رفتن به مطلب
جامعه‌ی برنامه‌نویسان مُدرن ایران

طراحی و توسعه

  • نوشته‌
    5
  • دیدگاه
    0
  • مشاهده
    834

مشارکت‌کنندگان این وبلاگ

اصول طراحی: تعادل

«بخش دوم»

در پست ۷ گام برای تبدیل شدن به یک طراح موفق UI/UX به طور خلاصه به اصول طراحی رابطه‌ی کاربری اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم در مورد اصل تعادل (Balance) صحبت کنیم.

هر طرح با یک صفحه‌ی خالی یا فضای خالی آغاز میشود. هنگامی که یک عنصر اضافه میکنیم، قرار دادن آن میتواند تعیین کند که طراحی تا چه حد موفق خواهد بود. طراحی موثر ارتباطات و علاقه‌ی بیننده را بنا میکند؛ خواه این طراحی به صورت چاپ شده و یا به صورت صفحات وب باشد. در یک طرح وب معمولی، طراح باید لوگو، متن، عکس یا تصویر را جایگزین کند. با یک تلاش آگاهانه برای ایجاد ارتباط بین این عناصر می‌توان یک طراحی چشم نواز به وجود آورد.

تعادل در طراحی بسیار شبیه به تعادل در زندگی است. نمونه ای که اغلب از تعادل در دنیای واقعی یاد می‌شود، الاکنگ است. وقتی فقط یک نفر روی آن نشسته است، تجربه‌ی بسیار سرگرم کننده‌ای نیست. تعادل زمانی حاصل میشود که دو نفر از افراد با وزن مشابه در هر طرف قرار گیرند. نمونه‌ای دیگر از تعادل را هنگامی می‌توان به دست آورد که یکی از افراد سنگین در یک طرف و دو نفر سبکتر در طرف دیگر نشسته ‍اند. اگر یک فرد سنگینتر به مرکز الاکلنگ نزدیکتر شود تعادل میتواند حاصل شود، در حالی که یک فرد سبکتر در انتهای طرف دیگر نشسته است.

ما به عنوان انسان از لحاظ جسمی یک دست و پای در هر طرف ستون فقرات و سر داریم و قادر به ایستادن و حرکت با وجود اندازه و وزنهای مختلف هستیم. در طراحی سعی میکنیم به توازنی میان عناصر دست یابیم، زیرا در چشم نواز است. اما تعادل همیشه از طریق تقارن بدست نمیآید. نگاهی به جعبههای زیر کنید.

Balance.gif.dc3e8506ea620430b94303fb1a5f7b86.gif

خط سفید در جعبه‌ی 1 و 2 به طور متقارن متعادل است در حالی که در جعبه‌ی 3 و 4 خط به طور نامتقارن متعادل است.

تقارن

تعادلِ متقارن تعادلِ تصویر آینه است. اگر یک خط را از طریق مرکز صفحه بکشید، عناصر در یک طرف خط در سمت دیگر نیز به صورت آینه دیده میشوند. ما میتوانیم آن را با قرار دادن عناصر به طور نسبتا مساوی در طراحی دست یابیم.

monarchbutterfly.jpg.28679a2e4afcbb2287f362da90482cf6.jpg

تقارن در طبیعت

یک مثال معمول که در وب اتفاق میافتد، جایی است که بلوک های متن در سطر یا ستون به صورت آینه نگاشته می‌شوند. همچنین میتواند با استفاده از رنگ و تایپوگرافی به دست آید.

برای مثال در وب سایت Mobile Web Book تصویر تلفن همراه این صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود که با بلوکهای متن در هر طرف به صورت متعادل در مقابل هم قرار گرفته اند.

MobileWebBook.png.7a1ff7d722536809bed69cefb32f0e9c.png

در پوستر فیلم «The Day I Became A Woman»، بلوک متن سفید بزرگ در گوشه‌ی سمت راست بالا در گوشه‌ی پایین سمت چپ هم از لحاظ رنگ و هم از نظر شکل متقارن هستند.

day_i_became_a_woman_ver1.jpg.75f8ca266b2ddf8dd1e6510e632ef015.jpg

سایت پر طرفدار Florida Flourish تقریبا میتواند به نصف مرکز برسد که یک حس بسیار قوی از تعادلِ متقارن دارد.

FloridaFlourish.png.00d2226e3e2e02adaa7702b238fe3d5d.png

پوستر Havco که در زیر آورده شده است، قسمت چپ و راست پوستر با استفاده از اشکال مشابه و قطعات بدن متعادل است . متن قرمز در بالا و پایین عنوان در رنگ و اندازه‌ی متعادل قرار دارد.

havoc.thumb.jpg.f71e5ac32ffc6c72dc0f4a2f9360e63e.jpg

عدم تقارن

طرح بندیهای متعادلِ نامتقارن دارای عناصری هستند که در یک خط مرکزی به صورت آینه‌ای جدا نمی‌شوند. این طرح بندی‌ها میتوانند طراحی را دشوارتر کنند، اما سبب جذابیت برای بیننده می‌شوند. میتوانیم با ایجاد چندین آیتم کوچک در یک طرف و یک آیتم بزرگ در طرف دیگر یک طرح متضاد نامتقارن ایجاد کنیم. اگر یک آیتم تیره در یک طرف دارید، میتوانید چندین آیتم روشن رنگی را در طرف دیگر قرار دهید. یک طراحی متعادلِ نامتقارن میتواند تنش ایجاد کند و بیننده را جذب کند.

وب سایت MattWeb یک گرافیک بزرگ دارد که سمت چپ صفحه‌ی اصلی را پر کرده است. حس توازن نامتقارن در اینجا با استفاده از رنگهای تطبیق و یک فونت بدون سرصفحه مطابق با مارپیچ‌ها به دست می‌آید.

MattWebb.png.af0dcfedd4a0ec94fb10d0693d05cc8b.png

سایت Dann Whitaker دارای چندین عنصر است که به صورت متقارن نیستند، اما از نظر رنگ، بافت و محتوا یکدیگر را متعادل میکنند. 

MobileWebBook.png.7a1ff7d722536809bed69cefb32f0e9c.png

عدم تعادل (Off-Balance)

خوب، پس اگر تمام کارهای طراحی شما در تعادل باشند، خسته کننده میشود. اگر قوانین را میدانید، میتوانید آن‌ها را قطع کنید، و عدم تعادل میتواند جنبش و حرکت را به بیننده منتقل کند. البته این مسئله میتواند بیننده را به کمی ناراحت و آشفته کند. طراحی غیر متعادل میتواند مخاطب را به فکر کردن وادار کند. فقط اجازه ندهید که به طور تصادفی این اتفاق بیفتد.

KrugB.gif.1b5ef962291d375c046734a4376942b0.gif

در مقاله‌ی آینده نگاهی به اصل مجاورت (Proximity) میکنیم. در عین حال توصیه می‌شود که در وب سایت‌های مختلف تعادل قوی، تقارن و عدم تقارن را بررسی کنید.


عنوان منبع Principles Of Good Design: Balance
  • تشکر شده 2


0 دیدگاه


نظرهای پیشنهاد شده

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×