رفتن به مطلب
جامعه‌ی برنامه‌نویسان مُدرن ایران

پست های پیشنهاد شده

گرافیک کامپیوتری همواره از جمله جذابترین جنبه های کامپیوترها بوده است. بازیها، برنامه های طراحی گرافیکی دو بعدی و سه بعدی و شبیه سازیها همگی به نوعی از قابلیتهای گرافیکی یک کامپیوتر بهره می‌برند. مهمترین نکته در این زمینه، برقراری تعادلی منطقی بین کیفیت تصاویر نمایش داده شده بر روی صحنه و سرعت اجرای برنامه می‌باشد.

کتابخانه‌ی GLFW ابزاری برای استفاده با اوپن‌جی‌ال (OpenGL) است که امکاناتی برای برنامه‌نویس برای قابلیت کشیدن و مدیریت پنجره‌ها و کانتکست اوپن‌جی‌ال و ورودی جوس‌استیک، صفحه‌کلید و موشواره فراهم می‌کند.

در این آموزش همانند کتابخانه‌های SDL و SFML نصب و راه اندازی جهت استفاده از OpenGL را توضیح داده‌ایم.

جهت دریافت کتابخانه‌ی GLFW آن را از این بخش دریافت کنید.

  1. فایل دانلود شده را در مسیر C:/glfw-3.2.1.bin.WIN64 استخراج کنید.
  2. طبق آموزش‌های مرتبط با نحوه‌ی افزودن کتابخانه به محیط توسعه اقدامات لازم را انجام دهید.

در صورتی که می‌خواهید کتابخانه را به صورت سفارشی کامپایل کنید، طبق آموزش‌هایی که از قبل ارائه شده است اقدام کنید.

نکات مرتبط با نصب و راه اندازی

  • در بخش Additional Dependencies در محیط Visual Studio گزینه‌های مورد نیاز به صورت زیر خواهند بود:
     
    glfw3.lib; opengl32.lib; User32.lib; Gdi32.lib;Shell32.lib

     
  • در محیط Qt Creator گزینه‌های -lglfw3 -lopengl32 -lUser32 -lGdi32 -lShell32 مورد نیاز هستند.
     
    win32: LIBS += -L$$PWD/../../../../glfw-3.2.1.bin.WIN64/lib-vc2015/ -lglfw3 -lopengl32 -lUser32 -lGdi32 -lShell32
    
    INCLUDEPATH += $$PWD/../../../../glfw-3.2.1.bin.WIN64/include
    DEPENDPATH += $$PWD/../../../../glfw-3.2.1.bin.WIN64/include
    

     

کُد زیر نمونه مثالی از OpenGL تحت glfw می‌باشد که بعد از کامپایل و اجرا پنجره‌ی خالی تولید شده را تولید می‌کند:

#include <GLFW/glfw3.h>

int main(void)
{
	GLFWwindow* window;

	/* Initialize the library */
	if (!glfwInit())
		return -1;

	/* Create a windowed mode window and its OpenGL context */
	window = glfwCreateWindow(640, 480, "Hello World", NULL, NULL);
	if (!window)
	{
		glfwTerminate();
		return -1;
	}

	/* Make the window's context current */
	glfwMakeContextCurrent(window);

	/* Loop until the user closes the window */
	while (!glfwWindowShouldClose(window))
	{
		/* Render here */
		glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT);

		/* Swap front and back buffers */
		glfwSwapBuffers(window);

		/* Poll for and process events */
		glfwPollEvents();
	}

	glfwTerminate();
	return 0;
}

جهت بررسی صحت کارکرد تحت کد دستوری زیر مثلثی را در مرکز پنجره تولید می‌کنیم:

glBegin(GL_TRIANGLES);

glVertex2d(-0.5f, -0.5f);
glVertex2d(0.0f, 0.5f);
glVertex2d(0.5f, -0.5f);

glEnd();

در نهایت نتیجه کُد خروجی به صورت زیر خواهد بود:

OpenGL-OutPut.png

آموزش نصب و راه اندازی کتابخانه در ++C

  • پسندیدن 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

  • مطالب مشابه

    • توسط کامبیز اسدزاده
      گرافیک کامپیوتری همواره از جمله جذابترین جنبه های کامپیوترها بوده است. بازیها، برنامه های طراحی گرافیکی دو بعدی و سه بعدی و شبیه سازیها همگی به نوعی از قابلیتهای گرافیکی یک کامپیوتر بهره می‌برند. مهمترین نکته در این زمینه، برقراری تعادلی منطقی بین کیفیت تصاویر نمایش داده شده بر روی صحنه و سرعت اجرای برنامه می‌باشد.
      کتابخانه‌ی GLFW ابزاری برای استفاده با اوپن‌جی‌ال (OpenGL) است که امکاناتی برای برنامه‌نویس برای قابلیت کشیدن و مدیریت پنجره‌ها و کانتکست اوپن‌جی‌ال و ورودی جوس‌استیک، صفحه‌کلید و موشواره فراهم می‌کند.
×