزند بافت در نظر گرفته نمی‌شود.
  • زمانی که در یک حلقه‌ی شبیه سازی شده قرار گرفته نشود، استفاده از پردازنده کاهش پیدا خواهد کرد.
  • نوع EntityLoader از این پس قادر به بارگیری از یک Component به خوبی یک فایل است.
  • پشتیبانی از سیستم رندرینگ OpenGL ES 3.1 فراهم شده است.
  • عملکرد‌ها و یک سری باگ‌ها در بخش بک اند رفع و کارآیی آن بهبود داده شده است.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt Wayland Compositor

  • افزوده شدن پشتیبانی از نسخه‌ی پایدار xdg-shell (همچنین نسخه‌ی ناپایدر ۵ آن منسوخ شده است).
  • پشتیبانی از xdg-decoration-unstable-v1 برای سمت سرور جهت اعمال دکوراسیون پنجره‌ها اعمال شده است.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt WebSocket

  • تابع "bytesToWrite" به این ماژول افزوده شده است.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt Location

  • پلاگین MapboxGL به‌روز‌رسانی شده و پشتیبانی از QNX7 فراهم شده است.
  • حذف خاصیت‌های add و remove و افزوده شدن آن به MapItemView
  • آیتم MapItemView هم‌اکنون کلاس MapItemGroup را طبقه بندی می‌کند و به خودی خوب غیر قابل تغییر می‌باشد.
  • در حال حاضر PlaceSearchModel اجازه می‌دهد تا مدل به صورت پراکنده پُر شود.
  • ویژگی Map.visibleArea جهت محدود کردن مناطق قابل مشاهده بر روی نقشه اضافه شده است.
  • ویژگی geoShape در آیتم‌های مربوط به MapItem به صورت R/W تنظیم شده است و یک تنظیم کننده مجازی در کلاس پایه دارد.
  • پشتیبانی از نگه‌دارنده‌ی حفره‌ها در QGeoPolygon فراهم شده است.
  • افزوده شدن پشتیبانی از Route Legs به پلاگین.

ویژگی‌ها و تغییرات در Qt Test

  • خطاهای مربوط به std::tuple در زمان استفاده از QCOMPARE تشخیص داده می‌شوند.

ماژول‌های جدید

  • افزوده شدن ماژول Qt Remote Objects با پشتیبانی کامل.
  • افزوده شدن پلاگین Qt WebGL Streaming با پشتیبانی از استریم در مرورگر و اپلیکیشن‌های تحت وب.

تغییرات مرتبط با پلتفرم‌ها

  • در QTimeZone از ICU در صورتی که در دسترس باشد استفاده می‌کند (اولویت استفاده با Api‌ مایکروسافت می‌باشد).
  • در سیستم‌عامل macOS پشتیبانی از QSurfaceType::MetalSurface فراهم شده است.
  • در macOS پشتیبانی از QSurfaceType::VulkanSurface و QVulkanWindow از طریق MoltenVK فراهم شده است.
  • در Wayland نسخه‌ی پایدار xdg-shell افزوده و نسخه‌ی ناپایدار ۵ آن منسوخ شده است.
    • با استفاده از پنجره‌های پیشفرض نمایش آن‌ها زیباتر و بهتر شده است.
    • پشتیبانی از ویژگی‌های اضافی xdg-decoration-unstable-v1 و xdg-output-unstable-v1 فراهم شده است.

فناوری‌های جدید به عنوان پیش‌نمایش

  • ویژگی Qt for WebAssembly امکان این را فراهم می‌سازد تا برنامه‌های تحت کیوت در بستر مرورگر‌ با استفاده از WebAssembly اجرا شوند.

