۷ گام برای تبدیل شدن به یک طراح موفق UI/UX
«بخش اول»
در این مطلب از تجربیات طراح موفق خانم Nicole Saidy استفاده خواهیم کرد. ایشان بخاطر سوالات زیادی که از جانب برنامهنویسان متعدد، مدیران بازاریابی و افراد مختلف دیگری مطرح شده بود این مقاله را براساس تجربیات شخصی خود تنظیم کردند. ادامهٔ مطلب را از زبان خودشان میشنویم.
«چگونه شروع کنم؟»
این سوال من را به زمانی میبرد که برای اولین بار کار خود را آغاز کردم. 7 سال پیش، من در اولین روز اولین کار طراحیام بودم. در مقابل یک فایل فتوشاپ خالی در iMac نشسته ام (در آن زمان یک کاربر ویندوز بودم) و سعی میکنم آنچه که مدیرم توضیح داد درک کنم. هیچ نظری ندارم که چگونه شروع کنم. خالی!
قبل از رسیدن به این شغل، تازه از دانشگاه با مدرک چندرسانهای فارغ التحصیل شده بودم. پس چرا چیزی در مورد طراحی نفهمیدم؟ خب، در دانشگاهها به ما طراحی عملی یاد نمیدهند. اکثر دورههای دانشگاه فقط ما را بصورت تئوری آموزش میدهند و گاهی اوقات به ما یاد میدهند که چگونه از ابزارهای طراحی مانند Adobe Suite استفاده کنیم. اما این کافی نیست - حتی نزدیک هم نیست.
تمرین، یادگیری و خودآموزی تنها چیزی است که میتواند شما را به یک طراح بهتر تبدیل کند.
7 سال بعد از خودآموزی، من اکنون یک معلم طراحی و سخنران کنفرانس بین المللی هستم. اولین چیزی که باید بدانید این است: لازم نیست که با این استعداد متولد شوید. ما موجودات خارق العادهای مانند تک شاخها نیستیم. ما فقط قصد داشتیم طراح باشیم و هنرمندانه به دنیا آمدیم. طراحی، در مورد حل مشکلات است. این یک روند دائمی یافتن مشکلات و ایجاد راه حل برای آنهاست.
حوزههای مختلفی برای طراحی وجود دارد: رابط کاربری، تجربهٔ کاربری، طراحان محصول، طراحان گرافیکی، طراحان تعاملی، معمار ساختار اطلاعات و غیره. برای شروع تحقیق کنید که کدام حوزه شما را بیشتر جذب میکند. برای حال، روی رایجترین حوزه تمرکز میکنیم: ترکیبی از رابط و تجربه: طراح رابط کاربری و تجربهٔ کاربری.
1. خودتان را با اصول رابط کاربری آشنا کنید.
قبل از شروع تمرین طراحی، اولین چیزی که نیاز دارید یادگیری برخی اصول طراحی است. در این مرحله، شما به دنیای طراحی قدم خواهید گذاشت و شروع به تفکر «خلاقانه» میکنید و جنبههای روانشناسی طراحی را خواهید آموخت: چرا این طرح میتواند خوب بنظر بیاید و یا شکست بخورد؟
برخی از اصول پایهای که باید بدانید:
1. رنگ (Color)
واژگان رنگها، اصول و روانشناسی رنگ را شامل میشود.
۲. تعادل (Balance)
اصل تعادل به تقارن و عدم تقارن در مبحث طراحی میپردازد.
3. تضاد (Contrast)
هدف از بکارگیری تضاد سازماندهی اطلاعات، ایجاد سلسله مراتب و ایجاد تمرکز است.
۴. تایپوگرافی (Typography)
انتخاب فونت مناسب و ایجاد متن قابل خواندن در وب با رعایت این اصل ممکن خواهد بود.
۵. ثبات و انطباق (Consistency)
مهمترین اصل، جهت ایجاد طرح های بصری و قابل استفاده از ثبات شروع میشود.
۲. فرآیند خلاقانهٔ تجربهٔ کاربری را فرا بگیرید.
