رفتن به مطلب
جامعه‌ی برنامه‌نویسان مُدرن ایران
کامبیز اسدزاده

اولین برنامه تحت کتابخانه‌ی SDL


پست های پیشنهاد شده

طبق موضوع قبلی جهت راه اندازی و استفاده از این کتابخانه برای آزمایش ساده ترین کُد ممکن در این کتابخانه در نسخه‌ی ویندوز یکی از محیط‌های توسعه نرم‌افزار مانند Qt Creator یا Visual Studio را اجرا کرده و یک پروژه ساده ایجاد کنید. ما در این مثال قرار است یک پنجره با ابعاد مشخصی را نمایان سازیم که به صورت زیر خواهد بود.

نیاز است هدر SDL را به این صورت به کد خود اضافه کنیم:

#include <SDL.h>

سپس کُد زیر نمونه ساده ای از نمایش پنجره تحت SDL خواهد بود که در تابع main فراخوانی شده است:

#include "SDL.h"

int main(int argc, char ** argv)
{
    bool quit = false;
    SDL_Event event;

    SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO);

    SDL_Window * window = SDL_CreateWindow("Hello, World!",
        SDL_WINDOWPOS_UNDEFINED, SDL_WINDOWPOS_UNDEFINED, 640,
        480, 0);
    SDL_Renderer * renderer = SDL_CreateRenderer(window, -1, 0);

    while (!quit)
    {
        SDL_WaitEvent(&event);

        switch (event.type)
        {
            case SDL_QUIT:
                quit = true;
                break;
        }
    }

    SDL_DestroyRenderer(renderer);
    SDL_DestroyWindow(window);
    SDL_Quit();

    return 0;
}

شمارنده‌ی SDL_Event از هسته کتابخانه جهت مدیریت انواع رخداد‌ها می‌باشد.

در ادامه کُد SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO); جهت مقدار دهی اولیه است. جهت سفارشی سازی چنین بخشی بهتر است کُد آن به صورت زیر نوشته شود:

if (SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO) != 0){
	std::cout << "SDL_Init Error: " << SDL_GetError() << std::endl;
	return 1;
}

در ادامه SDL_Window به عنوان نوع ساختار در SDL می‌باشد که با متد SDL_CreateWindow ترکیب و مقادیری چون عنوان، محور‌های y و x همچنین طول و عرض پنجره و در نهایت تنظیم فلگ وضعیت پنجره می‌باشد که به صورت پیش فرض بر روی مقدار ۰ تنظیم شده است. در صورتی که لازم باشد پنجره شما به صورت تمام صفحه نمایان شود کافی است فلگ آن را روی مقدار ۲ یا ۳ قرار دهید.

جهت تولید (رندر) و ارسال پنجره به این مرحله کافی است از SDL_Renderer نمونه گرفته و پنجره‌ی خود را به متُد SDL_CreateRenderer ارسال کنید.

در ادامه برای بررسی وضعیت حلقه‌ای تعریف شده است که در صورت رخداد خروج اجرا خواهد شد.

 while (!quit)
    {
        SDL_WaitEvent(&event);

        switch (event.type)
        {
            case SDL_QUIT:
                quit = true;
                break;
        }
    }

در نهایت SDL_DestroyRenderer جهت نابود سازی زمینه‌ی تولید یک پنجره و تمامی موارد همراه آن و همچنین SDL_DestroyWindow جهت نابود سازی پنجره ساخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً در تمامی برنامه‌های تحت SDL مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تابع SDL_Quit(); جهت پاکسازی تمامی موارد مقدار دهی شده زیر سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه را اجرا کنید، حال باید پنجره‌ای در ابعاد ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل با عنوان Hello, World تولید و نمایش داده شود.🙂

  • پسندیدن 2

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×
×
  • جدید...