۱۵ اصول راهبردی برای محققان UX
ما متوجه شدهایم که بسیاری از محققان حوزهٔ تجربه کاربری برای اولین بار هنگام شروع کار با طراحی تجربه کاربری سوالات و نگرانیهای مشابهی دارند. بنابراین، فکر کردیم که برای جمع آوری تعدادی از اصول مهم مورد نیاز محققان این حوزه، برخی از متداولترین سوالات را مطرح کنیم. البته این مطلب راهنمای کاملی برای تحقیقات تجربه کاربری نیست (تعدادی منابع نسبتاً سنگین و حجیم خارج از این مطلب وجود دارد) اما این مقاله یک نقطهٔ شروع خوب برای پاسخگویی به برخی از سوالات به ظاهر آزار دهندهٔ تجربه کاربری است.
ترکیب کنید
بهترین پژوهشگران از یک ابزار خاص برای انجام تحقیقات خود استفاده نمیکنند. آنها روشها و ابزارهای مختلفی را به کار میگیرند و سپس آنها را با هم ترکیب میکنند. این کار به شما شانس بیشتری برای پیدا کردن مسائل واقعی میدهد و سپس میتوانید برای بهبود آنها اقدام کنید.
فهمیدن این که اشتباه کردهاید آسانتر است
وقتی دچار خطا شدیم، تحقیقات میتوانند به سرعت به ما کمک کنند. اگر یک ویژگی جدیدی اضافه کنید و پنج شرکت کنندهٔ اول تحقیق شما آن را نپسندند، احتمالاً مشکلی در این میان پیش آمده است. با این حال، صد نفر میتوانند بدون اظهار نظر از چیزی استفاده کنند که ممکن است کارایی نداشته باشد.
شما نمیتوانید اندازهٔ کلیهی تحقیقات خود را استاندارد کنید
متأسفیم، اما اندازهٔ نمونهها باید براساس میزان خطراتی که در هر تحقیق تخمین زدهاید معین و براساس نوع تحقیقاتی که انجام میدهید محاسبه شود. برای تمام تحقیقات خود سعی نکنید از یک اندازهٔ واحد استفاده کنید زیرا این عمل یک رویکرد ناقص و نا کارآمد است.
انجام آزمایش و تست فقط با یک کاربر همیشه بی معنی نیست
تصور کنید که شما یک بستهی جدید پردازش کلمه را ایجاد میکنید و با اولین کاربر خود سعی میکنید یک سند را ذخیره کنید و میبینید که روند خراب است. به چند کاربر دیگر برای آزمایش این مورد نیاز دارید؟ هیچ کاربر دیگری، درست است؟ برخی از مشکلات عام هستند و فقط یک کاربر مورد نیاز است تا آنها را کشف کند.
اندازههای نمونه را برای دقت بیشتر افزایش دهید
هرچه اندازهٔ نمونهٔ شما بزرگتر باشد، احتمال دقیقتر بودن اطلاعات شما بیشتر است. یک قانون کلی وجود دارد که میگوید دقت را دو برابر کنید تا اندازهٔ نمونه را با ضریب چهار افزایش دهید!
تصادفی سازی می تواند بر نقایص طراحی تحقیق غلبه کند
اگر میتوانید ترتیب سوالات، پاسخها، جریان فرآیند و غیره را تغییر دهید، آن را انجام دهید. مسیری که شما طی میکنید تصادفیتر است - به احتمال زیاد می خواهید ثبات پیدا کنید و نقص طراحی آزمایشی را به حداقل برسانید.
نتایج تحقیقات متعلق به هیچ کس نیست
تمام دادههایی که جمع میکنید، متعلق به شما یا تیم شما نیست بلکه متعلق به شرکت است. هرچه بیشتر تجربه کاربری خود را در مورد شرکت به انجام برسانید احتمال بیشتری وجود دارد که شرکت شما شروع به تمرکز بر نیازهای کاربر به عنوان یک اولویت خواهد کرد. یک سیلوی تجربه کاربری را در کسب و کار خود ایجاد نکنید؛ اجازه دهید جریان داده جاری شود.
درجهبندی مقیاس در سوالات مهم نیست
مطمئناً بحثهای زیادی در مورد این که آیا مقیاس x دقیقتر از مقیاس y است یا نه وجود دارد و این که آیا شما باید یک رتبه بیطرف داشته باشید یا خیر. هیچ یک از آنها به اندازهٔ کافی مهم نیستند که بیش از ۵ دقیقه را صرف نگرانی کنید. یک مقیاس را انتخاب کرده و شروع به انجام تحقیق کنید.