مورد بعدی درک فرآیند خلاقانه است. طراحی UI/UX فرآیندی متشکل از فازهای خاصی است که هر فرد خلاق از آن عبور میکند. این فرآیند شامل ۴ فاز مختلف کشف (Discover)، تعریف (Define)، توسعه (Develop) و تحویل (Delivery) است.
فرآیند خلاقانه
فاز کشف
فاز کشف همان فاز شروع پروژه است که طراحان به جستجو، الهام گرفتن و جمعآوری ایدهها میپردازند.
فاز تعریف
در این مرحله، طراحان ایدهٔ حاصل از فاز کشف را تعریف و مشخص میکنند. درواقع خلاصهای واضح از کاری که قرار است انجام بگیرد مشخص میشود.
فاز توسعه
فاز توسعه مرحلهای است که راه حلها یا مفاهیم ایجاد شده، نمونهسازی، تست و تکرار میشوند. این فرآیند آزمایش و خطا به طراحان کمک میکند تا ایدههای خود را بهبود داده و اصلاح کنند.
فاز تحویل
فاز آخر فاز تحویل است که در آن پروژهٔ پایانی، تولید و راه اندازی میشود.
۳. چشمان خود را برای طراحی تقویت کنید.
دانستن اصول طراحی عالی است، اما گاهی اوقات کافی نیست. شما همچنین باید چشمان خود را آموزش دهید تا طراحی خوب و طراحی بد را ببینید و نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کنید. موثرترین روش جهت آموزش چشم برای طراحی از طریق الهام است. قبل از باز کردن یک بوم خالی و تماشای آن برای نیم ساعت ، بدانید که تنها راه خلاق بودن از طریق تحقیق است. گاهی اوقات ذهن نمیتواند ایدههای خودش را بسازد. ابتدا باید به طرحهای دیگر نگاه کنید تا طرح خودتان را ایجاد کنید؛ مخصوصا زمانی که فعلا مبتدی هستید.
در وبسایتهای نمونهکارها قدم بزنید:)
بنابراین به آنچه که طراحان دیگر در سایت Dribbble انجام میدهند نگاه کنید و هر زمان که طرحهای زیبا یا چیزی مربوط به پروژهٔ خود را میبینید، آن را در یادداشتهای خود ذخیره کرده و اشاره کنید که چه چیزی از آن طرح را پسندیدهاید. همچنین میتوانید با گرفتن اسکرینشات ذخیرهسازی را دقیقتر انجام دهید. به این ترتیب، شما مجموعهای از طرحهای الهام بخش دارید که میتوانید برای شروع کار از آنها بهره ببرید. چند مورد از سایتهای مفید جهت الهام گرفتن در زیر آوردهشدهاند:
۴. مطالعهٔ مقالات طراحی را در برنامهٔ روزانهٔ خود بگنجانید.
برای اینکه خودمان را با طراحی آشنا کنیم، بهترین راه این است که هر روز چند مقاله در این رابطه مطالعه کنیم. خواندن اخبار و وبلاگهای طراحی را عادت روزمره کنید. میلیونها مقاله بصورت آنلاین در دسترس ما هستند تا روندهای جدید دنیا، موردهای کاربری (Use Cases) و آموزشهای مختلف را فرا بگیریم. تمام کاری که باید انجام دهیم، پیدا کردن آنهاست. هیچ چیز بهتر از یادگیری از تجربههای دیگران نیست.
خواندن مقالات را عادت روزمره کنید
بنابراین روز خود را با یک فنجان قهوه و چند مقالهٔ الهام بخش در مجلات آنلاین Medium یا Smashing شروع کنید. یادگیری چیزهای جدید در صبح، ذهنتان را گسترش داده و در طول روز فرصت خلاقیت را برایتان فراهم میکند.