تغییرات مرتبط با Qt for Automation

  • ویژگی Qt MQTT
    • پشتیبانی کامل از پروتکل MQTT سطح ۵
  • ویژگی Qt KNX
    • پشتیبانی از KNXnet/IP Core نسخه‌ی ۲
    • پشتیبانی از KNXnet/IP Routing نسخه‌ی ۱
    • پشتیبانی از KNXnet/IP Tunneling نسخه‌ی ۲
    • پشتیبانی از KNXnet/IP و برقراری ارتباط از طریق TCP
    • پشتیبانی از KNXnet/IP Secure به صورت پیش نمایش از فناوری
  • ویژگی Qt OPC UA
    • پشتیبانی از Events‌ها
    • افزوده شدن رابط‌های برنامه‌نویسی جهت خواندن به صورت دسته‌ای
    • افزوده شدن رابط‌های برنامه‌نویسی جهت نوشتن به صورت دسته‌ای
    • افزوده شدن یک TranslateBrowsePathsToNodeIds به رابط‌های برنامه‌نویسی
    • رابط‌های مرورگری بهبود یافته شده
    • پشتیبانی از انواع Argument و ExpandedNodeId
    • نود‌ها می‌توانند از این پس از به وسیله‌ی ExpandedNodeId استفاده شوند.
    • پشتیبانی از آرایه های چند بعدی بهبود یافته است.
    • پشتیبانی از خواندن و نوشتن اشیاء اضافی فراهم شده است.

ماژول‌های منسوخ و حذف شده

  • ماژول Qt Script
  • ماژول Qt Quick Controls 1
  • ماژول Qt Canvas 3D

 

  • تشکر شده 2

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تشکر! بابت ترجمه روان و مختصر مفیدی که بابت این تغییرات جدید قرار دادید.

  • تشکر شده 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

  • مطالب مشابه

    • توسط miladrahbari
      سلام،
      من در پروژه‌ی خودم از یک ویجت استفاده می‌کنم که داخل آن ویجت یک کلاس mainwindow وجود دارد. در داخل این کلاس من دو تا qquickwidget تعریف کردم تا از المان های درست شده در qml استفاده کنم.
      حالا سوالی که مطرح می‌شود این است. فکر کنید من در داخل یک ویجت ۱۰ بار از این component که در qml وجود دارد استفاده کردم. حالا مثلا مقدار یک component کیو ام ال رو تغییر می‌دهم و شکل ظاهری این المان تغییر می‌کند. وقتی که شکل این المان تغییر می‌کند کل صفحه (ویجت) repaint می‌شود؟؟؟ یا فقط اون المان خاص؟؟؟
      ممنون
    • توسط کامبیز اسدزاده
      با سلام و درود خدمت دوستان عزیز،
      مدتی بود به فکر این بودیم که کمی حال و هوای سیستم گفتمان رو بیشتر به سمت سوال و پرسش درstackoverflow نزدیک کنیم. برای اینکه بتونیم هم محیط گفتمان سنتی و مدرن رو حفظ کنیم و هم بتونیم از ویژگی‌های امتیاز دهی و انتخاب بهترین سوالات و پرسش‌ها رو فراهم کنیم یک سری محدودیت ها اعمال کردیم تا بشه از همه‌ی این ویژگی‌ها در جای خودشون استفاده کنیم.
      توجه داشته باشید که قبلاً امکان ارسال سوال در شاخه‌های اصلی وجود داشت. برای مثال شما می‌توانستید سوالی را در رابطه با ++C در همان شاخه‌ی اصلی بپرسید! سوال شما همراه با مقالات و مباحث آموزشی اساتید نیز ترکیب می‌شد که این زیاد جالب نبود چرا که با فعال‌سازی سیستم امتیاز دهی و انتخاب پاسخ و سوال برتر موجب می‌گردید تا مقالات اساتید نیز به عنوان سوال نمایش داده شوند! بنابراین برای حفظ هر یک از این موارد شاخه‌های اصلی با محدودیت سوال پرسی تنظیم شد و زیر شاخه‌های آن‌ها به عنوان شاخه‌ی اصلی و فرعی تقسیم بندی شده‌اند. به طور کلی تمامی شاخه‌های فرعی مکان بسیار مناسبی برای سوال پرسی است.
      مثال :
      اگر استاد یا مدیری نیاز به ارسال آموزش یا مقاله‌ای در حوزه‌ی مربوطه داشته باشد می‌تواند به شاخه‌ی اصلی مراجعه کرده و موضوع مربوطه را ایجاد و ارسال کند. این موضع به عنوان یک مبحث ویژه در نظر گرفته می‌شود و ربطی به سوال پرسی نخواهد داشت. در صورتی که نیاز باشد سوالی پرسیده شود و پاسخی برای آن داده شود، در این صورت بهتر است به زیر شاخه‌ی مرتبط با سوال خود رفته و در آنجا سوال را مطرح نمایید.
    • توسط MohammadTahaRabie
      سلام 
      من میخواستم از یه QPlainTextedit خط خط نوشته هارو بخونم و هر کدوم رو به یک QThread ام بدم و از QPlainTextedit پاک بشه هر خطی که خونده شده رو 
      چطور میتونم اینکارو انجام بدم؟  
      C++ کم بلدم دارم یاد میگیرم ممنون میشم کمک کنید.
    • توسط GornerLabo
      با سلام خدمت اساتید محترم. اگر بخواهیم مقدار بازگشتی از رایت چندین دستور در مورد کلاس QSerialPort به صورت دلخواه ذخیره کنیم باید به چه شکل عمل کرد؟
       