شرکت کنندگان نیاز به بازتاب پرسوناها دارند
همهی افراد، کاربر یا حتی کاربر احتمالی محصول شما نیستند. هر کاربر متناسب با بازار هدف شما نیست. شخصیتهای کاربر خود را استخراج کنید و به عضویت شخصیت بپردازید؛ به این ترتیب بیشترین شانس دریافت نتیجه را دارید که در واقع برای کاربران هدف شما کار میکند. شما نمیتوانید همیشه به همهٔ مردم لطف کنید و متخصصان تجربه کاربری حتی نباید سعی در انجام این کار داشته باشند.
آنچه میگویند در مقابل آنچه انجام میدهند
غالباً گفته میشود که آن چه مردم انجام میدهند مهم است و نه آن چه که میگویند. ما موافق نیستیم شما باید هم آنچه را که افراد میگویند و هم آنچه انجام میدهند را بسنجید. سپس میتوانید دلایل قطع ارتباط بین دو موقعیت را کشف کنید. بعضی اوقات مردم واقعاً آن چه را که میگویند میخواهند و بعضی وقتها این کار را نمی کنند. دانستن زمان واقعی بودن این موارد برای تجربه کاربر است.
جعبهی ابزار خود را توسعه دهید
قرار است به کمک تواناییها و موارد تخصص خود، ایدهها و روشهای جدیدی برای طولانی مدت تولید کنید. بدون امتحان کردن ابزاری آن را رد نکنید. حتی اگر آنها به کار شما نیایند، به جای فرض کردن این ناکارآمدی را کاملا تجربه خواهید کرد. در بسیاری موارد حتی بدترین ابزارها اگر به درستی تطبیق داده شوند، میتوانند بینش معقولی ارائه دهند.
قابلیت استفاده - یک تخیل معقول؟
اندازه گیری قابلیت استفاده غیرممکن است. معیاری که میتوانیم اندازه گیری کنیم مربوط به غیرقابل استفاده بودن آن است. این اقدامات انعطاف پذیر هستند؛ آنها از یک محصول به محصول دیگر، از یک کاربر به کاربر دیگر و از یک محقق تجربه کاربری به محقق دیگر تغییر میکنند. بسیار خب، یافتن مشکلات بخشی از تحقیقات است. ما از قبل میدانیم که نشان دادن این که مشکلی نیست، خیلی سختتر از یافتن مشکل است.
گزارش ها را کوتاه تهیه کنید
مطمئناً این روش شگفت انگیز و مبتکرانه بوده و نتایج باورنکردنی دارد اما شما نیازی به نوشتن کتاب برای دستیابی به این مسئله ندارید. اگر میخواهید تحقیقات شما دارای ارزش گستردهای در سازمان باشد، طول گزارشهای خود را به حداقل برسانید. با این حال، اجازه ندهید که این موضوع شما را از ایجاد کار دقیقتر به عنوان ابزاری یادگیری در محیط شخصی خود یا نوشتن کتابی در این حوزه در صورتی که قصد انتشار آن را دارید باز دارد.
آگاه باشید که ناظران به طور متفاوتی بررسی میکنند
دلیلی وجود دارد که پلیس با شهادت شاهد عینی با یک بدبینی سازنده برخورد میکند. افراد آن چه را که قصد دیدنش را دارند، میبینند و به ندرت شاهدان آن چیزها را خواهند دید. این مشکل بزرگی نیست؛ در حقیقت، اضافه کردن ناظران ممکن است موفقیت کلی تحقیقات را افزایش دهد. اگر شما همهٔ مشکلات مختلف را شناسایی کنید، برای کاربران بهتر است (تا زمانی که شما قصد اصلاح همهٔ آن مشکلات را دارید) و فراموش نکنید که عمل مشاهده نیز ممکن است نتایج به دست آمده را تغییر دهد.
کیش شخصیت (Cult of Personality) به کارتان نخواهد آمد
هزاران پیشگام حوزهٔ تجربه کاربری وجود دارد. امروزه دانش بعضی از افراد بسیار مد روز است ولی فردا نادیده گرفته خواهند شد یا برعکس. هیچ «راه صحیحی» برای پژوهشگر تجربه کاربری بودن، وجود ندارد. نامهایی که به ایدههای تجربه کاربری داده شدهاند را نادیده بگیرید و به جای آن روی ایدهی اصلی تمرکز کنید و با همه چیز با مقدار سازندهٔ تردید و علاقه برخورد کنید.
پینوشت: منبع اصلی
-
1
-
1
0 دیدگاه
نظرهای پیشنهاد شده
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.