بنابراین، هر چند وقت یکبار در طول روز، چندین بار به خود استراحت بدهید تا بتوانید بیشتر مطالعه کنید. استراحت کردن برای خلاقیت خیلی مهم است، به ویژه هنگامی که ذهن شما گیر کرده و احساس میکنید که بازدهی مطلوب را ندارید. از جمله کارهای قابل انجام دیگر میتوانید وبسایتی را که به عنوان صفحهٔ اصلی مرورگر خود دوست دارید، نشانهگذاری کنید و یا از یک خبرنامهٔ طراحی اشتراک بگیرید.
برخی از وبلاگها و سایتهای خبری محبوب در زمینهٔ طراحی عبارتند از:
- blog.marvelapp.com
- medium.com/design
- smashingmagazine.com
- webdesignernews.com
- sitepoint.com/design-ux
5. پروژههای غیرواقعی طراحی کنید.
کار نیکو کردن از پر کردن است و همه میدانیم که نمیتوانیم بدون تجربه، مشتری یا شغلی را بدست آوریم. اما بدون یک کار یا پروژه هم نمیتوانیم تمرین کنیم و تجربه کسب کنیم، درست است؟
بنابراین میتوانیم این چرخه را با تمرین کردن و ایجاد پروژههای غیر واقعی برای سرگرمی بشکنیم! Dribbble پر از این نمونه کارها است.
طراحی فیسبوک توسط Kevin McCarthy
زمانی را صرف طراحی مجدد وب سایت یا اپلیکیشنی که قبلا استفاده کردهاید کنید. این کار را برای هر چیزی که فکر میکنید میتواند بهتر شود، انجام دهید. همچنین میتوانید ایدهٔ برنامهٔ خود را طراحی کنید. درواقع با طراحی نمونه کارها تمرین کرده و تجربه کسب میکنید.
۶. کار با آخرین ابزار طراحی وب را بیاموزید.
هزاران ابزار طراحی وجود دارد، اما شما نیاز ندارید که کار با همهٔ آنها را یاد بگیرید. بهترین آنها را بیابید، ابزارهای مورد علاقهٔ خود را انتخاب کنید و با بکار گیری جدیدترین ویژگیها و روندها به روز باشید.
جدیدترین ابزارهایی که در فرآیند طراحی خود استفاده میکنم در زیر آورده شدهاند:
- Sketch برای طراحی رابط کاربری
- Figma برای طراحی رابط مشترک
- Balsamiq برای رسم وایرفریمهای با جزيیات کم و ابتدایی (low fidelity wireframing)
- Adobe XD برای طراحی رابط کاربری و نمونهسازی
- Marvel App برای ساخت مدلهای تعاملی
- Invision App برای نمونهسازی و همکاری
7. از مربی (mentor) کمک بگیرید.
یکی دیگر از روشهای عالی برای یادگیری طراحی، یافتن یک مربی طراحی یا دوست طراح است که مایل به کمک است. آنها به شما کمک میکنند که روند یادگیری خود را سرعت بخشید.
طراح کار شما را بررسی و نظرات خود را هر زمان که ممکن باشد میدهد. این کار مثل یک میانبر عمل میکند. آنها همچنین راهنماییها و ترفندهایی به شما میدهند که از تجربیات خود آموخته اند. بنابراین پیش بروید و به یک طراح ایمیل بفرستید، سوالات و نگرانیهای خود را با وی مطرح کنید.
هنگامی که شما آمادهٔ صحبت در مورد طراحی با دیگران هستید، میتوانید کسی را در مورد طراحی راهنمایی کنید و یا آموزش دهید. همچنین یاد خواهید گرفت که آن را دیدگاههای مختلف ببینید و بازخورد و پاسخ سوالاتی را دریافت کنید که ممکن است هرگز در مورد آنها فکر نکرده باشید. هنگامیکه در مورد طراحی با افراد دیگری صحبت میکنید، ذهن شما همواره درحالت "طوفان فکری" قرار میگیرد و بیشتر از قبل به طراحی علاقهمند خواهید شد.
منتظر بخشهای بعدی با جزییات بیشتر در مورد اصول رابط کاربری باشید.
-
4
0 دیدگاه
نظرهای پیشنهاد شده
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.