      کد زیر برای دستوری است که عمل رایت دستور را انجام میدهد:
      port->setPortName(""); // COM PORT NAME port->setBaudRate(QSerialPort::Baud9600); port->setFlowControl(QSerialPort::NoFlowControl); port->setParity(QSerialPort::NoParity); port->setDataBits(QSerialPort::Data8); port->setStopBits(QSerialPort::OneStop); port->open(QSerialPort::ReadWrite); if(port->isOpen()) { port->write(); // command 1 for write port->write(); // command 2 for write port->write(); // command 3 for write port->write(); // command 4 for write } حالا برای هر دستور رایت یک مقدار بازگشتی دریافت خواهیم کرد. پس میتوان با connect سیگنال readyRead با یک اسلات به صورت کد زیر این مقدار بازگشتی رو ذخیره کرد:
      connect(port,SIGNAL(readyRead()),this,SLOT(MySlot())); QByteArray b = port->readAll(); QFile file("e:/test/raw.bin"); if(!file.open(QIODevice::WriteOnly | QIODevice::Append))return; file.write(b); file.flush(); file.close(); حالا اگر بخواهیم مقدار بازگشتی رو از دستور رایت مشخصی دریافت کنیم ، شیوه صحیح کار چطور است؟
    • توسط کامبیز اسدزاده
      کیوت (به انگلیسی: Qt) مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و سرآیندهای نوشته‌شده به زبان سی++ است که به برنامه‌نویس امکان توسعه آسان نرم‌افزارهای کاربردی را می‌دهد. کیوت شامل چندین کلاس برای کار با واسط گرافیکی، چندرسانه، ابزارهای پایگاه‌داده، شبکه و … است. نرم‌افزارهای نوشته شده با ابزار کیوت قادرند تا با استفاده از یک کامپایلر زبان سی‌پلاس‌پلاس برای طیف وسیعی از سیستم‌عامل‌ها از جمله گنو/لینوکس (نسخه‌های رومیزی و وسیله‌های قابل حمل)، ویندوز، ویندوز CE، مک‌اواس و … همگردانی شوند. بدین ترتیب حمل نرم‌افزار نوشته شده بدون تغییر در متن کد نوشته شده امکان‌پذیر است. از کیوت در زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی مانند سی++ و جاوا و پایتون می‌توان استفاده‌کرد.
       
      جهت مشاهده‌ی مباحث مرتبط با این کتابخانه به این بخش مراجعه کنید.
×