رفتن به مطلب
جامعه‌ی برنامه‌نویسان مُدرن ایران

استارتاپی

  • مطالب
    15
  • دیدگاه‌ها
    0
  • باز‌دید‌ها
    665

شرکت کنندگان در این وبلاگ

مروی بر مهندسی نرم افزار ( قسمت اول )

بهنام صباغی

160 بازدید

مهندسی : عبارت است از تحلیل ، طراحی ، ساخت ، بررسی و مدیریت نهادهای فنی واجتماعی .

سوالاتی که یک مهندس باید پاسخ بدهد:

  • چه چیزی باید حل شود ؟
  • چه ویژگی هایی باید مورد بررسی قرار بگیرد ؟
  • نهاد چگونه بنا شده است ؟
  • از چه روشی برای کشف خطا استفاده شود ؟
  • پشتیبانی به چه صورتی انجام شود ؟

نرم افزار : عبارت است از محصولی شامل برنامه ، مستندات و داده‌ها

نیاز های مشتری به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. نیازهایی که اگر پاسخ داده نشوند رضایت‌مندی مشتری به صفر می‌رسد.
  2. نیاز هایی که کاربر مطرح می‌کند و سپس انجام می‌شود و باعث بالا رفتن رضایت‌مندی مشتری می‌شود .
  3. نیازهایی که اگر پاسخ داده نشوند مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی اگر پاسخ داده شود رضایت‌مندی مشتری را به شدت افزایش می‌دهد .

یک نرم افزار فرسوده نمی‌شود به این معنی است که در بازه‌های زمانی مشخص نرم‌افزار آپدیت دریافت کرده و مشکلات قبلی را حل و قابلیت‌های جدید اضافه می‌کند .

 

انواع نرم افزارها:

  1. سیستمی
  2. زمان حقیقی
  3. تجاری
    • TPS : Transaction Process System

    • OAS : Office Automation System

    • MIS : Management Information System

    • EIS : Executive Information SystemKWS : Knowledge Work System

  4. مهندسی و علمی
  5. نرم‌افزار‌های تعبیه شده
  6. نرم‌افزارهای کامپیوتر شخصی
  7. مبتنی بر وب
  8. هوش مصنوعی
  9. نرم‌افزارهای ساخت نرم‌افزار

اسطوره‌های نرم افزاری :

  1. اسطوره‌های مدیریتی
    • با داشتن کتابی آکنده از استعدادها و روال‌های لازم میتوان نرم‌افزار موفقی تولید کرد ( دانش ضمنی )
    • با داشتن ابزار نرم‌افزار‌ سازی حرفه‌ای و کامپیوتر‌های مدرن میتوان تولید نرم‌افزار را تضمین کرد. ( نیروی متخصص نادیده گرفته شده است)
    • با عقب افتادن از برنامه می‌توان تعداد برنامه‌نویسان را افزایش داده و کار را جلو برد . ( هماهنگ کردن افراد جدید با پروژه سخت است و هزینه و زمان بیشتری می‌برد)
  2. استوره های مشتریان : با تغییر نیاز مشتری می‌توان تغییرات لازم را در نرم‌افزار اعمال کرد چون نرم‌افزار انعطاف‌پذیر است (‌هزینه افزایش می‌یابد)

    1620846200_Screenshotfrom2018-07-0416-57-07.png.c2362b6df6f64ef61257869edc3e1d9c.png
     
  3. اسطوره‌های سازندگان نرم‌افزار
  • هنگاهی که نرم‌افزار نوشته شده دیگر کار تمام است ( مراحل تست و پشتیبانی نادیده گرفته شده است )
  • تا زمانی که برنامه اجرا نشده است راهی برای ارزیابی کیفیت آن وجود ندارد ( خود برنامه نویس هنگام کد نویسی می‌تواند ارزیابی کند )
  • تنها چیز قابل تحویل برای یک پروژه نرم افزاری برنامه است ( مستندات و داده‌ها نادیده گرفته شده است )

 

مهندسی نرم‌افزار از سه گام اصلی تشکیل شده است:

  • تعریف (? what) : چرا ساخت سیستم مهم است؟ سیستم چه تسهیلاتی دارد؟ چه اطلاعاتی مورد نیاز است ؟ چه اطلاعاتی باید پردازش شود ؟
  • توسعه ( ? How) : ساختار داده‌ها ، ساختار روال‌ها ، ساختار برنامه ، ساختار واسطه‌های کاربری و سیستم چگونه باید باشد ؟
  • پشتیبانی (! Change) : تصحیح نرم افزار ، بروز رسانی نیاز های جدید ، ساخت گزارشات بیشتر

تعریف متدلوژی :در عام یک روش علامت گذاری شده و تعریف شده است.

چرا متدلوژی در تحلیل و طراحی سیستم اهمیت دارد ؟

زیرا با داشتن روشی مدون می‌توان مستندسازی نرم‌افزار را با قابلیت بالاتری انجام داد و روند تولید نرم‌افزار از نظر کیفیت تضمین می‌گردد .

روندی که یک درخواست در تحلیل و طراحی سیستم طی می‌کند:

128374329_Screenshotfrom2018-07-0417-17-10.png.990d703a382b4eb0f2e1ecfd7ea4618f.png

قسمت بعدی :

 

 


عنوان منبع جامعه‌ی برنامه‌نویسان مُدرن ایران
  • پسندیدن 2
  • تشکر شده 1


0 دیدگاه


نظرهای پیشنهاد شده

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×